تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۴۹۳۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهدی دادفر:

پیش بینی ترخیص ۲۸۷۳ خودروی بلاتکلیف گمرک در بودجه ۱۴۰۰

می متالز - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حال حاضر دولت برای سال آینده از محل ترخیص ۲۸۷۳ خودروی بلاتکلیف گمرک درآمد در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده و این مربوط به عوارض واردات خودروهای جدید نیست.
پیش بینی ترخیص ۲۸۷۳ خودروی بلاتکلیف گمرک در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش می متالز، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد، گفت: در حال حاضر دولت برای سال آینده از محل ترخیص ۲۸۷۳ خودروی بلاتکلیف گمرک درآمد در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده و این مربوط به عوارض واردات خودروهای جدید نیست.

مهدی دادفر با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از خودروهایی که در گمرک هستند مشکل قضایی دارند، افزود:  برخی دیگر از این خودروها ثبت سفارش نشده اند برخی هم خودروهای آمریکایی هستند که اجازه واردات ندارند البته پیش از این مجوز واردات برای خودروهای آمریکایی صادر می شد که چند سال متوقف شد.

او افزود: ۳۰ خودروی آمریکا در گمرک دپو مانده است و این خودروها در حال حاضر قبض انبار هم دارند.

دادفر با بیان اینکه به نظر می رسد برنامه دولت ترخیص این خودروها است، گفت: در چند روز اخیر سخنگوی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که دولت برای سال ۱۴۰۰ برنامه ای برای آزادسازی واردات خودرو ندارد.

تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار اظهار کرد: در دو ماه گذشته برخی مسئولان صحبت های مبنی بر واردات خودرو داشتند و التهاب بازار کمی کم تر شد و این چند روز که موضوع ممنوعیت واردات برای سال آینده قطعی شده بار دیگر قیمت خودرو روندی رو به رشد گرفته است.

او افزود: از آنجایی که دولت قیمت ارز را ۱۱ هزار تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای واردات کالاهای گروه یک در نظر گرفته است، به طور قطع قیمت دلار در سامانه نیما بیشتر خواهد شد و در نهایت قیمت ارز در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت ارز نیمایی خواهد بود.

دادفر با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ مالیات و بالابردن هزینه ها را در دستور کار قرار داده است، گفت: همین مساله باعث افزایش فشار بر صاحبان سرمایه می شود و از آنجایی که فضا برای سرمایه گذاری جدید هم وجود ندارد این فشارها منجر به فرار سرمایه می شود.

سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش خودرو

او با انتقاد از رویه سیاست گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش خودرو ،گفت قبلا آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشین برای دادن مجوز تولید خودرو مصوب کرده که شرکت حداقل باید ۱۰۰ هزار خودرو در سال تولید کند، در حالی که برخی از تولیدکننده های خودرو در ایران  هم اکنون کمتر از ۱۰۰ هزار خودرو تولید می کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه هر تولید خودرویی در کشور به نفع همه است، گفت: یک تولیدکننده ممکن است که بازار هدف برای تولید و عرضه ۴ هزار خودرو داشته باشد و این مساله مشکل ساز نیست چون صدور یک پروانه بهره برداری به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و محدودیت بر این بخش به نفع صنعت خودروی کشور نیست.

دادفر با بیان اینکه در حال حاضر واردکننده های خودرو دیگر تمایل چندانی برای واردات ندارند، گفت: ریسک این فعالیت بالا رفته که نشات گرفته از عدم شفافیت در قوانین و مقررات است و یک شبه مسئولان در ایران قانون می گذارند.

او افزود: وزارت صنعت پیش از این یک شبه اعلام کردکه ثبت سفارش برای واردات ممنوع است و از فردای آن روز بسته شد و چند شب بعد اعلام کردند که واردات خودرو ممنوع است و در همان زمان واردات متوقف شد.

ضرورت کاهش تصدی گری دولت بر اقتصاد صنعت خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر اگر یک خودرو قابلیت استفاده عمومی دارد و اقتصادی است باید عرضه و واردات آن مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: چه اشکالی دارد همه مردم از خودرواستفاده کنند؟ در حال حاضر خودرویی مانند پراید را به دلیل تحریم ها ۱۲۰ میلیون تومان می فروشند و همین مساله باعث شده دسترسی عامه جامعه به این خودروها قطع شود.

دادفر با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت به جای اینکه به فکر واردات خودرو باشد می تواند فرآیندها را اصلاح کند و با کاهش تصدی گری دولت بر اقتصاد صنعت خودرو را ارتقا دهد، گفت: ورود دولت در صنعت خودرو باعث تضاد منافع می شود زیرا دولت باید نقش های مختلف را در بدنه صنعت خودرو ببیند.

او افزود: از طرف دیگر امروز تاکید می کنند که تولید خودرو یک کار حاکمیتی است و باید توسط آنها ریل گذاری شود، در حالی که اصلا ریلی ندارد و از طرف دیگر برخی از همین مسوولان می دانند که صنعت خودرو کشور ریلی ندارد اما باز هم اصرار دارند که ما باید راننده آن باشیم.

دادفر با بیان اینکه امروز بسیاری از همان افرادی که مخالف واردات خودرو هستند خودروی خارجی سوار می شوند، گفت: برخی مسوولان درباره تولید خودروی داخلی هم همواره مصالح ملی را مطرح می کنند به همین دلیل تاکنون اقدام موفقی در صنعت خودرو نداشته ایم.

صنعت خودروی ترکیه

او با نگاهی به صنعت خودروی کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر ترکیه ۲۵۰ قطعه ساز برند در دنیا دارد که بخش مهمی از نیاز بازار جهانی را تامین می کنند.

دادفر افزود: این کشور با وجود اینکه از سال ۲۰۰۰ شروع کرده توانسته با مونتاژ کاری به زنجیره بازار جهانی وارد شود و در حال حاضر بسیاری از برندهای خودروی دنیا در این کشور خط تولید راه اندازی کرده اند و حدود ۹۰ هزار نفر در ترکیه به صورت مستقیم مشغول به کار شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در حال حاضر تنها مرکز تحقیق و توسعه فیات در خارج از ایتالیا و در ترکیه است و یکی از سه دفتر فورد آمریکا هم در ترکیه مستقر است.

دادفر با اشاره به اینکه ترکیه ۳۱ میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو دارد، گفت: این کشور بازار عمده ای در خاورمیانه دارد و امسال هم پلتفرم خودروی ۱۰۰ درصد ترکیه ای را رونمایی کرده اند و یکی از خودروهای هیبریدی موفق در جهان است که کاملا توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و دولت در آن هیچگونه نقشی ندارد.

نبود سیاست درست در صنعت خودروی کشور 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر روند تولید و بهره برداری یک خط تولید چوب بستی هم در ایران مشکل ساز است، گفت: همه مدعی تولید و نظارت بر چوب بستنی می شوند چه برسد به تولید یک خودرو.

دادفر با انتقاد به نبود سیاست درست در صنعت خودروی کشور گفت: در حال حاضر برخی فکر می کنند در ایران به یکباره خودروهایی در سطح بازار جهانی باید تولید شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: امروز سازمان استاندارد جلوی تولید خودرو را گرفته و هرگونه تغییر در تولید خودرو را مغایر با استانداردهای تولید می دانند و این نشان دهنده این است که عده ای بی جیره و مواجب همسو با منافع دشمن حرکت می کنند.

او افزود: در تمام دنیا تمام فعالیت های تجاری براساس قانون و کتاب تجارت است اما در ایران اینگونه نیست و بعد از اینکه فرد واردات می کند یا فعالیتی شروع می کند براساس یک دستورالعمل و ... برای او مشکل ایجاد می کنند.

عناوین برگزیده