به گزارش می متالز، به این ترتیب اصلاحیه آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ ابلاغ شد. در این مصوبه خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور آمده است: هیاتوزیران در جلسه ۲۸/ ۸/ ۱۳۹۹ به پیشنهاد شماره ۴۳۳۵۶/ ۹۳۹۷۷ مورخ ۲۰/ ۸/ ۱۳۹۹ معاونت حقوقی رئیسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور موضوع تصویبنامه شماره ۳۷۰۷/ ت ۵۷۵۹ مورخ ۲۰/ ۱/ ۱۳۹۹ بهشرح زیر اصلاح میشود:
۱- در ماده (۲)، عبارت «و حداکثر حقوق آنان هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی» حذف میشود.
۲- تبصره ماده (۲) حذف میشود.
نکته جالب توجه اینکه این مصوبه بنا به رای اخیر دیوان عدالت اداری صادر شده است. از سوی دیگر این سوال و ابهام وجود دارد؛ آیا با برداشته شدن سقف ۷ برابر حداقل حقوق، مسیر برای دریافت پاداشهای قابلتوجه پایان خدمت در برخی سازمانها باز خواهد شد؟
در رای دیوان عدالت اداری درخصوص عدم شمول سقف حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق و مزایا به حقوق بازنشستگان آمده بود، هرچند به موجب ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلان و حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران مشمول این قانون و سایر حقوقبگیران دستگاههای اجرایی و صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی هر سال با پیشنهاد سازمان به تصویب هیاتوزیران میرسد، لیکن در تبصره ماده مذکور تعیین سقف حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر منحصرا به سقف حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر میباشند و با عنایت به اینکه بهموجب مواد ۷۶ و ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات، قانونگذار برای بازنشستگان از حقوق بازنشستگی استفاده کرده و عبارت حقوق ثابت و مزایای مستمر فقط در مورد شاغلان مصداق دارد، بنابراین حکم مقرر در تبصره ماده ۷۶ ناظر بر تعیین حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر منصرف از حقوق بازنشستگان میباشد.
ثانیا: با عنایت به اینکه طبق مقررات ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنای محاسبه کسور بازنشستگی برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت بهاضافه فوقالعادههای مستمر و فـوقالعاده بند 10 ماده 68 این قانون میباشد و به دلالت اطلاق حکم مقرر در این مـاده حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر و فوقالعاده ویژه که مبنای کسور بازنشستگی قرار گرفتهاند در تعیین حقوق بازنشستگی محاسبه میشوند و اختیاری برای هیاتوزیران راجع به تعیین سقف حداکثر 7 برابر، بعد از تعیین حقوق بازنشستگی بر مبنای ماده 106 مقرر نشده است.
ثالثا: طبق ماده 82 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمهشدگان صندوقهای بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوقهای بازنشستگی دستگاهها، نهادها و بانکها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی میباشد و این حکم آخرین اراده مقنن در زمینه برقراری مستمری بازنشستگان است و در راستای استدلال پیشگفته سقف 7 برابر حقوق و مزایای مستمر را برای تعیین مستمری بازنشستگان تعیین نکرده است، بنابراین در تعیین حقوق بازنشستگان، حکم تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری قابل اعمال نیست و رأی شماره 3774-2/ 12/ 1396 شعبه 26 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که بر نقض رای شماره 2469-1/ 10/ 1394 شعبه سوم بدوی و وارد دانستن شکایت و عدم اعمال تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در تعیین حقوق بازنشستگان صادر شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی بهاستناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازمالاتباع است.