تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۴۰۶۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد تولید فولاد ایران در رکود بازارهای جهانی

می متالز - در 9 ماه ابتدایی سال 2020، متوسط ​​رشد تولید فولاد در جهان با کاهش 3.2 درصدی همراه بوده است و این موضوع سبب شده که صنعت فولاد ایران با وجود تمامی تحریم های بین المللی در صد اخبار این روزهای فولاد جهان قرار گیرد.
رشد تولید فولاد ایران در رکود بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، گزارش های اولیه انجمن جهانی فولاد در مورد وضعیت تولید در ۶۴ کشور عضو این انجمن نشان می دهد که ایران از ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی تا پایان سپتامبر که بازه ای نه ماهه است، توانسته ۲۰ میلیون و ۸۲۲ هزار تن فولاد خام تولید کند، در حالی که سال گذشته با ثبت رکورد ۱۹ میلیون تن در سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  رشد ۹٫۳ درصدی را ثبت کرده بود و در شرایط فعلی و با وجود تحریم ها این انتظار رشد قابل پیش بینی نبود.

اگر به گزارش های تولید فولاد جهانی به صورت تجمیعی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که در این مدت ، تولید فولاد در جهان به ۱٫۳۴۷ میلیارد تن رسیده است که ۳٫۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. لذا عملکرد فولاد ایران در شرایطی رکورد شکنی کرده است که غالب کشورهای تولید کننده فولاد در روند نزولی بودند. این موضوع می تواند قدرت استراتژیک ایران برای عبور از سد بحران های نفتی و فشار های سیاسی برای فروش نفت خود در دنیا باشد.

 

تولید فولاد اروپا در ۲۰۲۰

در طی ۹ ماهه نخست سال جاری ، تولید فولاد در اتحادیه اروپا ۱۷٫۹ درصد ، کشورهای مشترک المنافع (CIS) 2.5 درصد، آمریکای شمالی ۱۸٫۲ درصد ، آمریکای جنوبی ۱۳٫۹ درصد، آفریقا ۱۶٫۱ درصد کاهش یافته است خاورمیانه ۱٫۹ درصد و اقیانوسیه ۲٫۹ درصد بود. اما رشد تولید فولاد ایران در این شرایط ۹ درصد ارزیابی شده که دلیل اصلی آن فروش بی وقفه به بازار چین بوده است.

این گزارش تخمین می زند که تولید فولاد خام ایران در سپتامبر سال جاری به ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تن رسیده که ۲٫۲ درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل است.

در طول ماه جاری ، بیشتر مناطق جهان با کاهش ۱۴٫۱ درصدی تولید فولاد مواجه بودند که عمده دلیل این موضوع کاهش تقاضای جهانی و از طرفی تعطیلی کارگاه ها و صنایع در کل دنیا بوده است.

اتحادیه اروپا ، ۰٫۳ درصد اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع ، ۱۷٫۴ درصد آمریکای شمالی، ۱۴ درصد آفریقا و ۱۱ درصد خاورمیانه کاهش تولید داشته اند. در این مدت، تولید فولاد در آسیا ۷٫۴ درصد افزایش یافته است. به طور کلی، متوسط رشد کشورهای عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در طول ماه ۲٫۹ درصد بوده است که این رقم بخش زیادی از رشد خود را مدیون تولید فولاد خام ایران است.

 

رشد دو برابری صنعت فولاد ایران

خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد در سال ۱۹۵۷ میزان تولید فولاد ۳۸۰،۰۰۰ تن بود و این میزان در سال ۱۹۸۴ (آغاز فشار تحریم ها) به ۱۰ میلیون تن رسید و ظرفیت تولید ما اکنون ۴۰ میلیون تن و تولید ما ۳۰ میلیون تن است. وی با تأکید بر اینکه در تمام دوره هایی که ایران در تنش تجاری بود ، صنعت فولاد رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است، گفت: رشد صنعت فولاد نشان از پیشرفت هر کشور دارد و از این منظر این آمار مایه مباهات ماست.

وی در خصوص نقش صنعت فولاد در اشتغالزایی کشور اذعان داشت: صنعت فولاد ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد کرده است و امسال برای نخستین بار تولید فولاد از ۳۰ میلیون تن عبور می کند. وی با اشاره به اثرات افتتاح طرح های فولاد، افزود: ایجاد هر شغل در زنجیره فولاد از ابتدای بخش معدن تا انتهای زنجیره، سبب شکل گیری ۱۷ شغل غیرمستقیم و پایدار می شود.

صنعت فولاد در کشور ایران به عنوان یک صنعت نوپا و جوان شناخته می شود. سال گذشته سرمایه گذاری کلانی در بخش های مختلف زنجیره ارزش فولاد اعم از بالادست و پایین دست صورت پذیرفته که ثمره این سرمایه کذاری ها تا دهه آینده به اوج خود می رسد. نتیجه این سرمایه گذاری ها تا به امروز سبب شده است که ایران به یکی از ده کشور برتر تولید کننده فولاد تبدیل شود.

 

فولاد ایران در تیتر خبرگذاری های مطرح دنیا

فولاد ایران توانسته است در مدت زمان مشخصی به حد تولید کشورهای صنعتی دنیا در زمینه تولید فولاد دست یابد.به باشگاه تولیدکنندگان فولاد جهان برسد. در شاخص های اقتصادی، فولاد نقش بسیار موثری دارد و یکی دیگر از راه های درآمدی عالی در بهترین صنایع کشورها است ، همه صنایع وابسته به فولاد به نوعی رشد خود را مدیون تولیدات فولادی هستند و این صنعت به عنوان یک صنعت مادر شناخته می شود. تمامی این موارد دلایلی است که فولاد ایران در تیتر خبرگذاری های مطرح دنیا قرار گرفته و کارشناسان به گزارش های خروجی فولاد ایران از مناظر مختلفی نگاه کرده و شرایط ایران را بررسی می کنند.

در شرایط فعلی تحریم ها کمترین تأثیر را روی صنعت فولاد کذاشته اند، در حالی که مواد اولیه کافی وجود دارد و ما با موضوعیت، کمیت و کیفیت مواد اولیه مشکلی نداریم چشم انداز رشد جهانی فولاد ایران همچنان پر قدرت ادامه خواهد داشت

 

اثرات عرضه محصولات فولادی در بورس

اگر همه محصولات فولادی در بورس عرضه شود ، علاوه بر استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، بسیاری از از مشکلات جلوگیری خواهد شد. واحدهایی وجود دارند که فولاد را در بورس عرضه نمی کنند و این باعث شده صنعت بالادستی مواد معدنی به بلوغ کافی در این زمینه نرسد لذا باید این موضوع ریشه یابی شود و برای حل این مشکل سریعا باید چاره اندیشی کرد. با تداوم رشد تولید فولاد ایران بسیاری از ریسک های اقتصادی کشور برطرف خواهند شد. لذا این موضوع باید در صدر اولویت سیاستگذاران حوزه فولاد قرار بگیرد.

صنعت فولاد ایران با وجود رشد روزافزاون خود فاصله زیادی با افق چشم انداز صنعت فولاد در سال ۱۴۰۴ دارد. یکی از مهم ترین راه های رشد صنعت فولاد ارائه تمام بخش های زنجیره تامین فولاد در بورس و فرابورس است. رشد فولاد نباید در شرایط فعلی سبب شود تا نقاط ضعف این صنعت را فراموش کنیم. مهم ترین آفت این روزهای صنعت فولاد ایران خام فروشی است که بخش زیادی از سرمایه های ملی را هدر می دهد و دومین مسئله قیمت تمام شده فولاد در ایران است که به دلیل به روز نبودن برخی تکنولوژِی های حوزه ساخت فولاد با آن گریبان گیر شده ایم.

هر دو چالش موضوعی نیست که غیر قابل حل باشند. لذا بهتر است در شرایطی که فولاد ایران در بهترین روزهای خود به سر می برد برای جبران کاستی های این صنعت اقداماتی صورت پذیرد تا شاهد تداوم رشد تولید و سرمایه گذاری در این صنعت استراتژیک باشیم.

عناوین برگزیده