تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۴۶۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

پایانی برای فراز و فرود دسته جمعی نمادها/تکنیکال را جدی بگیرید

می متالز - صنایع بصورت چرخشی نقدینگی جذب می کنند و نمی توان صنعت خاصی را صنعت پیشرو بازار معرفی کرد؛ اما به نظر می رسد تحلیل تکنیکال این روزها بیش از تحلیل بنیادی در تصمیم گیری سرمایه گذاران کاربرد دارد.
پایانی برای فراز و فرود دسته جمعی نمادها/تکنیکال را جدی بگیرید

به گزارش می متالز، در رندترین روز سال بورس تهران هم یک روز خاص داشت و با پرش ۳۵۶۲۷ هزار پله ای شاخص کل، کانال ۱ میلیون ۴۲۷ هزار واحدی مجددا به تصرف بورس بازان درآمد. این در حالی است که در کنار سبز خوشرنگی که بر قامت بسیاری از نمادها خودنمایی می کرد، برخی نمادهای بانکی و دامپروری و... هم سرخ پوش بودند.

پایانی برای فراز و فرود دسته جمعی نمادها/تکنیکال را جدی بگیرید

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بر خلاف برخی تحلیل ها که از نشانه های ترس در بازار سرمایه می گویند، معتقدم بازار روند خوبی در پیش گرفته است. نباید انتظار داشت رویه هیجانی همراه با ترس و طمع که در دل عده ای از سرمایه گذاران ایجاد شده، به یکباره از بین می رود. شیب تخلیه هیجان بازار، شیب مثبتی است و این موضوع، اتفاق خوشایندی است. در ماه های قبل منفی شدن یک نماد، کل بازار را تحت تاثیر قرار می داد؛ ولی در حال حاضر شاهد هستیم همزمان با منفی ها و فشار فروش در برخی گروه ها، برخی دیگر از گروه های بازار مثبت بوده و با تقاضای خرید همراه هستند و تابوی رشدها و ریزش های دسته جمعی نمادها در بازار شکسته شده است. قرار نیست فرهنگ نادرستی که در بازار سرمایه شکل گرفته بود، ناگهان تغییر کند؛ اما تغییرات تدریجی در رفتار سرمایه گذاران نشان می دهد بازار سرمایه مسیر صحیحی در پیش گرفته و فعالان این بازار پذیرفته‌اند روند این بازار، همواره صعودی یا همواره نزولی نبوده و نوسان و مثبت و منفی های کوتاه مدت در قیمت سهم ها، جزو ذات بازار است. با چنین نگرشی، هر فردی بر اساس تحلیل ها و معیارهای ذهنی خود، می تواند برای ورود و خروج از سهم ها تصمیم گیری کند. با تداوم این وضعیت، بازار سرمایه روندی معقول تر و با نقدشوندگی بالاتر در پیش خواهد گرفت. به تعادل رسیدن نمادها، حق انتخاب برای نگهداری یا خروج از سهم ها را به سهامداران داده و چنین شرایطی به نفع این بازار خواهد بود.

ساسانی در ادامه در رابطه با دلایل افزایش تقاضا در بعضی گروه ها گفت: وقتی صحبت از حرکت بازار بر اساس تحلیل سرمایه گذاران می شود، باید در نظر داشت که "تحلیل" از منظر هر سرمایه گذار معنایی دارد و هیچ لزومی ندارد که تمام سرمایه گذاران تحلیل یکسانی از سهم ها داشته باشند. برخی سرمایه گذاران با تحلیل جریان نقدینگی اقدام به خرید و فروش می کنند و برخی دیگر، تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال و... سهم ها را مبنای معاملات خود قرار می دهند و سرمایه گذاری های کوتاه مدت یا بلند مدت دارند. تمامی این دیدگاه ها محترم بوده و اتفاقا همین تفاوت دیدگاه ها سبب جذابیت بازار سرمایه می شود. بازار سرمایه به سمتی می رود که سرمایه گذاران بر اساس تحلیل های فردی سرمایه گذاری کنند و سهم های بهتری نسبت به قبل انتخاب کنند و این شرایط از روندهای صعودی مطلق یا نزولی مطلق جلوگیری می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی روند کلی بازار تا پایان سال جاری اظهار کرد: معتقدم بازار سرمایه حرکت صعودی ملایم همراه با نوسان داشته و تا پایان سال جاری، در بسیاری از نمادها، سقف های قبلی را دوباره لمس خواهد کرد. صنایع بصورت چرخشی نقدینگی جذب می کنند و نمی توان صنعت خاصی را صنعت پیشرو بازار معرفی کرد؛ اما به نظر می رسد تحلیل تکنیکال این روزها بیش از تحلیل بنیادی در تصمیم گیری سرمایه گذاران کاربرد دارد.ش

عناوین برگزیده