تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۴۸۳۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم‌انداز مثبت قیمت‌های جهانی

می متالز - در یک ماه اخیر قیمت کامودیتی‌ها بالاخص فلزات افزایش چشمگیری داشته است که در ادامه عوامل آن بررسی می‌شود.
چشم‌انداز مثبت قیمت‌های جهانی

به گزارش می متالز،  مس اولین فلزی بود که ریزش قیمتی به علت پنیک شروع بیماری کرونا را بازیابی کرد (ریزش از ۶۲۰۰ تا ۴۶۰۰) و اکنون در قیمت ۷۶۰۰ دلار در حال معامله است. با توجه به شیوع کرونا در آمریکای جنوبی و وجود منابع غنی مس در آن مناطق، نگرانی‌های بین المللی درباره عرضه مس به ویژه از سوی شیلی که بزرگ‌ترین تولید کننده آن است، همچنان ادامه دارد و این کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

همچنین مؤسسه بین‌المللی فیچ در مورد افزایش تقاضای مس در سال ۲۰۲۱ دو عامل را برشمرده است. یکی افزایش تقاضای انرژی بیشتر، ساخت و ساز و گسترش صنایع خودرو در سطح جهان است و همچنین اقدامات محرک‌های اقتصادی چین بدین معنی که چین بودجه مربوط به پروژه‌های زیرساختی جهت دوران پسا کرونا را افزایش داده است که این تصمیم موجب افزایش تقاضا برای مس خواهد شد و قیمت ۸۵۰۰ دلار به بالا کاملاً محتمل است. در نوامبر ۲۰۲۰ معدن فری پورت مک موران و Jiangxi چین هزینه TC/RC را ۶۲ دلار در تن اعلام کردند که نسبت به ۸۰.۸ دلار در هر تن سال ۲۰۱۹ افت ۲۳ درصدی داشته است و نشان‌دهنده عاملی دیگر در جهت رشد قیمتی مس است و مجموع این عوامل در میان مدت نوید فتح سقف‌های قیمتی قبلی را می‌دهد. ضمناً قیمت‌های آتی در سررسیدهای سه ماهه، یک ساله و دوساله مس بیشتر از قیمت نقدی مس است (کونتاگو) که مبین انتظارات رشد قیمتی مس است.
در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت بسیاری از معادن سرب و روی کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود که برای کنسانتره روی در سال ۲۰۲۱ با توجه به کاهش قرنطینه و خوش‌بینی‌های به وجود آمده در مورد ریشه‌کن شدن کرونا، کسری عرضه وجود داشته باشد و این کسری عرضه تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد، که منجر به رشد قیمتی این دو فلز خواهد شد.

 بر اساس داده‌های استاتیستا میانگین قیمتی روی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ در محدوده ۲۳۰۰ دلار بوده است در حالی که در آن سال‌ها مازاد عرضه وجود داشته است، پس جهش قیمتی روی قابل انتظار است. با توجه به اینکه عمده مؤسسات سرمایه‌گذاری معتبر به شکل v مانند بازگشت رشد GDP اعتقاد دارند، چشم انداز این دو فلز بسیار مثبت است. قیمت نقد TC روی به ۹۵ دلار به ازای هر تن کاهش یافته که کمترین میزان از سال ۲۰۱۸ است که خود محرک افزایش قیمت روی خواهد بود. طبق گزارش رویترز، ذخایر روی شانگهای در حال حاضر در سطح ۸۹,۱۸۸ تن است که از اوج ماه مارس ۸۱،۰۰۰ تن کاهش یافته است که مبین تقاضای شدید آن در بازارهای جهانی است.
   
به‌رغم کاهش تقاضای خودرو در سال گذشته، به نظر می‌رسد که این بخش بهبود یافته و به دلیل تقاضای زیاد برای کامیون‌ها و وسایل نقلیه تجاری، فروش در ژوئن ۱۱.۶درصد افزایش یافت و به همین علت واردات روی تصفیه شده چین طی دو ماه گذشته شروع به افزایش کرده است و ادامه‌دار می‌باشد. مؤسسه پرآوازه ILZSG پیش‌بینی کرده است که تقاضای سرب و روی در سال ۲۰۲۱ به ترتیب بیش از ۴.۴ و ۶.۶ درصد افزایش خواهد یافت. ضمناً ساخت ظرفیت‌های جدید واحد ذوب روی در چین به طور چشمگیری کاهش یافته است و محدودیت در تولید را خواهیم داشت که این محدودیت در کنار رشد تقاضا، منجر به افزایش قیمتی شدیدی خواهد شد.
در آخر لازم به ذکر است قیمت‌های آتی سرب و روی در سررسیدهای سه ماهه، یک ساله و دوساله مس بیشتر از قیمت نقدی آن‌ها است (کونتاگو) که مبین انتظارات رشد قیمتی سرب و روی است.

علیرضا سبحانی، کارشناس بازار سرمایه

عناوین برگزیده