تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۲۲۱۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران اعلام کرد

همکاری‌های مشترک اتاق تهران و سازمان حفاظت محیط زیست کلید خورد

‌می‌متالز - سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به دیدار روسای اتاق تهران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور از آغاز همکاری‌های این دو نهاد روی مسائل مهم زیست محیطی مانند بررسی اصلاحات مورد نیاز قانون هوای پاک و تحقیق روی منشأ آلودگی هوای پایتخت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران که به تازگی نشست مشترکی بین روسای اتاق بازرگانی تهران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار کرده است، از توافق این دو نهاد بخش خصوصی و دولتی برای پیشبرد اقداماتی خبر داد که در حوزه مشترک فعالیت‌های دو طرف قرار می‌گیرد.

سعید تاجیک با اشاره به مسائل مطرح شده در نشست مشترک اتاق تهران و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولین مساله‌ای که از دید کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران پرداختن به آن ضروری است، اصلاح قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی آن است. ما در کمیسیون قصد داریم روی این قانون و بند‌هایی که نیاز به اصلاح دارد کار کارشناسی انجام دهیم و به همین منظور از سازمان حفاظت محیط زیست دعوت کردیم نمایندگانی برای حضور در جلسات معرفی کند. خوشبختانه این مساله با استقبال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد و حضور نمایندگان سازمان در نشست‌های کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران مورد تاکید ایشان قرار گرفت.

او افزود: دومین مساله‌ای که در این دیدار مطرح شد، مساله انجام یک مطالعه جامع و کامل علمی برای شناسایی منشأ‌های آلودگی هوای تهران و مشخص کردن سهم هر کدام از آن‌ها بود. متاسفانه از سال ۱۳۷۳ که یک شرکت ژاپنی تحقیقی در این رابطه انجام داد، دیگر کار مطالعاتی و پژوهشی جدی در باب آلودگی هوای تهران صورت نگرفته و به همین دلیل هر کسی از ظن خود این آلودگی را به منابع متحرک یا منابع ثابت، مصرف سوخت در منازل، خودرو‌ها یا موتورسیکلت‌ها ارتباط می‌دهد. در حالی که برای تصمیم‌گیری درست به اطلاعات و داده‌های درست و قابل اتکا نیاز است.

تاجیک افزود: پیشنهاد ما این بود که اتاق تهران طی یک توافق با سازمان حفاظت محیط زیست انجام این مطالعه را برعهده بگیرد و حتی در صورت ضرورت از تجربه و دانش نهاد‌های بین‌المللی استفاده کند تا اگر قرار است برای حفظ سلامت شهروندان سیاست‌هایی در جهت کاهش و کنترل آلودگی هوای پایتخت اتخاذ شود، پایه و اساس علمی داشته باشد. این پیشنهاد هم مورد توجه و حمایت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت تا مذاکرات بیشتری در موردش انجام شود.

طرح مساله حضور ایران در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی کاپ ۲۸ (COP۲۸) در امارات سومین مساله‌ای است که در دیدار مشترک مسوولان اتاق تهران و سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد. به گفته تاجیک اتاق تهران اعلام آمادگی کرد تا در این نمایشگاه و کنفرانس که حدود یک ماه و نیم آینده در دوبی برگزار می‌شود با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌های اطلاع‌رسانی، فعالیت در غرفه ایران، اعزام هیات تجاری و. همکاری کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران ادامه داد: در این دیدار مساله مشکلات صنعت بازیافت و قوانین و مقرراتی که مانع توسعه این صنعت است و بخشی از آن‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست و کمیسیون‌هایی که این سازمان برگزار می‌کند برمی‌گردد، نیز مطرح شد. درخواست ما این بود که نماینده کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در این جلسات حضور داشته باشد تا با اعلام نظر کارشناسی بخش خصوصی به تصمیم‌گیران کمک کند که این مساله نیز با استقبال سازمان مواجه شد.

سعید تاجیک با اشاره به اقبال سازمان از همکاری با اتاق تهران و اشتیاق بخش خصوصی برای بهبود امور در حوزه مسائل محیط زیست، این همکاری‌ها را امیدوارکننده خواند و گفت: با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست در نشست‌های کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و حضور نمایندگان کمیسیون در جلسات سازمان، ارتباط این دو نهاد کانالیزه می‌شود و می‌توان امیدوار بود که نتایج قابل‌قبولی از آن حاصل شود. ضمن این که آقای سلاجقه، رئیس محترم سازمان نیز اعلام کردند که در یکی از نشست‌های آتی هیات نمایندگان اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی حضور پیدا می‌کنند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده