تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۲۰
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۴۹۳۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

زنجان یک هزار و ۲۰۰ کارگاه مس فعال دارد/ ضربه چکشی کرونا به مس

می متالز - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان گفت: یک هزار و ۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است و طبق آمار این کارگاه‌ها بیشترین ضرر را از کرونا داشتند.
زنجان یک هزار و ۲۰۰ کارگاه مس فعال دارد/ ضربه چکشی کرونا به مس

به گزارش می متالز، امیر ارجمند اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری سال‌جاری به عنوان سال «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری، حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در سال ۹۹ در اولویت قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه صنایع‌دستی نقش مهمی در تحقق سیاست‌های جهش تولید دارد، تصریح کرد: در حال حاضر 6 هزار نفر در زنجان از این محل به صورت مستقیم ارتزاق دارند که یکی از مهمترین آنها صنعت مس است.

وی با اشاره به کفیت مطلوب آثار مسی تولید شده در زنجان گفت: در حال حاضر مس زنجان رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی را در کشور به خود اختصاص داده است و طبق آمار این استان یک هزار و ۲۵۰ کارگاه مسگری دارد که بیش از هشت هزار تن مس تولید می‌کنند.

ارجمند با اشاره به فعالیت کم کارگاه‌های صنایع دستی در استان و خسارت عظیم ناشی از کرونا افزود:  تولیدات در شرایط کنونی با حجم کمی صورت می‌گیرد و صنعت مس بیشترین خسارت از کرونا را متحمل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات مسگران نبود واحدهای فرآوری مس  است، اضافه کرد: آنچه مسلم است، فروش صنایع‌دستی به‌ویژه مس به صورت فصلی است و در ایام عید و فصل تابستان این موضوع به اوج خود می‌رسد که امسال به علت کرونا بازار مس دچار مشکلات بسیاری شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که باید در حوزه تولیدات مسی مورد توجه قرار گیرد، برندسازی آن است، اضافه کرد: در زنجان کارگاه‌های سنتی بسیاری در حوزه مس فعالیت دارند که مس را به اسم خود استان ثبت می‌کنند.

ارجمند بیان کرد: سالانه بیش از 8 هزار تن مس در استان تولید می‌شود اما به خاطر کرونا حدود ۶۴ میلیارد تومان صنایع‌دستی زنجان در زنجان دپو شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان گفت: یکی از روش‌های موجود در شرایط فعلی استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در راستای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی است.

وی تصریح کرد: امروزه دیگر فروش سنتی صنایع دستی پاسخگو نیست و باید از تجارت الکترونیک و بسترهایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای آن استفاده کرد و در واقع باید به سمت مارکت‌های دیجیتال گام برداشت.

به گزارش فارس، صنعت مس در زنجان به بیش از یک هزار سال قبل و به دوره ساسانیان باز می‌گردد و اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهم‌ترین قطب‌های فلزکاری محسوب می‌شده و در این دوره زنجان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تهیه ظروف مرصع‌کاری شده، مطرح بوده است.

با توجه به کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در «تپه قبرستان»، توسط «دکتر مجدزاده»  و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان، که احتمالاً اولین کوره ذوب مس است و نیز وجود معادن بزرگ مس در منطقه نظیر معدن مس «رشید آباد» می‌توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

با توجه به قدمتی که هنر مسگری دارد و بازار فروش آن یکی از راسته‌های بازار معروف زنجان به صنعت مس اختصاص دارد و همواره به عنوان محلی برای حضور گردشگران محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده