تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۵۱۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

می متالز - انعقاد تفاهم نامه توسعه بندر شهید رجایی، کسب سه نشان طلای المپیاد علمی اندونزی ، صدور مجوز تشکیل شورای آموزش عالی، متلاشی شدن باند کار چاق کن، ثبت رکورد جدید تولید تختال در کارخانه فولاد و برقراری مجدد پروازهای مسقط – قشم از مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.
مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش می متالز، هرمزگان در هفته گذشته (۲۹ تا ۶ دیماه) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش بخشی از مهمترین این رخدادها و اخبار مرور می شود.

 

سیاسی

استاندار هرمزگان گفت: وزیر کشور با انعکاس مصوبه هیات وزیران، ایجاد بخش شمیل در شهرستان بندرعباس و سایر تغییرات در واحدهای تقسیماتی شهرستان‌های بندرعباس، رودان و میناب را به طور رسمی ابلاغ کرد.

فریدون همتی سه‌شنبه شب گذشته با اعلام این خبر عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط استانداری هرمزگان از طریق وزارت کشور و تصویب هیات دولت، دهستان شمیل در شهرستان بندرعباس به بخش ارتقا یافت.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور از ارتقای ۱۲ فرمانداری شهرستان‌های استان هرمزگان در دولت تدبیر و امید خبر داد.

جواد ناصریان هفته گذشته در نشست ویدیوکنفرانس وزیر کشور با استاندار، معاونان و فرمانداران استان هرمزگان اظهار داشت: یکی از مشکلات فرمانداری‌ها ترمیم ساختار آن‌ها بود که در دولت تدبیر و امید طبق دستور وزیر کشور، ۱۲ فرمانداری هرمزگان در این راستا از درجه ۲به ۱،۳به ۲ و ۴به ۳و۲ ارتقا یافت.

 

اقتصادی

پنجشنبه گذشته تفاهم نامه سرمایه گذاری در اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری مجتمع بندری شهید رجایی با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن وتجارت امضا شد.

 براساس این تفاهمنامه در منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در بخش های معدنی، احداث کارخانه های لوازم خانگی و کانتینر سازی انجام می شود.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی، نسل جدید بنادر در این مجتمع بندری ایجاد خواهد شد.

تفاهم‌نامه تامین زمین احداث یک‌هزار و ۲۰۰ مسکن و ساماندهی اشتغال و کارآفرینی خانواده‌های شاهد و ایثارگر هرمزگان عصر شنبه گذشته بین استاندار و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.

معاون بهره برداری شرکت فولاد هرمزگان گفت: کارکنان تلاشگر این شرکت توانستند برای سومین در چهارماه اخیر با تولید ۱۳۹ هزار و ۴۷۸تن تختال در آذرماه امسال رکورد جدیدی را برای خود به ثبت برسانند.

سید اصغر مدنی شامگاه دوشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: رکورد قبلی شرکت فولاد هرمزگان با تولید تختال در شهریورماه امسال به میزان ۱۳۷ هزار و ۳۹۱ تن و در  آبانماه امسال به میزان ۱۳۸ هزار و ۲۲۶ تن به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان گفت: مصرف برق در استان سه برابر متوسط کشور بوده، در حالی که تنها ۲ درصد مشترکان کشور را در اختیار دارد.

هاجر عبدی  روز جمعه گذشته در این خصوص اظهار داشت: این موضوع بیانگر شرایط خاص  هرمزگان بویژه در فصل تابستان بوده که نگاه ویژه مسوولان صنعت برق کشور را به این استان می‌طلبد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: ۱۰ طرح توسعه‌ای مصوب در کمیته واگذاری زمین، آماده سرمایه گذاری درسایت‌های یک و سه این منطقه ویژه اقتصادی است.

حسن خلج طهرانی روز سه شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: در سایت شماره یک منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس پنج طرح معدنی و صنایع معدنی با سرمایه گذاری ۱۳۷.۵ میلیون دلار مصوب شده و شرکت‌های خصوصی آماده اجرای آن هستند.

رضا مدرس معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری هرمزگان روز چهارشنبه گذشته در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان از شناسایی ۲۲ نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و و گفت: اصلاحات و اقدامات لازم در ۱۳ نقطه حادثه خیز استان صورت گرفته و اصلاح ۹نقطه حادثه خیز باقی مانده در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در طرح‌های پویش الف ب ایران درصنعت آب وبرق استان سرمایه‌گذاری شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز دراین حوزه به بهره‌برداری برسد.

هوشنگ ملایی روز سه شنبه گذشته درحاشیه آیین قدردانی از دست اندرکاران پویش الف.ب.ایران که به صورت ویدیو کنفرانسی با  وزیر نیرو برگزارشد، افزود: تاکنون بیش از ۳۰ طرح شاخص در حوزه صنعت و آب استان هرمزگان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی درقالب طرح الف ب ایران به بهره برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بهره برداری از ۱۰ طرح دیگر در این بخش صورت گیرد.

سرپرست معاونت آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان گفت: امسال حدود ۲۴ هزار تن میگوی پرورشی از استخرهای استان برداشت شد.

مسعود بارانی روز یکشنبه گذشته در بازدید از استخرهای پرورش میگوی هرمزگان افزود: با این میزان برداشت که نسبت به پارسال ۲هزار تن افزایش یافته، هرمزگان همچنان رتبه نخست میگوی پرورشی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی قشم گفت: پروازهای مسقط به قشم و برعکس که به علت شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، دوباره راه اندازی شد.

غلامرضا دهقانی زاده شامگاه دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به کاهش موارد بیماری، پرواز مسقط به قشم و برعکس در روزهای پنج‌شنبه هر هفته برقرار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار در روزهای اخیر برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های سه منطقه گردشگری اُستان استان اِخصاص یافت.

رضا برومند هفته گذشته به رسانه ها اعلام کرد: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از این مبلغ در مجموعه گردشگری  کوه گنو، ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برای زیرساخت گردشگری سید سلطان محمد در شهرستان رودان و ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال دیگر برای زیرساخت گردشگری ساحل بندزرک در شهرستان میناب هزینه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان گفت: فرصت متقاضیان مسکن ملی برای تکمیل و پرداخت آورده نقدی برای آخرین بار تا ساعت ۲۴ جمعه ۵ دی تمدید شد.

 آرش رضایی دوشنبه گذشته به رسانه ها اظهار داشت: این فرصت برای کسانی که مدارک خود را تکمیل کرده اند اما در تأمین آورده نقدی خود دچار مشکل بودند توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان گفت: ۱۸۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۹۶ تا ۹۸ در هرمزگان انجام شده است.

 ایرج حیدری روز دوشنبه گذشته در برنامه ویدئو کنفرانس با وزیر کشور اظهار داشت: همچنین تعداد ۷۱۱ طرح و پروژه اقتصادی توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۴۷ هزار نفر در حال اجراست.

طرح آبزی پروری با استفاده از منابع آبی چاه‌های باغات و کشاورزی هرمزگان روز شنبه گذشته در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد.

 

علمی، آموزشی

هفته گذشته ساخت پایلوت «سامانه آب شیرین کن جذبی دو بستره تک مرحله ای با مکانیزم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی» شرکت فولاد هرمزگان به عنوان محصول تحقیق و توسعه برتر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کشور در سال ۹۹ انتخاب شد.

دوشنبه گذشته مسوولان اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان اعلام کردند ، دانش آموزان این استان سه نشان طلا، نقره و برنز المپیاد بین المللی علوم و اختراعات اندونزی۲۰۲۰ را از آن خود کردند.

رییس دانشگاه هرمزگان گفت: مجوز تشکیل شورای آموزش عالی استان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد.

علی اکبر شیخی فینی روز چهارشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس این مجوز رییس دانشگاه مادر استان رییس شورای آموزش عالی بوده و دبیرخانه در این دانشگاه تشکیل می‌شود.

معاون متوسطه آموزش وپرورش هرمزگان گفت: به همت بنیاد آموزشی قلم چی، بیش از ۹ هزار و ۴۳۰ جلد کتاب کمک آموزشی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم نظری استان توزیع شد.

محمد قویدل هفته گذشته در آیین توزیع این کتاب‌های کمک آموزشی افزود: این کتاب‌ها به دانش آموزان ۱۸ منطقه آموزش وپرورش و ۳۰۴ واحد آموزشی هرمزگان اهدا می‌شود.

 

نظامی، انتظامی، قضایی

ناوگروه هفتادم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته از سفر ۶۶ روزه به آب های دوردست بازگشت و در منطقه یکم نداجا در بندرعباس پهلو گرفت.

پلیس امنیت عمومی هرمزگان هفته گذشته از یک انبار در بندرعباس  ۳۳ تن مرغ و گوشت احتکار شده به ارزش ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال کشف کرد.

مرزبانان هرمزگان هفته گذشته طی دو مرحله عملیات مانع از خروج ۲۰۹ هزار لیتر سوخت قاچاق از مناطق ساحلی استان شدند.

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: یک باند کارچاق‌کن و مدعی نفوذ در دستگاه قضایی با اقدام به موقع حفاظت اطلاعات دادگستری این استان در جزیره قشم منهدم شد.

علی صالحی روز چهارشنبه گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد: اعضای این باند با ادعای اعمال نفوذ و توسل به مانور متقلبانه پس از اغفال تعدادی از مراجعان، مبادرت به دریافت مبلغی افزون بر ۸ میلیارد ریال از آنها کرده بودند.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان گفت: به مناسبت شب یلدا ۹ نفر از زندانیان مالی و جرائم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شدند.

مصطفی کیشانی روز یکشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: خیران و گروه‌های مردمی برای آزادی این زندانیان ۷۸۰ میلیون ریال پرداخت کردند.

 

فرهنگی

هفته گذشته ۱۶ نفر از اعضای کودک، نونهال، نوجوان و بزرگسال کانون پرورش فکری هرمزگان در مهرواره استانی لالایی‌های روستا به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

از این تعداد ۱۲ نفر برگزیده و ۴ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بر تدوین سند راهبردی قرآن و عترت و تشکیل مجمع خیران قرآنی به عنوان یک ضرورت در استان تاکید کرد.

رضا کمالی زرکانی چهارشنبه شب گذشته در نشست با هیات مدیره اتحادیه تشکل‌ها و موسسه‌های قرآن و عترت استان افزود: جهت تدوین سند راهبردی قرآن و عترت هرمزگان، سندهای بالادستی خوبی همچون سند منشور قرآنی، سند آموزش و ترویج و سند پژوهشی وجود دارد.

 

اجتماعی

هفته گذشته محدودیت های مقابله با کرونا در استان هرمزگان متناسب با وضعیت هر شهرستان ادامه داشت و محدودیت های ویژه ای نیز برای شب یلدا اعمال شد.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین منطقه یکم نیروی دریایی ارتش و کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان روز سه شنبه گذشته در راستای کمک و توانمندسازی اقتصادی خانواده‌های نیازمند تحت حمایت این نهاد و همچنین جذب فرزندان مستعد و علاقه‌مند خدمت در نداجا منعقد شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تامین تبلت دانش‌آموزان نیازمند اهدا کرد.

هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس روز یکشنبه گذشته به رسانه ها گفت: اختصاص این مبلغ به منظور کمک به دانش آموزان خانواده های ایتام و نیازمند برای حضور در کلاس های درس در شبکه شاد و در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی انجام شد.

هفته گذشته طی مراسمی با حضور معاون برنامه ریزی و منابع انسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، محمد نور موسوی به عنوان مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان معرفی و از زحمات پنج ساله امید ذاکری مدیرکل سابق این اداره کل با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

معاون فنی محیط زیست هرمزگان گفت : تلاش ها در تهران برای مداوای پلنگ زخمی هرمزگان و آماده کردن حیوان برای بازگشت به طبیعت ناکام ماند و تیم پزشکی برای زنده نگه داشتن این گونه در معرض خطر ناچار شدند دست پلنگ را از شانه قطع کنند.

میثم قاسمی یکشنبه شب گذشته در گفت و  گو با ایرنا افزود: پس از  عکس برداری،  شکستگی استخوان و آسیب دیدگی شدید رباط مشاهده شد و آسیب شدید به بافت و استخوان دلیل قطع دست "نازَک" بود.

 

ورزشی

تیم بسکتبال شهرداری بندرعباس نماینده هرمزگان در رقابتهای لیگ برتر بسکتبال کشورمان هفته گذشته با نتیجه ۷۲ بر ۵۷ برابر تیم آینده سازان تهران پیروز شد.

مراسم قرعه کشی لیگ برتر امید و دسته اول فوتبال جوانان استان هرمزگان هفته گذشته انجام و زمان آغاز این رقابتها از اول بهمن ماه و رقابت‌های لیگ برتر فوتبال نونهالان و نوجوانان استان از ۲۱ دیماه اعلام شد.

معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش و پرورش هرمزگان گفت: بیش از ۳۶۰ هزار و ۸۰۰ دانش آموز استان مورد غربالگری طرح کوچ قرار گرفتند که ۲۰.۱۲ درصد(۲۰ ممیز ۱۲) آن‌ها چاق و یا دارای اضافه وزن هستند.

علیرضا باقری چهارشنبه شب گذشته درنشست کارگروه اجتماعی طرح کوچ استان افزود: در این طرح بیش از ۱۷۸هزار دانش آموز دختر و بیش از ۱۸۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز پسر مورد غربالگری قد، وزن و توده بدنی قرار گرفتند.

رقابت‌های فوتبال زیر گروه لیگ دوم استان هرمزگان هفته گذشته با قهرمانی پرسپولیس میناب به پایان رسید.

این مسابقه با شرکت هشت تیم در ۲ گروه شرق و مرکز هرمزگان برگزار شد.

عناوین برگزیده