تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۵۲۶۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی تشریح کرد:

"فارکس" به زبان ساده

می متالز - فارکس یک بازار جهانی و غیرمتمرکز است که در آن ارز‌های بین المللی دست به دست می‌شود. نرخ ارز‌ها در ثانیه تغییر می‌کند پس این بازار دایما متغیر است.
"فارکس" به زبان ساده

به گزارش می متالز، به زبان ساده؛ فارکس بازار جهانی است که به فرد اجازه می‌دهد تا دو ارز را در مقابل هم مبادله کند.
اگر فکر میکنید یک واحد پول دربرابر سایر ارز‌ها قوی‌تر خواهد شد درنهایت می‌توانید سود کسب کنید.
شاید تا به حال به کشور دیگری سفرکرده اید و معمولن در فرودگاه بدنبال صرافی هستید و مایلید پول خود را به ارز کشوری که به آن سفرکردید تبدیل کنید. در این لحظه به طرف پیشخوان می‌روید و متوجه صفحه نمایش تبدیل نرخ ارز‌های مختلف می‌شوید. (نرخ ارز، قیمت نسبی دو ارز از دو کشور مختلف است). درصفحه نمایش شما "ین ژاپن" را پیدا می‌کنید و فکر می‌کنید، "وای! ارزش یک دلار من ۱۰۰ ین است؟! ده دلار دارم! قراره پولدار بشم! " وقتی دلار را به ین تبدیل کردید اساسا در بازار فارکس شرکت کرده اید! حالا شما یک ارز را با ارز دیگر مبادله کرده اید.
فرض می‌کنیم که شما یک امریکایی هستید که از ژاپن بازدید می‌کنید، دلار فروخته اید و ین خریدید. درپایان مسافرت قصد دارید با هواپیما برگردید در باجه صرافی می‌ایستید تا باقیمانده ین را به دلار تبدیل کنید متوجه می‌شوید که نرخ‌های ارز تغییر کرده است. همین تغییرات در نرخ ارز است که به شما اجازه می‌دهد در بازار تبادل ارز خارجی درآمد کسب کنید.

فارکس چیست؟

بازار ارز خارجی که معمولا "Forex" یا "FX" یا فارکس نامیده می‌شود بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است. فارکس یک بازار جهانی و غیرمتمرکز است که در آن ارز‌های بین المللی دست به دست می‌شود. نرخ ارز‌ها در ثانیه تغییر می‌کند پس این بازار دایما متغیراست. فقط درصد کمی از معاملات ارزی در "اقتصاد واقعی" مانند داستان فوق اتفاق می‌افتد و بیشتر معاملات ارزی که در بازار جهانی ارز اتفاق می‌افتد به دلایل سفته بازی است. معامله گران ارز (که به آن‌ها سفته بازیا دلال ارز نیز می‌گویند) ارز‌هایی را می‌خرند که امیدوارند در آینده بتوانند آن‌ها را با قیمت بالاتر بفروشند.
در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، که بزرگ‌ترین بازار سهام جهان است، هر روز حدود ۲۲.۴ میلیارد دلار معامله می‌شود. در مقایسه با حجم ۲۲.۴ میلیارد دلاری روزانه بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، بازار ارز با حجم تجارت ۶.۶ تریلیون دلار در روز کاملاً بزرگ به نظر می‌رسد. هر روز در شبکه‌های مختلف خبری مثل بلومبرگ سی ان بی سی و حتی در باشگاه هم از بالا و پایین رفتن قیمت‌ها در بورس اوراق بهادارنیویورک می‌شنوید. وقتی مردم در مورد "بازار" صحبت می‌کنند، منظور آن‌ها معمولاً بورس است؛ بنابراین NYSE بازار اوراق بورس نیویورک بزرگ به نظر می‌رسد، بورس همیشه سر و صدا زیادی ایجاد می‌کند. ولی، NYSE در مقایسه با بازار فارکس بسیار کوچک است! عددی نیست! به نظرت این بورس واقعن دهن ‍پرکن هست یا مثل بوس کوتاه و لحظه‌ای است.
با بررسی نمودار میانگین حجم معاملات روزانه بازار ارز، بورس اوراق بهادار نیویورک، بورس توکیو و بورس اوراق بهادار لندن درمی یابیم که: بازار ارز بیش از ۲۰۰ برابر بزرگتراست! خیلی بزرگه! نفس عمیق بکش، هول نشو!
بازار ارز رقم بزرگ ۶.۶ تریلیون دلاری را شامل می‌شود در حالی که بازار "نقدی" یا Spot که بخشی از بازار ارز است و بیشتر معامله گران فارکس در آن فعالند، کمتر از ۲ تریلیون دلار در روزاست با محاسبه معامله گران خرد این حجم روزانه در بازار نقدی حتی کمتر هم می‌شود. تعیین اندازه دقیق بخش معامله گران خرد بازار FX یا فارکس بسیار دشوار است، اما تخمین زده می‌شود حدود ۳ تا ۵ درصد از حجم کل معاملات روزانه ارز، یا حدود ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد دلار (شاید کمتر) است؛ بنابراین می‌بینید که فارکس بازاربزرگی است. هدف از بیان اعداد و ارقام بازاریابی یا بزرگ نمایی نیست صرفن بیان گوشه‌ای از واقعیت هست.
نکته دیگه اینکه، بازارارز بین الملل یا فارکس بندرت بسته می‌شود! تقریباً بصورت شبانه روزی باز است. بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز و ۵ روز هفته باز است و فقط آخر هفته تعطیل است. برخلاف بازارسهام یا اوراق قرضه، بازار فارکس در پایان هر روز کاری بسته نمی‌شود و مبادلات ارز‌ها به مراکز مختلف مالی در سراسر جهان منتقل می‌شود طی روز معاملات از سیدنی، سنگاپور، هنگ کنگ، توکیو، فرانکفورت، لندن و سرانجام به نیویورک منتقل می‌شوند.
در مقاله بعدی، ما درمی یابیم که دقیقاً چه چیزی در بازار فارکس معامله می‌شود.

کاری از علی حیدری_کارشناس اقتصادی

عناوین برگزیده