تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۱۵۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو شورای شهرتهران:

کوه بی‌بی شهربانو شهرری رو به نابودی است

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هشدار داد: کوه بی بی شهربانو در جنوب پایتخت به علت دست اندازی کارخانه‌های سیمان در حال نابودی است و باید این روند، برای نجات این کوه که بخشی از هویت تهران و شهرری است، متوقف شود.

به گزارش می‌متالز، حجت نظری روز یکشنبه در نشست دویست و هفتاد و هشتم شورای شهر تهران توضیح داد: نخستین رویداد‌های تاریخی ثبت شده درباره کوه بی بی شهربانو مربوط به دوره ساسانیان است؛ این کوه با اینکه یکی از مهمترین فضا‌های تاریخی، اکولوژیکی و زیست محیطی جنوب تهران است، هیچ فضای گردشگری در آن دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: این روز‌ها فاجعه‌ای برای کوه بی بی شهربانو به خاطر دست اندازی و برداشت سنگ سیمان در حال رخ دادن است که می‌توان آثار آن را در محدوده پشت کوه مشاهده کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: عمق فاجعه در کوه بی بی شهربانو مربوط به برداشت‌های غلط کارخانه سیمان دانست و باید پرسید که چطور یک کوه می‌تواند به نام یک ارگان باشد و سند آن به نام چنین ارگانی زده شود؟

نظری گفت: به تازگی شاهد بودیم که در خصوص زمین‌های آق قلا و دماوند به سرعت اقدام شد و سند آن به نام دولت خورد، اما در مورد کوه بی بی شهربانو این اهتمام انگار وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باید با توجه به تاکید رهبری، سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به انتقال سند این کوه به نام دولت جمهوری اسلامی اقدام کند و به سرعت از ادامه این روند و تخریب این کوه تاریخی جلوگیری شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شهرداری پایتخت باید همراه با اداره کل محیط زیست نسبت به تعطیلی کارخانه‌های سیمان اقدام کند تا به این طریق از تخریب بیشتر کوه و آسیب بیشتر جلوگیری شود.

وی به مصوبه شورای شهر برای ثبت کوه بی بی شهربانو در فهرست آثار فرهنگی کشور اشاره کرد و ثبت چشمه علی در این فهرست را اقدامی قابل قبول که با حمایت سازمان‌های مردم نهاد انجام شد، برشمرد.

نظری ابراز امیدواری کرد که با ثبت هر چه سریعتر کوه بی بی شهربانو در فهرست آثار فرهنگی، از تخریب بیشتر یکی از هویت‌های شهر تهران و شهر ری جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تهران

عناوین برگزیده