تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۱۵۱۸۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد 73 درصدی فروش «ذوب» در سال 99/ خریدهای سنگین حقوقی‌ها در «فولاد»

می متالز - شاخص کل بورس در هفته جاری 3.5 درصد افت کرد، ریزشی که بیشتر سهم نمادهای بزرگ بود، ذوب و فولاد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند این در حالی است که گزارش منتشر شده از ذوب‌آهن رشد 73 درصدی فروش طی 9 ماه ابتدایی سال را نشان می‌دهد.
رشد 73 درصدی فروش «ذوب» در سال 99/ خریدهای سنگین حقوقی‌ها در «فولاد»

به گزارش می متالز، بازارهای مالی که پیش از زمستان به خواب رفته‌اند در دی ماه کاملاً با ثبات شده‌اند، دیگر از تغییرات چند درصدی در یک روز که در شهریور و مهر ماه شاهد بودیم خبری نیست و در یک ماه گذشته نوسان دلار، طلا و شاخص کل بورس به یک درصد هم نمی‌رسد.

نرخ دلار که ۱۰ آذرماه ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان بود، پس از یک ماه در آخرین اعلام صرافی ملی به ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و هر سکه طلا طرح جدید ۱۱.۸ میلیون تومان داد و ستد شد.

شاخص کل بورس یک ماه قبل وارد کانال ۱.۴ میلیون واحدی شد و با شتابی که داشت انتظار می‌رفت بتواند به اعداد بالاتر هم برسد اما پس از گذشت یک ماه، ریزش امروز بازار باعث از دست رفتن حمایت ۱.۴ میلیون واحدی  شد تا شاخص به عدد ۱.۳۹۷ میلیون واحد برسد با این حال میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد در هفته دوم دی به رقم قابل توجه ۱۶۸۴۲ رسید.

هم مسیر شدن شاخص کل و شاخص هم‌وزن

دوشنبه ۸ دی ماه؛ سنگینی کفه تقاضا بیشتر نمادهای بورسی در تابلو معاملات را به رنگ سبز درآورد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بازار رشدی نزدیک به ۱۲ هزار واحد پیدا کرد و به یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید اما در ادامه شدت یافتن عرضه‌ها شاخص را نزولی کرد.

شاخص هم‌وزن پس از دو هفته‌ای که راهش را از شاخص کل جدا کرده و وارد فاز صعودی شده بود، روز دوشنبه همراه با شاخص کل شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۶ درصد افت کرد.

سه‌شنبه ۹ دی ماه؛ در بازار شاهد عرضه و تقاضای بالایی بودیم و ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید،  عرضه به ویژه در سهام بزرگ بازار نسبت به روز گذشته بیشتر بود و همین موضوع ریزش شاخص را تشدید کرد.

شاخص کل بورس با افت ۱.۷۷ درصدی و کاهش ۲۵ هزار واحدی به  ۱.۴۱۱ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز کاهشی بود و با ۰.۷۹ درصد افت به ۴۶۵ هزار واحد رسید.

چهارشنبه ۱۰ دی ماه؛ بازار امروز هم شرایط مشابه دو روز قبل را تجربه کرد تا چراغ قرمز به استقبال تعطیلات آخر هفته برود، شروع بازار نسبتاً متعادل بود اما فشار عرضه بر روی سهامی که مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند، باعث به وجود آمدن فشار عرضه در کلیت بازار شد.

در آخرین روز کاری هفته، افت ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحدی قرار داد، شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۳ درصد افت کرد تا به عدد ۴۶۵ هزار برسد، عددی که یک هفته قبل از آن گذشته بود.

خریدهای سنگین حقوقی ها در «فولاد»

این هفته وضعیت نمادهای اصفهان هم تعریفی نداشت و اغلب نزولی بودند، هر سهم فولاد مبارکه اصفهان این هفته وارد کانال ۱۳۰۰ تومان شد و حتی امروز به کمتر از این مقدار هم رسید، فولاد اگر چه مانند بسیاری دیگر از نمادها به صف فروش نرسیده اما معمولاً معاملات آن در محدوده منفی صورت می‌گیرد.

نکته دیگر در خصوص فولاد خریدهای سنگین و ادامه‌دار حقوقی‌ها در این سهم است، حقوقی‌های فولاد که حتی در ریزش اخیر بورس فروشنده بودند این روزها در جایگاه خریدار قرار گرفته‌اند به طوری که در این هفته ۱۵۶ میلیون سهم فروختند و ۲۹۰ میلیون سهم خریدند.

توکاریل و توکافولاد از زیرمجموعه‌های فولاد این هفته هم صف خرید را تجربه کردند هم صف فروش را، اما نهایتاً توریل ۳ درصد و وتوکا ۵ درصد افت قیمت را طی معاملات این هفته تجربه کردند که نسبت به افت ۳.۵ درصدی شاخص کل در این هفته طبیعی است.

 

رشد ۷۳ درصدی فروش «ذوب» در سال ۹۹

ذوب‌آهن دیگر نماد فلزی اصفهان، پس از شرایط نسبتاً مناسب در آذرماه، از ابتدای دی ماه روند نزولی به خود گرفته و طی ۱۰ روز اخیر بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده، ذوب‌آهن با ارائه آمار تولید و فروش ۹ ماهه سال مالی جاری، ۱۳.۲ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۷۳ درصدی روبرو شده است.

شپنا یکی دیگر از نمادهای شاخص ساز بازار است که طی یک ماه اخیر یک‌سوم ارزش خود را از دست داده و از محدوده ۱۹۵۰ به ۱۳۰۰ تومان کاهش یافته، این در حالی است هر سهم شرکت پالایش نفت اصفهان در مرداد ماه به ۵ هزار تومان هم رسیده بود، به عبارت دیگر شپنا ۷۵ درصد ریزش را از سقف تاریخی خود در تیرماه تجربه کرده است.

زکشت و زگلدشت، دو نماد اصفهان در گروه زراعتی بر خلاف سهم‌های بزرگ‌تر این هفته بر مدار صعود بودند و به ترتیب ۱۲ و ۲۲ درصد رشد را طی معاملات هفته جاری به ثبت رساندند.

سیمان سپاهان این هفته را با عدد ۱۰۳۰ تومان شروع و با ۱۰۱۰ تومان به پایان رساند، هر سهم سپاها از شهریور ما در محدوده ۱۰۰۰ تومان در حال نوسان بوده و با سقف تاریخی خود در اواخر تیرماه سال جاری ۵۰ درصد فاصله دارد.

عناوین برگزیده