تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۱۱۲۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید سیمان الاستیک چاه‌های نفت و گاز افتخاری به نام خوزستانی‌ها

‌می‌متالز - تولید سیمان الاستیک چاه‌های نفت و گاز با استفاده از نانو کامپوزیت‌های پلیمری با تلاش مخترع خوزستانی محقق شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا زاهدی رامهرمزی یکی از متخصصان خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران گفت: برای نخستین بار موفق به تولید سیمان الاستیک (ELASTIC) چاه‌های نفت و گاز با استفاده از نانو کامپوزیت‌های پلیمری بر پایه نانو لوله‌های کربنی شد.

او با بیان اینکه اختراع خود را در مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات، به ثبت رسانده است، افزود: این محصول یک ماده چند منظوره (مولتی افکت) است که می‌تواند در انواع طراحی‌های سیمان از جمله جلوگیری از مهاجرت گاز (GAS MIGRATION)، سیمان سبک و سیمان الاستیک کاربرد داشته باشد.

زاهدی افظهار داشت: این سیمان در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و اندازه گیری خواص الاستیک سنگ سیمان از نظر کمیت و کیفیت از سوی پژوهشگاه صنعت نفت گواهی تایید دریافت کرده است.

او با تاکید بر اینکه این موفقیت دستاورد خرد جمعی و تبادل تجارت و داشته‌های تخصصی میان همکاران اداره کل خدمات سیمان و انگیزش چاه شرکت است، ادامه داد: تولید صنعتی و متعاقب آن تجاری این محصول را در دست اقدام و تلاش دارد تا آن را به ثبت جهانی برساند.

زاهدی در زمینه سایر فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود به چاپ مقاله تخصصی با همکاری تعدادی اساتید دانشگاهی در موضوع «ساخت سیمان الاستیک» در کتابخانه دیجیتال آنلاین ساینس دایرکت اشاره کرد و بیان داشت: این مقاله با اقبال خوانندگان و متخصصان مواجه شد.

زاهدی همچنین به ارائه سه مقاله تحت عنوان «بهبود استحکام تراکمی سیمان بنتونایتی با استفاده از نانو لوله‌های کربنی چند دیواره» و «بررسی مشکلات ناشی از تغییر وزن گل و ارتباط آن با تولید آب» به اولین کنفرانس بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی با رویکرد پایدار و «ارزیابی کیفیت باند سیمان در رخداد نشت از پاشنه جداری چاه‌های نفت در سازند گچساران» به دومین کنگره ملی توسعه مخازن شکافدار با رویکرد ازدیاد برداشت اشاره داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده