تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۲۸
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۴۴۱۱۰
سرویس خبر : محیط زیست
دکترای زمین‌شناسی اقتصادی گفت:

پارادوکس محیط زیست و معدن یکبار برای همیشه برطرف شود

می متالز - درحالی که برنامه‌های توسعه‌ای در بخش‌های معدنی یکی بعد از دیگری مطرح و تصویب می‌شوند که همچنان می‌بینیم علی‌رغم تمام پتانسیل‌های موجود دوگانه معادن و محیط زیست مانعی بزرگ در دستیابی به اهداف تعیین شده است .
پارادوکس محیط زیست و معدن یکبار برای همیشه برطرف شود

سارا یوسفی‌فر

به گزارش می متالز، دکتر سارا یوسفی‌فر، دکترای زمین شناسی اقتصادی معتقد است اصولا این مشکل در ایران باعث شده تا آنطور که شایسته منابع معدنی کشورمان بوده امکان استفاده از آنها را نداشته باشیم و اقتصاد معادن در دور باطل محیط زیست گرفتار شده است.

یوسفی‌فر در این زمینه گفت: حفاظت از محیط زیست یکی از امور واجب‌ و مهمترین رویکردها در میان کشورهاست که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، اما فراموش نکنیم که فناوری‌های نوین و همچنین سیستم‌های جدید بگونه‌ای با محیط زیست همسو شده‌اند که اکنون معادن در بسیاری از موارد نه تنها مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کنند، بلکه می‌توانند کمک شایانی در بهبود آن نیز داشته باشند.

وی درادامه افزود: بررسی عملکرد کشورهای توسعه یافته بخصوص در بخش معدن بیانگر این نکته است که این کشورها نه تنها صنایع معدنی خود را توسعه داده‌اند بلکه بیشتر از قبل در زمینه حفاظت از محیط زیست قوانین منطقی، اصولی و عملی را به تصویب رسانده و اجرایی می‌کنند، درحالی که ایران اگرچه در این زمینه مواردی را مطرح کرده است، اما در عمل هیچ یک از بخش‌ها آنطور که شایسته بوده منافعی از این قوانین نداشتند.

یوسفی‌فر معتقد است در شرایط فعلی دوگانه محیط زیست و معادن باعث شده تا هم محیط زیست از روند کار گلایه داشته باشد و هم بخش‌های بسیاری از پروژه‌های معدنی بخصوص در اکتشاف و ایجاد معادن جدید معطل قوانین دست و پاگیر محیط زیستی قرار داشته باشند.

این دکترای زمین شناسی اقتصادی تاکید کرد: نکته خیل مهم و قابل تامل اتفاقا درباره اهمیت بهره‌برداری از پهنه‌های معدنی و خروج آنها از محیط زیست بخصوص در بخش معادن فلزی است، چون برخی از این معادن مثل طلا، مس، سرب، روی و حتی سنگ آهن به نوعی خود آلاینده محیط زیست هستند و حتی سکونت در اطراف این پهنه‌ها از لحاظ پزشکی خطرناک است.

وی با اشاره به تحقیقات علمی انجام شده در خارج از مرزهای ایران و همچنین داخل کشورمان گفت: بررسی‌های پزشکی و تخصصی نشان داده در اغلب پهنه‌های سرب و روی به دلیل اینکه پرتوهای خاصی که از معدن ایجاد می‌شود گیاهان و حتی جانوران را با جهش‌های ژنتیکی روبرو می کند و اگر این گیاهان یا جانوران در چرخه غذایی انسان قرار گیرند بدون تردید شاهد بروز سرطان‌ها و مشکلات پزشکی ناشناخته در آن منطقه خواهیم بود.

به گفته یوسفی‌فر در کشورهای توسعه یافته با استناد به دستاوردهای پزشکی درصورت کشف پهنه معدنی آن را از محیط زیست خارج کرده و با استخراج منطقی و اصولی مواد موجود سعی می‌کنند علاوه براینکه محیط زیست را از خطر آلودگی حفظ کنند زمینه توسعه اشتغال و ارزش افزوده بالاتری نیز ایجاد می‌کنند.

این دکترای زمین‌شناسی اقتصادی با اشاره به پهنه پلنگ‌دره در مرز استان قم و مرکزی گفت: این پهنه یکی از همین نقاط است که بجای اینکه مسوولان اجازه استخراج دهند، آن را در محدوده محیط زیست قرار داده و باقی اتفاقات در رسانه‌ها بارها مطرح شده است.

وی در پایان تاکید کرد: مسوولان و سیاست‌گذاران بخش معدن بهتر است با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی و استفاده از فناوری‌های نوین یا دستاوردهای نوین علمی بگونه‌ای در ایران سیاست‌گذاری کنند که علاوه بر حفاظت واقعی از محیط زیست کشورمان چرخ اقتصاد معادن نیز به دلیل منابع خدادادی بالایی که در اختیار داریم به حرکت در آید، نه اینکه دائم بخش معدن با محیط زیست درگیر باشد.

عناوین برگزیده