تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۱۵۰۸۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتقاد شورای شهر از بهره‌برداری مجدد یک معدن در توچال

می متالز - عضو شورای شهر تهران با اشاره به بهره‌برداری مجدد از معدن سنگ سبز کوهسار در توچال گفت: این موضوع پیامدهای محیط‌زیستی متعددی به همراه دارد.
انتقاد شورای شهر از بهره‌برداری مجدد یک معدن در توچال

به گزارش می متالز، سید آرش حسینی میلانی در صحن امروز شورای شهر درباره بهره‌برداری مجدد از معدن سنگ سبز کوهسار در رخ جنوبی توچال به شهردار تذکر داد و اظهارداشت: در ضوابط محیط‌زیستی فعالیت‌های معدنی، مراکز حساس از قبیل محدوده مصوب حریم شهرداری الزامات شدید قانونی بوده و در این رابطه شهرداری تهران نیز مستثنی نیست. 

وی افزود: بهره‌برداری از معادن سنگ درون حریم شهر تهران بدون توجه به شرایط طبیعی و اکوسیستم خاص رخ جنوبی توچال و کوه بی‌بی‌ شهربانو پیامدهای محیط‌زیستی متعددی دربردارد. 

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: علیرغم تذکر قبلی و اعلام توقف کار معدن سنگ سبز کوهسار توسط اداره‌کل محیط‌زیست تهران در سال گذشته، متاسفانه اخیرا کارگروه دیده‌بان انجمن کوهنوردان ایران گزارشی مبنی بر ادامه بهره‌برداری از این معدن را به شورای شهر ارسال کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه در ضوابط محیط‌ زیستی فعالیت‌های معدنی، مراکز حساس از قبیل محدوده مصوب حریم شهرداری الزامات شدید قانونی بوده و در این رابطه، شهرداری تهران نیز مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: همچنین در تمدید پروانه‌های قبلی بهره‌برداری از این معادن، سازمان صنعت و معدن در تمدید موظف به اخذ نظر سازمان حفاظت از محیط‌زیست و رعایت الزامات مربوطه است. 

به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر، مالکیت بهره‌برداری معدن سنگ کوهسار به عهده شهرداری تهران بوده و در ماه‌های اخیر به قیمت بسیار ناچیز و بدون هیچ توجیه محیط‌زیستی و اقتصادی به سایرین برای بهره‌برداری اجاره داده شده است. 

حسینی میلانی افزود: به شهرداری تهران و سازمان صمت استان تهران تذکر می‌دهم در راستای حفاظت از حقوق عامه و رعایت الزامات ایمنی شهر در برابر سیلاب و حفظ محیط‌زیست کوهستان کوهستان در اسرع وقت نسبت به توقف عملیات برداشت در معدن سنگ سبز کوهسار اقدام و نتیجه را به شورای شهر ارسال کند.

عناوین برگزیده