تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۷۸۵۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو، رقابتی سازی این صنعت است

هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو، رقابتی سازی این صنعت است
‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو در این وزارتخانه، رقابتی سازی این صنعت است.

به گزارش می‌متالز، عبداله توکلی لاهیجانی در جریان بازدید و نشست مدیران دفتر صنایع خودرو با مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان این‌که برنامه تحولی صنعت خودرو در دو گام تبیین شده است، افزود: گام اول این تحول که تا پایان سال ادامه دارد، عبور از وضعیت شکننده تولید و رسیدن به وضعیت پایدار است.

وی اضافه کرد: گام دوم در همپوشانی با گام اول، ارتقای کیفیت و پوست اندازی در حوزه بن سازه (پلتفرم) و حرکت به سمت بن سازه‌های جدید در محصولات جدید است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش سازمان ملی استاندارد در بازرسی و نظارت بر کیفیت خودروسازی کشور ادامه داد: متأسفانه بی کیفیتی در صنعت خودرو تبدیل به عادت شده است که در این ضایعه، یک مجموعه عوامل دخیل هستند.

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: بر اساس تعاریف جدید در شاخص‌ها و معیار‌های بازرسی کیفیت و استاندارد، تغییرات بنیادی و متناسب در راستای افزایش کیفیت خودرو لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: صنعت خودرو در زیست بومی شکل گرفته است که تک تک اعضاء در آن نقش دارند و برای رسیدن به نقطه بالاتر با محدودیت زمانی روبه‌رو هستیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر قضاوت‌ها در فرآیند تولید خودرو اظهار داشت: در صنعت خودروسازی، فرآیند اصلاح پذیر پیش نیاز تغییرات در قطعه سازی و خودروسازی و لازم و ضروری برای ارتقا کیفیت است.

توکلی لاهیجانی با اشاره به رسوخ فناوری در صنعت خودرو و افزوده شدن هوش مصنوعی در فرآیند خودروسازی افزود: به "مهندسی" و "کیفیت" در کنار هم نیازمندیم. زیرا نگاه حاکمیتی با نگاه تجاری متفاوت است، و نقش بازرسی در کیفیت و استاندارد‌ها به حاشیه رفته است.

به گفته وی، سیاست‌گذاری‌ها باید به‌نحوی انجام شود که منافع اقتصادی بنگاه هم راستا با منافع ملی تعریف شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: نقش شرکت‌هایی که معیار‌های روشن را در خصوص کیفیت محصولات به مشتری اطلاع رسانی می‌کنند، در این فضا پررنگ خواهد بود.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: تعامل شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان لازم است بیش از پیش توسعه یابد.

وی یادآور شد: آیین‌نامه ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش قانون ساماندهی خودرو با همکاری و اعلام نظر تولیدکنندگان و تشکل‌های صنفی و تخصصی تدوین شده و تا اواخر ماه جاری به دفتر هیأت دولت ارسال خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اکنون ما با فقدان مراجعی مواجهیم که دغدغه خود را از بنگاه‌ها به سمت صنعت بازگردانند، خاطرنشان کرد: اگر از نظر کیفی حساسیت‌ها را ارتقا دهیم، مسأله کسب و کار و بازار که برای شرکت‌ها مهم است، در جامعه پررنگ‌تر خواهد شد و در بلندمدت خریداران اعتماد خواهند کرد.

توکلی لاهیجانی در ادامه از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواست در حوزه اصلاح قواعد، دستورالعمل‌ها و روش‌های ارزیابی و تغییر شاخص‌های کیفی صنعت خودرو، نقش آفرینی کرده و پیشنهادات خود را به دفتر صنایع خودرو ارائه کند.

وی در پایان، پیشرفت برنامه ایجاد "مرکز تست تصادف" را از مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پیگیری نمود که از بهره‌برداری این مرکز در موعد مقرر در سال آینده خبر داده شد.

"سعید تاجیک" مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز در این نشست ضمن تشریح خدمات و فرآیند‌های ارزیابی و بازرسی ISQI در صنعت خودرو، به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود در راستای ارتقای کیفیت این صنعت و افزایش رضایت مشتریان پرداخت.

در ادامه این نشست، گزارش تحلیلی از نحوه ارزیابی خودرو‌های تولیدی کشور و موارد قابل ارتقا کیفیت در صنعت خودرو توسط کارشناسان ارشد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه و مقرر شد در جلسات کارشناسی، ابعاد این گزارش دقیق‌تر موشکافی شود.

در همین راستا با توجه به لزوم نظارت بر کیفیت قطعات به‌عنوان یکی از عارضه‌های شناسایی شده در کیفیت خودرو و پیرو تأکید معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران فعالیت در حوزه ارزیابی کیفیت قطعات را در دستور کار خود قرار داده و با حضور در نمایشگاه قطعات و انعقاد تفاهم‌نامه مرتبط، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در بخش دیگر این نشست نیز پس از ارائه نرم افزار‌های تخصصی ارزیابی و بازرسی در صنعت خودرو، از "داشبورد کیفیت صنعت خودرو از نگاه مشتریان" رونمایی شد.

این نرم افزار با هدف سهولت دسترسی ذی‌نفعان به گزارش‌های و ارائه هوشمند راهکار، طراحی و ساخته شده است که در فاز اول حوزه‌های رضایت مشتریان از کیفیت اولیه و دوام محصول، IQS، سلامت خودرو هنگام تحویل و APEAL از مناظر مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

در ادامه توسعه این نرم افزار ارائه راهکار‌های دقیق و تخصصی برای ارتقای کیفیت خودرو‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی، داده‌کاوی و یادگیری ماشین در دستور کار تیم نرم افزاری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار دارد.

شایان ذکر است، پس از رونمایی از مرحله اول این نرم افزار، برای دسترسی سریع و کاربردی به اطلاعات، این داشبورد در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار خواهد گرفت.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده