تاریخ: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۱۴۱۱۷۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد درخواست کرد؛

در واگذاری معادن متخصصین در اولویت قرار بگیرند

می متالز - اسدی گفت: در هنگام واگذاری ها بایستی به بحث فنی بیشتر تاکید کرد. باید شرکت‌ها و گروه‌هایی از مهندسین معدن مجرب در واگذاری مقدم باشند در این صورت قطعاً بهره‌وری و کیفیت کار بالا می رود.
در واگذاری معادن متخصصین در اولویت قرار بگیرند

به گزارش می متالز، محمد رضا اسدی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد عنوان کرد: نمی‌توان گفت که منابع معدنی تا چند سال آینده قابل استخراج هستند زیرا معادن با هم فرق می‌کنند و ظرفیت های خاص خود را دارند.

وی گفت: به عنوان مثال سنگ معدن چغارت بافق ذخیره ۲۰۰ میلیون تنی داشته و از سال ۵۰ بهره برداری از آن آغاز  شده و اکنون در شرف اتمام است. متاسفانه برای این معادن در گذشته پشتیبان ایجاد نشده است.  یعنی ذخایر جدید باید کشف می شد تا استفاده از نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و تأسیسات فعلی به ویژه در معادن چغارت و چادرملو استمرار داشته باشد.

اسدی اظهار داشت: در بخش‌ سنگ های ساختمانی خیلی غنی هستیم ظرفیت زیادی در این حوزه وجود دارد و طبق آخرین آمار اعلام شده ۲۵ میلیارد تن ذخیره سنگ های ساختمانی است که قابل استخراج می باشد. ولی زیرساخت کامل برای استخراج سنگ های ساختمانی وجود ندارد که بتوان همه آن را در کشور فرآوری کرد. بنابراین باید برای معادن سنگ ساختمانی زیرساخت ایجاد شود تا فرآوری و صادر شود.

وی اعلام کرد: یکی از مشکلات بخش معادن از زمانی آغاز شد که وزارتخانه ها ادغام شدند و وزرایی انتخاب شدند که اکثراً صنعتی بودند. اگر واقعاً خواهان توسعه و رونق باشیم یکی از بزرگترین وظایف مجلس باید این باشد که وزارتخانه معدن را جدا کند و وزارت معادن و فلزات مجدداً مستقل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد گفت: در هنگام واگذاری ها بایستی به بحث فنی بیشتر تاکید کرد. باید شرکت‌ها و گروه‌هایی از مهندسین معدن مجرب در واگذاری مقدم باشند در این صورت قطعاً بهره‌وری و کیفیت کار بالا می رود و در آینده نزدیک می توان نقش معدن را در توسعه اقتصادی به خوبی مشاهده کرد.

 اسدی اذعان داشت: استان یزد تقریباً در انتخاب مدیران معادن استان نقشی ندارد. به عنوان مثال در سنگ آهن بافق تا کنون عضو هیات مدیره یزدی تقریباً به ندرت بوده است. در چادرملو هم همچنین هیات مدیره یزدی نداشته تا اخیراً که یکی از دوستان یزدی را گذاشتند که با برخورد نامناسبی که با او شد استعفا  داد. همچنین  در مقطعی اصرار بر این بود که معادن حساب هایشان را به استان بیاورند که متاسفانه این اتفاق نیز نیفتاد.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که از خام‌فروشی جلوگیری شود، علمی و فنی کار شود، مدیریت صحیح در معادن حاکم باشد قطعاً در آینده معادن می‌توانند نقش اصلی را در توسعه اقتصادی  ایفا کنند.

منبع: یزد فردا
عناوین برگزیده