تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۵۱۶۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در ۹ ماه ۹۹

می متالز - اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی آمارهای تجاری کشور در ۹ ماه ابتدایی سال جاری پرداخته که نشان‌دهنده جابه‌جایی در میان اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است.
مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در ۹ ماه ۹۹

به گزارش می متالز، آخرین آماری که از سوی سازمان توسعه تجارت پیش از آذر ماه منتشر شده بود نشان می‌داد که در میان اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران، عراق توانسته پس از مدتی طولانی جایگاه چین را بگیرد و به شریک اصلی کشور بدل شود اما در پایان پاییز، بار دیگر چین به جایگاه همیشگی خود بازگشته است. بر اساس برآوردهای انجام شده تا پایان پاییز سال جاری، میزان صادرات ایران به چین به عدد ۴/ ۶ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که صادرات به عراق در مرز ۶ میلیارد دلار قرار دارد. پس از این دو کشور، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان در رده‌های بعدی واردکنندگان عمده کالا از ایران هستند. در حوزه واردات کالا نیز چین با ۷ میلیارد دلار اصلی‌ترین شریک ایران بوده و پس از آن، امارات متحده عربی با ۳/ ۶، ترکیه با ۳، هند با ۶/ ۱ و آلمان با ۳/ ۱ میلیارد دلار، دیگر صادرکنندگان عمده کالا به ایران بوده‌اند. همچنین برآوردهای صادراتی نشان می‌دهد که ایران در آذر توانسته نسبت به ماه قبل، افزایش ۱۰ درصدی را در آمار صادراتی خود به ثبت برساند. با این وجود تحت تاثیر شیوع کرونا، میزان ارزش صادرات ایران تا پایان آذر حدودا ۲۰ درصد و از نظر وزنی حدودا ۱۷ درصد کاهش یافته است. واردات ایران نیز از نظر ارزشی ۱۶ و از نظر وزنی یک درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است. این آمار در حالی به دست آمده که در ماه‌های نخست شیوع کرونا، پیش‌بینی می‌شد بیش از ۳۵ درصد از تجارت ایران کاهش یابد و هرچند در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس، میزان کاهش صادرات حتی به مرز ۴۰ درصد نیز رسید اما با گشایش مرزها و تداوم تجارت با وجود محدودیت‌ها، به نظر می‌رسد امکان جبران بخشی از کاهش تجارت تا پایان سال جاری وجود داشته باشد.

عناوین برگزیده