تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۴۸۳۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ماجرای آمار اشتباه تجارت خارجی

تراز تجاری کشور تا نیمه آذر منفی دو میلیارد دلار است

می متالز - سخنگوی گمرک در واکنش به اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی در خصوص تراز تجاری کشور گفت: تراز تجاری کشور تا نیمه آذر ماه، منفی دو میلیارد دلار است.
تراز تجاری کشور تا نیمه آذر منفی دو میلیارد دلار است

به گزارش می متالز، سید روح الله لطیفی بار دیگر در واکنش به پیام بانک مرکزی در فضای مجازی در خصوص صحت اطلاعات منتشره رئیس کل بانک مرکزی در مورد تراز تجارت خارجی کشور، با تاکید بر اینکه مرجع رسمی ارائه آمار تجارت خارجی، گمرک است افزود: گمرک مسوول ارائه آمار‌های دیگر مانند تورم، نقدینگی، نفوس و مسکن، تولید، واحد‌های صنفی و... نیست، اما به واسطه مسوولیت مستقیم در تجارت فرامرزی در کنترل اسناد واردات و صادرات و ترانزیت در ماهیت، ارزش و وزن کالا مانند گمرکات دیگر کشورها، مسوول ارائه آمار تجارت خارجی است.

وی اظهار داشت: آمار گمرک در همه کشور‌ها به عنوان شاخص تجارت آن کشور است که در همه مراجع قابل استناد است و در کشورمان نیز همین رویه در قدیمی‌ترین سازمان اداری کشور مورد انتظار بوده و بخش آماری این سازمان در حال خدمت رسانی شبانه روزی به دستگاه‌های مرتبط با تجارت و ذینفعان است.

لطیفی افزود: به طور مثال وزیر صمت در مکاتبه چند روز گذشته با وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار تسریع در ارسال آمار تجارت از گمرک به آن وزارتخانه شده بود که همین موضوع نشان دهنده آن است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسوول تولید و تجارت کشور، انتشار آمار تجارت خارجی را بر عهده گمرک می‌داند.

وی افزود: اگر شاخص آماری را هم نیمه آذر لحاظ کنیم که برای تراز تجاری غیرمعمول به شمار می‌اید و مانند اعلام تورم در مقایسه با روز‌های میانی ماه است، با این اوصاف، صادرات کشور ۲۶/۵ میلیارد دلار نبوده است، بلکه ۲۲ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار تا ۱۵ آذر ماه بوده که با رقم اعلامی رییس کل بانک مرکزی ۳/۶ میلیارد دلار فاصله دارد.

سخنگوی گمرک افزود: واردات کشور نیز در این مدت ۲۴ میلیارد و ۹۰۵ میلیون دلار بوده که از لحاظ اینکه آن بانک به تامین ارز و تایید منشا آن می‌پردازد برای مدت زمان مورد ادعا نزدیک به رقم اعلامی است.

وی در ادامه تصریح کرد: با اینکه علاقه‌مند هستیم تا تراز مثبت یک و نیم میلیارد دلاری اعلامی از سوی رییس کل بانک مرکزی درست باشد، اما متاسفانه تراز تجاری کشور در این دوره زمانی غیر معمول اعلامی (نیمه آذرماه) دو میلیارد و چهار میلیون دلار منفی بوده است و تراز منفی ۱/۶ میلیارد دلاری ۸ ماهه با اضافه شدن این ۱۵ روز به منفی دو میلیارد دلار رسیده است.

لطیفی در ادامه گفت: البته خبر خوب می‌تواند سرعت ترخیص کالا در این ۱۵ روز باشد که تصمیمات ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باعث سرعت در ترخیص کالا شده و به جای معدل یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در ۱۵ روز ترخیص شده است که امیدواریم در اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی با همراهی و هماهنگی بین دستگاه‌ها با وجود همه محدودیت ها، کالا‌های ضروری و اساسی به موقع در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار گیرد و بخشنامه اخیر بانک مرکزی را در همین راستا به فال نیک می‌گیریم.

وی در پایان گفت: گمرک برای برخورد با متخلفین ارزی، منتظر دریافت اطلاعات افراد و تاجرانی است که اعلامیه ارزی را از سیستم بانکی دریافت کردند و تاکنون کالای خود را از گمرکات خارج نکرده اند که امیدواریم به جای پرداختن به مسائل خارج از اختیارات دستگاه‌ها، مستندات آن هرچه سریعتر در اختیار گمرک قرار گیرد.

عناوین برگزیده