تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۱۳۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرسایش توان اقتصاد ملی با لاتاری سکه و ارز

می متالز - رکود اقتصادی که به مرور از دولت نهم شروع و در دولت دهم به اوج خود رسید همراه با تورم بالای 30 درصد شرایط را به گونه ای رقم زد که براساس بررسی‌های یکی از تشکل‌های غیر دولتی قریب به 60 درصد بنگاه‌های تولیدی را به تعطیلی کشاند و در چنین شرایطی دلار نقد و سکه به اشتهای لاتاری سوداگران و به مرور مردم عادی پاسخ داد .
فرسایش توان اقتصاد ملی با لاتاری سکه و ارز

به گزارش می متالز، امیدهای زنده شده در آغاز به کار دولت یازدهم تا حدودی توانست  بازار داغ سکه و ارز را مهار کند و موفقیت دولت در پیشبرد مذاکرات هسته ای که به توافقنامه برجام منتهی شد به مرور امید تقویت بخش مولد اقتصادی را بالا برد .

اما ظهور پدیده ترامپ در آمریکا و شکست دلواپسان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران زمینه ساز لاتاری جدیدی در اقتصاد ایران شد .

مخالفین داخلی دولت از یک سو با هدف به توقف کشاندن دولت دوازدهم و تیم ترامپ از سوی دیگر مختل کردن اقتصاد برای نابودی کشور ، بدون آنکه ضرورتا با هم، هم پیمانی داشته باشند بر روی تقویت بازارهای سوداگری ولاتاری به توارد رسیدند که متاسفانه ضعف یا انحراف در بدنه کارشناسی اقتصادی دولت زمینه لازم را  برای میدان داری طرح‌های این دو گروه فراهم ساخت .

این جنگ اقتصادی خارجی با تکیه بر پایگاههای غفلت زده داخلی قریب به 7 ماه است که از یک سو بخش اعظمی از انرژی ستاد اقتصادی دولت و در مرحله بعدی نیروی انتظامی وقوه قضاییه را به خود مشغول کرده است و از سوی دیگر با ایجاد فضای پرابهام ، قدرت تصمیم گیری وفعالیت را از بخش مولد اقتصاد گرفته است و متاسفانه بانک مرکزی هم نسبت به ایجاد تعادل در بازار آزاد سکه و ارز همت گماشته است . درحالی که این بازار به طور هدفمند در پی ایجاد اغتشاش در سیستم اقتصادی است وتلاش برای مدیریت آن از طریق موازین علمی و عاقلانه امری ناشدنی و آب در‌هاون کوبیدن است .

به نظر می رسد در چنین شرایطی فروش دلار نقدی یا حراج سکه و هر اقدام مشابه دیگری ، هزینه کردن توانایی‌های دولت در باتلاقی است که معارضین برای اقتصاد ایران ساختند و بانک مرکزی و دولت باید همه توان و انرژی خود را صرف احیای اقتصاد مولد بکنند و بازار ارز وسکه را صرفا به نیروهای انتظامی و قضایی بسپارد .

دولت باید تلاش کند با ارز مبادله ای نیازهای اقتصاد مولد را به صورت شفاف و با ثبات تامین کند و با کمک تشکل‌های صنفی بخش سالم اقتصادی را تقویت نماید و بازار لاتاری سکه و ارز را به اهلش که در بالا اشاره شد واگذار کند .

بدیهی است مانند دی ماه اغتشاش گران سوداگر در صورتی که رفتار عقلایی دولت و بانک مرکزی آنها را از رسیدن به اهدافشان مایوس کند به سوی تحرکات تصنعی اجتماعی روی خواهند آورد که در این صورت مسئولیت بخش‌های امنیتی بیشتر خواهد شد .

اما به هر حال چنانچه بانک مرکزی و دولت بیش از این به بازار لاتاری سکه و ارز انرژی صرف کند نه تنها توفیقی در اقدامات خود پیدا نخواهد کرد بلکه از نظر  امنیتی ، انتظامی وقضایی هزینه‌های بیشتری را نیز متحمل خواهد شد .

اجرای پروژه‌های بزرگ دولت در زمینه بازسازی بافت‌های فرسوده ، نوسازی ناوگان ، واگذاری پروِژه‌های نیمه تمام وتوسعه گردشگری حداکثر تا نیمه دوم سال جاری خط بطلان بازار سود اگری ارز وسکه خواهد بود . در این خصوص همگرایی دولت با رسانه‌ها می تواند به موفقیت ملی در این جنگ اقتصادی منجر شود . جنگی که سال‌های اول جنگ تحمیلی عراق را تداعی می کند که از یک سو عراق حمله می کرد و منافقین و زد انقلاب از داخل به تخریب مشغول بود .

عناوین برگزیده