تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۷۰

ضرورت اتصال معادن کشور به شبکه مدرن ریلی و دریایی

می متالز - طبق پیش بینی های صورت گرقته توسط انجمن فولاد، صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۴، نزدیک به ۳۵ میلیون تن خواهد بود. تولید سالانه فولاد با این پیش بینی به ۵۵ میلیون تن در سال می رسد و جابجایی این موارد نیازمند توسعه زیرساخت‌های ریلی است.
ضرورت اتصال معادن کشور به شبکه مدرن ریلی و دریایی

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی در این باره گفت: امکان انتقال این کلاها فقط از طریق سیستم ریلی مقرون به صرفه خواهد بود چراکه نوع اقتصادیِ حمل ونقل در این مورد باید گنجایش و ظرفیت زیادی برای نقل‌وانتقال مواد از مسیرهای دریایی به واحدهای تولیدی داخل کشور یا برعکس برخوردار باشد.

محمدجواد انتظاری اضافه کرد: بر همین اساس و بر مبنای پیش بینیِ کمبودِ واگن، شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ معدن و سرمایه‌گذاری کشور از حدود یک سال قبل تصمیم گرفته اند شرکت مدیریت بین‌المللی همراه را تاسیس کنند تا برای امکان حمل از طریق حمل‌ونقل ریلی کشور در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کنند.

انتظاری تصریح کرد: این شرکت‌های بزرگ، بزرگ‌ترین صادرکنندگان مواد معدنی داخلی هستند که بیش از ۸۰ درصد محصولات معدنی کشور را صادر می‌کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، سهامداران اصلی و شرکت سرمایه‌گذاری امید، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سایر سهامداران آن هستند.

گفتنی است که بر اساس این اقدامات، احداث ترمینالی تمام مکانیزه در بندر شهید رجایی آغاز شده است. بر اساس قرارداد این شرکت با سازمان بنادر، حدود ۱۸۰ هکتار زمین در بندر شهید رجایی به شرکت تحویل داده می شود تا در این محدوده، اسکله آبی با عمق منفی ۱۷ احداث شود. به‌این‌ترتیب امکان استفاده از کشتی‌های بزرگ با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن به‌منظور صادرات و واردات مواد معدنی فراهم خواهد شد.

در حوزه ریلی نیز در حال حاضر، اغلب شرکت‌های معدنی کشور به شبکه ریلی متصل هستند. هر یک از شرکت‌های سهامدار شرکت همراه، که ذکر آنها در سطور فوق رفت، زیرمجموعه‌هایی برای حمل‌ونقل ریلی دارند. برخی نظیر شرکت‌ گل‌گهر دارای ۲ زیرمجموعه در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستند: یکی برای تامین لکوموتیو و دیگری برای حمل بار.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده