تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۱۴۲۱۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اقدامات توسعه ای ایمیدرو در حوزه گوهرسنگ ها و سنگ های تزیینی

می متالز - ایمیدرو برای نخستین بار، بهینه سازی زنجیره صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی (گوهر سنگ ها) و همچنین سنگ های تزئینی را با تشکیل کارگروهی آغاز کرده است.
اقدامات توسعه ای ایمیدرو در حوزه گوهرسنگ ها و سنگ های تزیینی

به گزارش می متالز، در این میان، سند جامع گوهرسنگ ها با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مراکز دانشگاهی تهیه و نهایی شده است. طبق این سند تا سال ۱۴۰۵ اشتغال ۵۰۰هزار نفری برای حوزه گوهر سنگ ها پیش بینی شده است. نخستین بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خردادماه امسال در ارگ جهان نمای شهر اصفهان افتتاح گردید و این شهر به سبب دارا بودن پتانسیل های فراوانی از معدن تا بازار، پایلوت توسعه و رونق تولید و صادرات این صنعت شده است و مقصد بعدی بازارچه گوهرسنگ ها استان خراسان رضوی و شهر مشهد با عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها در نظر گرفته شده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این فرآیند نقش تسهیل گری و پشتیبانی را  بر عهده دارد و در این راستا برای رفع موانع به ویژه در بخش صادرات، با نهادهایی همچون بانک مرکزی، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، فعالین اقتصادی و بخش های مختلف وزارت صنعت معدن و تجارت رایزنی می‌کند.

در مورد سنگ های تزیینی باید اشاره نمود که طبق آمارهای به‌دست آمده اکنون بیش از ۹۰۰ معدن غیرفعال در این حوزه وجود دارد که نیاز به احیا و فعال‌سازی دارند، از این رو ایمیدرو تسهیل برای تولید و صادرات این نوع معادن را در راستای طرح فعال‌سازی معادن کوچک انجام می دهد. بررسی های اولیه حاکی از نقش عوارض صادراتی و تامین زیرساخت ها به عنوان اساسی ترین موارد در فعال سازی این معادن دارد. البته سازمان ایمیدرو پروژه عارضه یابی معادن سنگ های تزیینی و تهیه طرح جامع این صنعت را از طریق شرکت تهیه و تولید در دستور کار قرار داده است. در بخش صادرات نیز شرکت‌های خارج کشور وابسته به این سازمان، قادر به همکاری برای بازاریابی و توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی هستند و ۴ کشور خارجی زمینه تسهیل صادرات این سنگ‌ها را فراهم خواهند کرد.  کنسرسیوم اصفهان به دلیل اینکه ۳۰ درصد از تولیدات صنعت سنگ تزئینی را برعهده دارد با همراهی شرکت آسکوتک پیشقدم شده تا بازارهای بالقوه این صنعت را بالفعل نماید.  درحال‌حاضر تولیدات صنعت سنگ ایران تنها به کشورهای همسایه صادر می‌شود، این توانمندی وجود دارد تا با امکاناتی که در خارج کشور داریم به رونق صادرات این بخش دست یابیم. برآوردها نشان داده کشورمان سالانه از توان صادرات یک میلیارد دلار سنگ تزئینی برخوردار است اما به طور متوسط نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار صادرات از این بخش انجام شده است. به زودی اساسنامه شرکتی برای بازرسی و کنترل کیفیت تولیدات سنگ تزئینی نهایی می‌شود که بر استانداردهای جهانی و نیازهای مشتری خارج کشور و ارائه تضمین کیفی تولیدات، نظارت داشته باشد. بدین ترتیب دغدغه صدور تولیدات کم کیفیت و ضربه خوردن به بازار صادراتی از بین می‌رود. وجود شرکتی برای کنترل کیفیت تولیدات صادراتی، سبب نظارت و افزایش اعتماد نزد مشتریان خارج از کشور خواهد شد و با کمک دفاتر خارج از کشور قادر به توسعه صادرات و کمک به این صنعت خواهیم بود.

 در این مسیر بسترهای فعالیت مشترک با دانشگاه نیز فراهم است، ایمیدرو و دانشگاه علم و صنعت بر روی سه موضوع "عناصر و فلزات نادر خاکی"، "گوهرسنگ ها" و "سنگ های تزئینی"، فعالیت مشترک خواهند داشت. فعالیت در این سه محور همکاری، زمینه ساز توسعه صنایع معدنی با فناوری های جدید در کشورمان می شود. این سازمان طی دو سال اخیر همکاری های خود با دانشگاه ها و مراکز علمی از جمله شریف، تهران و امیرکبیر و جهاد دانشگاهی توسعه داده که اکنون سه موضوع جدید، شرایط مناسبی برای همکاری با دانشگاه علم و صنعت فراهم کرده است. در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ( گوهرسنگ ها)، تشکل ها به همراه کنسرسیوم های بخش خصوصی در اصفهان و مشهد اقداماتی در حال انجام دارند که این بخش نیز با حضور دانشگاه تقویت خواهد شد. با توجه به وجود 900 معدن سنگ تزئینی غیرفعال در کشور، زمینه مساعدی برای فعال شدن این معادن با کمک دانشگاه علم و صنعت وجود دارد که راه-آورد آن ایجاد شغل های جدید در حوزه معدن با استفاده از دانش به روز است. طبق جلسه ای که با رییس سازمان توسعه تجارت داشتیم مقرر شده عوارض صادراتی سنگ های تزئینی در ستاد اصلاح و حذف عوارض مطرح و اقدامات لازم برای کاهش آن ها صورت گیرد. ‌ در حوزه سنگ های تزئینی می توان با استفاده از بازوی دانشگاه و به کارگیری دانش جدید، مانع از هدررفت ماده معدنی در فرایند فرآوری و برش سنگ ها شد.

دکترغریب پور- رئیس هیات عامل ایمیدرو

عناوین برگزیده