تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۴
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۴۲۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در بورس کالا

می متالز - ‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در این کمیسیون خبر داد.
تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش می متالز، روح‌الله ایزدخواه با اشاره به نشست عصر امروز (یکشنبه ۲۵ آبان ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بررسی طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و کلیات این طرح به تصویب اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رسید.

وی بیان کرد: جزئیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در جلسات بعدی کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

شورای رقابت هر ۶ ماه خودروهای قابل عرضه در بورس را تعیین می‌کند

مسوول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: رویکرد اصلی در طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس کالا مبتنی است  و بر اساس این طرح، شورای رقابت موظف می‌شود هر ۶ ماه یکبار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخص‌هایی مانند تورم قیمت، شدت فاصله بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار و تیراژ خودرو تعیین کند.

ایزدخواه ادامه داد: شورای رقابت باید خودروهایی که تأثیر قابل توجهی بر بازار می‌گذارند را تعیین و این خودروها را برای عرضه در بورس کالا معرفی کند و سایر خودروهایی که این شاخص‌ها را ندارند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند و به صورت آزاد توسط خودروساز می‌توان این خودروها را فروخت.

وی تصریح کرد: خودروهایی که در بورس کالا می‌آید، قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود و این قیمت پایه شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به علاوه سود مصوب خودروساز است.

اولویت با افرادی است که پلاک فعال نداشته باشند

مسوول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اولویت تقاضا با متقاضیانی است که دارای کد ملی و کارت راهنمایی و رانندگی باشند اما هیچ خودرو و به عبارت بهتر، پلاک فعالی نداشته باشند و در صورت مازاد عرضه خودرو، به سایر افراد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هم قابل تخصیص خواهد بود.

ایزدخواه تأکید کرد: مابه‌التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، به عنوان عوارض دولتی شناخته می‌شود و به خودروساز داده نمی‌شود و مکانیسم‌هایی برای تخصیص این مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد از مابه‌التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه جایگاه‌های سوخت طبیعی و کاهش آلودگی هوا تخصیص می‌یابد و ۵۰ درصد از این مابه‌التفاوت هم به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت به خودروسازان داده می‌شود.

تخصیص ۲۰ درصد کمک به خرید خودرو به اقشار ضعیف و زوجین

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: ۲۰ درصد از این مابه‌التفاوت هم برای کمک به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و به ویژه زوج‌های جوان به صورت تسهیلات تخصیص می‌یابد و ۱۰ درصد هم به عنوان پاداش عرضه افزاینده به خودروساز داده می‌شود.

ایزدخواه گفت: فروش خودروهای خریداری شده از بورس کالا تا سه سال مشمول مالیات تنظیمی قابل توجهی است؛ به این معنا که تا سه سال بعد از خرید، اگر خریدار بخواهد خودرو را بفروشد، باید معادل ۸۰ درصد مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش رفته خودرو در بورس را به عنوان مالیات پرداخت کند.

وی افزود: همچنین واردات خودرو با شرایطی در این طرح دیده شده است به این معنا که واردات خودروی صفر یا دست‌دوم خارجی باید از محل صادرات خودرو و قطعات خودرو، صادرات نفت خام یا ارز بدون منشأ انجام شود و شرایط فنی و کمی خودرو را نیز وزارت صمت تعیین می‌کند.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت