تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۵۰۷۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تاثیر قیمت های دستوری در آینده فولاد؛

تنها راهکار تضمین خوراک برای فولاد بافت، فرآوری سنگ آهن هماتیتی کم‌عیارتر است

می متالز - گرچه گندله فولاد بافت از سوی گل گهر تامین می شود لذا روی تخصیص سهمیه از معادن موجود کشور هم تمرکز دارد، ولی در عین حال برای تضمین تامین کنسانتره مورد نیاز واحد گندله‌سازی خود در حال بررسی تولید کنسانتره از سنگ آهن هماتیتی موجود در کشور است.
تنها راهکار تضمین خوراک برای فولاد بافت، فرآوری سنگ آهن هماتیتی کم‌عیارتر است

به گزارش می متالز، دی ماه برای فولادی ها در برخی از عرصه ها اغاز خوبی داشته است و در برخی از موارد نیز ضعیف تر از ماه قبل خود را نشان داده است استان کرمان به واسطه معادن بسیار بزرگ سنگ آهن و دو شرکت بزرگ میدکو و گل گهر داعیه دار تولید هستند لذا به نظر می آید فولادی شدن کرمان دور از انتظار نیست در حال حاضر وضعیت فولاد در بورس چندان قابل توجه نیست اما امید است که رشد بسزایی را در انتهای سال تجربه کند 

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفته بود: به‌طور کلی عرضه مواد بالادستی صنایع فولادی در بورس عالی است، اما قیمت‌گذاری در بورس بسیار اشتباه است و تحت فشار قرار دادن و تو سری زدن به مواد اولیه زنجیره و تولیدکنندگان آن درست نیست، زیرا وقتی مواد اولیه نداریم، موجب از بین رفتن صنایع می شود.
گلزار یادآور شد: امروز قوانین به گونه ای است که صنایع و معادن تولیدکننده مواد اولیه را از بین می برد، زیرا دولت فشار می آورد که قیمت‌گذاری به صورت دستوری باشد که آن هم فقط یک «شو» و نمایش است.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن به طرح این پرسش پرداخت که وقتی در بحث سنگ آهن قیمت جهانی به تنی 170 دلار رسیده، چرا دولت می خواهد با 70 دلار خرید و فروش شود و این رانت 100 دلاری در هر تن را چه کسی می برد؟ و چرا پاسخگو نیستند؟ این یک وضعیت وحشتناک است.
وی اظهار داشت:‌ وقتی زنجیره تولید از بین برود، آن گاه مجبور می شویم همچون زغال سنگ به واردات بپردازیم و اگر تا دو سال دیگر وضعیت به منوال کنونی باشد، ناگزیر از واردات می شویم زیرا همه تولیدکنندگان را داریم از بین می بریم.
گلزار گفت: ‌می توان قیمت ها 5 تا 10 درصد و حتی 15 درصد زیر نرخ جهانی را پذیرفت، اما نه قیمت 100 دلار پایین تر از قیمت های جهانی را؛ مگر همه هزینه های بخش معدن و صنایع معدنی ریالی است؟ آیا لودر، بیل، کامیون، تجهیزات مربوط به آنها و غیره از خارج و به صورت دلاری وارد نمی شوند؟ بنابراین باید قیمت ها به دلار باشد.

وی در عین حال، نرخ جهانی 170 دلاری را فرصتی برای این صنعت برشمرد و گفت:‌ اگر اجازه داده شود که شرکت ها و کارخانجات کوچک، همچنین تولیدکنندگان کنسانتره صادرات داشته باشند، هم معادن نفسی کشیده و هم ارز به کشور وارد می شود.
عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ادامه داد: ‌در نتیجه، صنایع داخلی با مشکل مواجه نخواهند شد و با استفاده از حجم نقدینگی ارزی که حاصل می شود، می توانند به برنامه های توسعه ای خود بپردازند.
وی خاطرنشان کرد:‌ در این صورت است که تولید مواد اولیه رونق گرفته و کارخانجات فولادی راه می افتند.

در حال حاضر یکی از مشکلات واحدهای آهن اسفنجی، تامین مواد اولیه یعنی گندله است، با توجه به این موضوع که گندله‌سازی یکی از حلقه‌های زنجیره تولید فولاد به‌شمار می‌رود، باید به ایجاد این واحدها نسبت به واحدهایی که آهن اسفنجی تولید می‌کنند و خوراک مورد نیاز آنها گندله است، توجه ویژه داشت. در دهه‌های گذشته در زنجیره فولاد کشور واحدهای تولید آهن اسفنجی بسیاری ایجاد شده‌اند که باید به درستی به فکر تامین خوراک آنها می‌بود، چراکه برخی از آنها با کمبود خوراک خود روبه‌رو هستند.

قیمت‌های سنگ آهن صادراتی ایران این هفته نیز صعودی بود و با وجود افت روزانه چهار دلاری، جهش هفتگی بین ۴.۵ درصد تا ۱۰.۸ درصد دارد.

یکی از دلایل ارزانی ۹۰ درصدی قیمت کنسانتره آهن داخلی، شیوه‌ نامه زنجیره فولاد و ارزان شدن قیمت شمش فولاد در بورس کالا است.

قیمت‌های شمش خوزستان این هفته ۱۱.۴۲ میلیون تومان معامله شده که با دلار نیما (۲۵.۵۸ هزار تومان) معادل ۴۴۵ دلار بوده و از قیمت CIS به میزان ۵۷۸ دلار، ۳۰ درصد (به میزان ۱۳۳ دلار) ارزان‌تر است.

این روزها مباحث کارشناسی مربوط به شیوه نامه زنجیره فولاد در دولت در دست بررسی و اقدام است. با اجرایی شدن این شیوه‌نامه بسیاری محصولات زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن در بورس عرضه خواهد شد.

با این اوصاف یکی از واحدهای تولید آهن اسفنجی که به تازگی وارد مدار تولید شده، شرکت احیاء استیل فولاد بافت کرمان است که برای تولید پایدار خود نیازمند تامین گندله است. ظرفیت این واحد احیای مستقیم ۸۰۰ هزار تن در سال است.

نایب ‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت  درباره راه‌اندازی این واحد نیز عنوان کرد: شرکت احیاء استیل فولاد بافت در سال ۹۸ راه‌اندازی شده که تاکنون بدون توقف مشغول به تولید بوده است.

محمد روزبهانی با اشاره به تامین مواد اولیه احیاء استیل فولاد بافت خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهمترین مواد اولیه فولاد بافت، گندله است که این مجموعه گندله مصرفی خود را از شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تامین می‌کند‌‌.

وی همچنین با اشاره به تامین مواد اولیه فاز دوم فولاد بافت عنوان کرد: در فاز دوم فولاد بافت ایجاد یک واحد احیای مستقیم دیگر با ظرفیت 800 هزار تن و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت 5/ 2 میلیون تن برنامه‌ریزی شده است. البته واحد گندله نیازمند، تامین کنسانتره خواهد بود که برای تامین کنسانتره مورد نیاز برای این فاز نیز، شرکت گل‌گهر و گهرزمین در نظر گرفته شده است.

نایب‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که فازهای توسعه‌ای فولاد بافت ممکن است که با کمبود مواد اولیه روبه‌رو شوند، آیا برای تامین خوراک آنها، روی معادن سرمایه‌گذاری نخواهد کرد،  عنوان کرد: فولاد بافت روی تخصیص سهمیه از معادن موجود کشور تمرکز دارد، ولی در عین حال برای تضمین تامین کنسانتره مورد نیاز واحد گندله‌سازی خود در حال بررسی تولید کنسانتره از سنگ آهن هماتیتی موجود در کشور است.

روزبهانی در خصوص این که مشکل تامین سنگ‌آهن برای واحدهای احیای مستقیم از چه زمانی شدت گرفت گفت: با توسعه واحدهای احیای مستقیم، نیاز به سنگ آهن بیش از گذشته شده است. در این میان نیز اکتشاف‌های جدید روی نداده و نتیجه آن با وجود افزایش چشمگیر حجم معدن‌کاری، متوزان نبودن میان سنگ‌آهن تولیدی و مورد نیاز شده است.

وی در پاسخ به این سوال که خرید سهام معادن سنگ آهن برای واحد شما بهتر خواهد بود یا سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشافات جدید، خاطرنشان کرد: هزینه‌های اکتشاف یا خرید سهام مدیریتی شرکت‌های معدنی بزرگ، در توان مالی شرکت فولاد بافت نیست. البته شرکت فولاد بافت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره و با تفاهم‌های بلندمدت برای تضمین تامین خوراک خود اقدام کند.

وی  در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای تضمین خوراک اولیه در فازهای توسعه‌ای فولاد بافت عنوان کرد: راهکار تضمین خوراک برای فولاد بافت، فرآوری سنگ آهن هماتیتی کم‌عیارتر خواهد بود که در حال حاضر مشتری چندانی ندارند که در این راستا می‌توان با قراردادهای بلندمدت با معادن کوچک یا خریداری این معادن اقدام کرد و مواد اولیه مورد نیاز را تامین کرد.

عناوین برگزیده