تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۶۵۹۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تفاوت بین تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال چیست؟

‌می‌متالز - تحلیل فاندامنتال همه عواملی را که بر قیمت سهام یک شرکت در آینده تأثیر می‌گذارند، مانند صورت‌های مالی، فرآیند مدیریت، صنعت و ... را بررسی و مطالعه می‌کند و ارزش ذاتی شرکت یا یک ارز را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص کند که آیا قیمت سهام کمتر از قیمت واقعی آن است یا خیر بیشتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده است.

به گزارش می‌متالز، در مقابل تحلیل تکنیکال از نمودارها، الگو‌ها و روند‌های گذشته برای پیش بینی حرکت قیمت یک دارایی، سهم یا جفت ارز در زمان آینده استفاده می‌کند.

قیمت یک دارایی هر لحظه تغییر می‌کند و بنابراین معامله گران مشتاق هستند از روند قیمت‌های آتی سهام یک شرکت مطلع شود تا تصمیمات معاملاتی خود را منطقی بگیرد. برای این منظور از تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال برای تحقیق و پیش‌بینی روند قیمت سهام یک یک جفت ارز در آینده استفاده می‌شود.

تعریف تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال به بررسی دقیق عوامل بنیادی و اساسی که بر منافع اقتصاد، صنعت و شرکت تأثیر می‌گذارد، اشاره دارد. منظور از این نوع تحلیل سنجش ارزش ذاتی واقعی یک بازار، با اندازه‌گیری عوامل اقتصادی، مالی و سایر عوامل (اعم از کمی و کیفی) برای شناسایی فرصت‌هایی است که بتواند میزان اختلاف قیمت بازار را با قیمت واقعی یا ارزش ذاتی یک دارایی ارزیابی کند. تحلیل فاندامنتال فارکس، بورس و دیگر دارایی‌ها برای پیدا کردن موقعیت‌های خرید یا فروش استفاده میشود.

تحلیل فاندامنتال یک شرکت تمامی عواملی را که قابلیت تأثیرگذاری بر ارزش قیمت سهم را دارند (شامل عوامل کلان اقتصادی و عوامل خاص سازمان) که به نام عوامل بنیادی گفته می‌شوند را بررسی میکند. این نوع تحلیل چیزی جز عوامل کلان اقتصادی، صورت‌های مالی، مدیریت، رقابت، مفهوم تجاری و ... نیستند. هدف آن تجزیه و تحلیل اقتصاد به عنوان یک کل، صنعتی که به آن تعلق دارد، محیط تجاری و خود شرکت است.

در تحلیل فاندامنتال جفت ارزها، معامله گران از یک ابزار مهم به نام تقویم اقتصادی برای رصد تغییرات در بنیاد‌های اقتصادی استفاده میکنند.

به گزارش تجارت آفرین، از عوامل مهم و تاثیر گذار در تحلیل فاندامنتال یک ارز میتوان به نرخ تورم، تیپرینگ، نرخ بیکاری، تولید ناخالص داخلی یا GDP، نرخ بهره، کسری تجاری، تراز تجاری، بازار سرمایه، سیاست‌های پولی، عوامل سیاسی، جنگو رخداد‌های طبیعی نام برد.

تعریف تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت یک دارایی یا جفت ارز استفاده می‌شود که می‌گوید قیمت یک سهم شرکت یا یک ارز بر اساس تعامل نیرو‌های تقاضا و عرضه فعال در بازار است. برای پیش بینی قیمت آتی بازار، اطلاعات موجود قیمتی و عملکرد گذشته آن بازار استفاده می‌شود. برای این منظور ابتدا تغییرات گذشته قیمت مشخص می‌شود تا بتوان بر مبنای آن تغییرات قیمت در آینده را ارزیابی کرد.

تحلیل تکنیکال فارکس یا سهام بر این اصل استوار است که، قیمتی که خریدار و فروشنده تصمیم می‌گیرند یک معامله را با آن نهایی کنند، ترکیبی از تمام عوامل تاثیر گذار در بازار است و تنها چیزی است که اهمیت دارد. به عبارت دیگر، تحلیل تکنیکال به شما دید واضح و جامعی از دلیل تغییرات قیمت یک دارایی یا جفت ارز می‌دهد.

تفاوت‌های کلیدی بین تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال


تفاوت بین تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را می‌توان به وضوح بر اساس دلایل زیر ترسیم کرد:

تحلیل فاندامنتال روشی برای بررسی یک دارایی به منظور شناسایی ارزش ذاتی آن برای پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی بلند مدت است. در مقابل، تحلیل تکنیکال روشی برای ارزیابی و پیش‌بینی قیمت یک دارایی در آینده، بر اساس حرکت قیمت و حجم معامله است. مشخص می‌کند که یک دارایی در آینده چه نوساناتی انجام خواهد داد.

در تحلیل فاندامنتال، در مقایسه با تحلیل تکنیکال، معمولا از دوره‌های طولانی تری برای تجریه و تحلیل دارایی یا ارز استفاده می‌شود. از این رو، تحلیل بنیادی توسط معامله گرانی که می‌خواهند در بازار سهام معامله کنند و انتظار دارند که ارزش آن شرکت طی چند سال افزایش می‌یابد، استفاده می‌شود. برعکس، تحلیل تکنیکال معمولا زمانی استفاده می‌شود که معامله برای کوتاه مدت باشد، این نوع تحلیل برای بازار فارکس بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت زمانی بین این دو تجزیه و تحلیل نه تنها در رویکرد آنها، بلکه در هدف آن‌ها نیز مشاهده می‌شود، جایی که تحلیل تکنیکال به معامله کردن مربوط می‌شود، تحلیل فاندامنتال در مورد سرمایه گذاری صحبت می‌کند. اکثر سرمایه گذاران از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال برای خرید یا نگهداری سهام یک شرکت یا سرمایه گذاری روی یک ارز استفاده می‌کنند، در حالی که معامله گران برای کسب سود کوتاه مدت اغلب به تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند.

در حالی که هدف تحلیل فاندامنتال تعیین ارزش ذاتی واقعی سهام یا قدرت یک ارز است، تحلیل تکنیکال برای شناسایی زمان مناسب برای ورود یا خروج از بازار استفاده می‌شود.
در تحلیل فاندامنتال، تصمیم گیری بر اساس اطلاعات موجود اقتصادی و آمار ارزیابی شده است. برعکس، در تحلیل تکنیکال، تصمیم گیری بر اساس روند بازار و قیمت‌ها است.

در تحلیل فاندامنتال، اغلب اطلاعات حال و تغییرات احتمالی در آینده در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که در تحلیل تکنیکال، بیشتر داده‌های گذشته در نظر گرفته می‌شوند.
تحلیل فاندامنتال مبتنی بر اقتصاد کلان و صورت‌های مالی است، در حالی که تحلیل تکنیکال بر اساس نمودار‌هایی با نوسان قیمت است.

در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال می‌توان ارزش ذاتی سهام را با تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان نقدی، حاشیه سود، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت قیمت به سود و ... تعیین کرد. با این حال، تحلیلگران فنی یا تکنیکال‌ها بر الگو‌های چارت (مانند به عنوان الگو‌های ادامه دار و الگو‌های معکوس)، پرایس اکشن، اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال، سطوح مقاومت و حمایت، برای تجزیه و تحلیل روند قیمت در آینده تکیه میکنند. در اینجا مقاومت نقطه‌ای است که معامله گر بر این باور است که قیمت بیشتر نخواهد شد و آماده فروش است و حمایت نقطه‌ای است که معامله گر بر این باور است که قیمت بیشتر نمی‌شود و آماده خرید است.

در تحلیل فاندامنتال، قیمت آتی دارایی با توجه به عملکرد و عوامل خرد و کلان اقتصادی و مدیریتی تعیین می‌شود. در مقابل، در تحلیل تکنیکال قیمت‌های آتی بر اساس نمودار‌ها و شاخص‌ها تخمین زده میشود.
تحلیل فاندامنتال توسط معامله گر‌هایی که معاملات بلند مدت انجام میدهند استفاده می‌شود، در حالی که تحلیل تکنیکال توسط معامله گر نوسانی و معامله گران روزانه کوتاه مدت یا اسکالپر‌ها انجام می‌شود.

نتیجه گیری

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار‌های مالی مانند بازار سهام یا فارکس بسیار گسترده است. تحلیل بنیادی یک شرکت درباره ارش ذاتی سهام آن صحبت میکند. تحلیل فاندامنتال یک ارز عوامل خرد و کلان اقتصادی را در قیمت‌ها لحاظ میکند و در مقابل در تحلیل تکنیکال معامله گران تنها به چارت‌ها ئ نوسانات قیمت توجه میکنند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده