تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۴۹۳۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ابداع نوعی سیمان برای افزایش عمر مفید چاه‌های نفت و گاز

می متالز - پژوهشگر برتر سال ۱۳۹۹ شرکت ملی حفاری موفق به ابداع سیمان کامپوزیتی چاه‌های نفت و گاز شد که با استفاده از آن عمر مفید چاه‌های نفت و گاز افزایش می‌یابد.
ابداع نوعی سیمان برای افزایش عمر مفید چاه‌های نفت و گاز

به گزارش می متالز، اصغر صادق آبادی سرپرست مطالعات مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: موفق به ابداع نوعی سیمان کامپوزیتی شده ام که با استفاده از آن عمر مفید چاه‌های نفت و گاز افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه کاربست این نوع سیمان موجب صرفه جویی در زمان و هزینه‌های صنعت نفت در این ارتباط خواهد شد، افزود: طراحی و ساخت نوعی کمپوند‌های حفاری با فرمولاسیون جدید، اختراع خرج شکل دار Nano DU برای مشبک کاری چاه‌های نفت و گاز با راندمان بالا (مشترک با دکتر دنه دزفولی) و ابداع و تولید روانکار کابل‌های حفاری با قابلیت حفاظت کاتدی برای اولین بار در جهان از جمله توفیقات خود در عرصه پژوهش و فناوری محسوب می‌شوند.

صادق آبادی بیان داشت: دوپ حفاری که در دو نوع مناسب با شرایط سخت میادین نفتی ایران و نوع سازگار با محیط زیست با حمایت و تحت نظارت مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت ملی حفاری مورد استفاده قرار گرفت نوعی روانکار/ آبند پیشرفته است که با تولید آن در کشور، واردات آن متوقف و بکارگیری آن موجب حفاظت بیشتر از تجهیزات حفاری شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: این ماده برای حفاظت لوله‌های حفاری و لوله‌های وزنه در عملیات حفاری کاربرد داشته و از نظر راهبردی در صنعت حفاری بسیار مهم است، به طوریکه حفاری بدون استفاده از آن امکان پذیر نیست و ارتباط مستقیم با تولید نفت و گاز دارد.

سرپرست مطالعات مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران تدوین دانش فنی ساخت استنت قلبی نانوهیبریدی قابل جذب، ساخت ماده نابود کننده ویروس کرونا (K۲۰)، تهیه ۱۲ مقاله علمی پژوهشی و ISI و ارائه ۹ طرح کارآفرینی دانش بنیان برای جوانان در چهار سال گذشته را از جمله تلاش‌های در راستای توسعه پژوهش و فناوری عنوان کرد.

او درخصوص تدوین دانش فنی ساخت استنت قلبی که زیر نظر صدر نژاد از دانشگاه شریف محقق شد، اظهار داشت: در زمان حاضر پزشکان از استنت به عنوان داربست دائمی درون عروق کرونری قلب استفاده می‌کنند، اما همین استنت‌ها ممکن است باعث گرفتگی مجدد یا لخته شدن خون در دراز مدت شوند لذا در تجهیز جدید از داربست موقت برای باز کردن عروق قلبی در آنژیوپلاستی استفاده می‌شود که پس از حدود یک سال و نیم به طور کامل جذب بدن شده و عوارض جانبی نیز ندارد.

او با اشاره به پروژه تحقیقاتی طراحی و ساخت ماده هیبریدی کنترل کننده کانون‌های فوق بحرانی گرد و خاک با قابلیت ایجاد مرتع که موفق به اجرای آن شده است، تصریح کرد: این ماده برای محیط زیست مفید بوده و با هواپیما، بالگرد یا پمپ قابل عملیاتی شدن دارد و چسبندگی طبیعی و حاصلخیزی خاک را افزایش داده و باعث نگهداری رطوبت در خاک می‌شود و همزمان با استفاده از بذر‌های مناسب، امکان ایجاد مرتع را دارد و با بکارگیری آن مشکل طوفان‌های گرد و خاک قابل حل خواهد بود.

عناوین برگزیده