تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۴۸۲۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آلودگی‌های ادامه‌دار؛

آیا کارخانه سیمان "مارگون"، عوارض آلایندگی را پرداخت می‌کند؟

می متالز - کارخانه سیمان "مارگون" در کنار ظرفیت‌های فراوان برای اشتغال و اقتصاد منطقه و همچنین استان، مشکلاتی نظیر ایجاد آلاینده برای محیط زیست آن منطقه ایجاد کرده است.
آیا کارخانه سیمان "مارگون"، عوارض آلایندگی را پرداخت می‌کند؟

به گزارش می متالز، کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور با دارا بودن منابع طبیعی، آبشارها، پارک‌های جنگلی، سرزمین چهارفصل نام‌گذاری شده است تا سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور، این استان را برای مقاصد تفریحی و سیاحتی خود انتخاب کنند.

در همین رابطه شهرستان مارگون بدون شک با دارا بودن ظرفیت‌های فراوانی گردشگری می‌تواند در آینده‌ای نزدیک با توسعه امکانات سیل گردشگر به آن منطقه سرازیر و سبب رشد و توسعه اقتصادی شود، به نظر می‌رسد در سالیان اخیر کارخانه سیمان مارگون استانداردهای زیست محیطی را نادیده گرفته و سبب مشکلاتی برای محیط زیست این منطقه شده است.

مطابق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود، از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

در تاریخ 11 آبان 98 مدیرکل محیط زیست استان در گفتگو با رسانه‌ها گفت: با توجه به بررسی‌های میدانی انجام شده برخی مواقع کارخانه 3300 تنی مارگون آلودگی زیست محیطی دارد و به دلیل شرایط تحریم تامین برخی قطعات اتاق کنترل گرد و غبار کارخانه سیمان مارگون با مشکل روبه‌رو است.

وی با اشاره به تذکرات داده شده به مسوولان کارخانه سیمان مارگون عنوان کرد: طبق ماده 11 و 12 حفاظت و بهسازی محیط زیست و صنایع آلاینده تذکر و مهلت قانونی می‌دهیم که در صورت عدم رفع مشکل جزو صنایع آلاینده معرفی شده تا طبق قانون خسارت‌های وارده در منطقه هزینه شود.

با توجه به تایید محیط زیست استان مبنی بر آلودگی های زیست محیطی کارخانه مارگون، باید دید این کارخانه به منظور رفع آلودگی ها اقدام خواهد کرد یا همچنان این شهرستان در اثر آلودگی ها زیست محیطی متحمل آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد؟

کارخانه سیمان مارگون در مرحله اول باید درصدد تامین قطعات اتاق کنترل گرد و غبار ناشی از فعالیت آن کارخانه باشد، و در مرحله دوم در صورت عدم ناتوانی یا کوتاهی در تحقق این موضوع طبق تشخیص نهادهای متولی از جمله محیط زیست باید جزو صنایع آلاینده معرفی شده تا طبق قانون خسارت‌های آلایندگی در منطقه خصوصا اینکه این شهرستان از مشکلات بودجه‌ای و اعتباری برای توسعه فاصلاب و پسماند و ایجاد فضای سبز رنج می‌برد هزینه شود.

عناوین برگزیده