تاریخ: ۱۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۱۵۳۴۲۵
سرویس خبر : انرژی

معجزه اوپک پلاس

می متالز - اکبر نعمت‌الهی در اجلاس اخیر اوپک پلاس یک اتفاق شگفت‌انگیز رخ داد؛ عربستان در حالی‌که خود را برای رفتن ترامپ و آمدن بایدن آماده می‌کند از تصمیم خود برای کاستن داوطلبانه یک میلیون بشکه نفت از بازار گفت و به این ترتیب بازار را متعجب کرد.
معجزه اوپک پلاس

به گزارش می متالز، اینکه عربستان دقیقا با چه هدفی این اقدام را انجام می‌دهد مشخص نیست اما آنها خود ادعا کرده‌اند که برای حمایت از بازار از تولید می‌کاهند، نخستین واکنش بازار به این تعهد بالا رفتن قیمت‌ها بود.

عربستان معمولا داوطلبانه وارد چنین اقداماتی نمی‌شود و همین موجب شگفتی است؛ چیزی که عربستان از گذشته دنبال می‌کرد و آن را مورد ادعا قرار داده بود ارزان کردن قیمت نفت به منظور خارج کردن نفت شیل از بازار بود. خیلی از کارشناسان معتقدند قیمت هر بشکه نفت خام اگر به زیر پنجاه دلار سقوط کند باعث می‌شود نفت شیل آمریکا محملی برای تولید نداشته باشد.

به نظر می‌رسد حالا که ترامپ راه خود را به سوی برج‌هایش در پیش می‌گیرد و از کاخ سفید می‌رود می‌شود روی تولیدنشدن نفت شیل دست کم به میزانی که در زمان ترامپ تولید می‌شد ـ حساب بازکرد.

ترامپ برای شکستن بازار نفت به تولیدکنندگان شیل کمک می‌کرد اما با حذف ترامپ تعهدات زیست محیطی بایدن که در انتخابات و تبلیغات آن اعلام کرده بود کمک می‌کند که شیل دست کم در حجم کمتری تولید شود.

می‌توان با این رویکرد از حجم تولید اوپک‌پلاس کاست تا قیمت‌ها در نتیجه بازگشت نفت ایران به بازار فرو نریزد. اکنون باید به این مقوله به صورت جدی نگریست تا به پشتوانه یک برنامه درست بتوان قیمت‌ها را بالا برد و تولید ایران را به سقف گذشته رساند.

در چنین وضعی می‌توان با دراز کردن دست همکاری با عربستان از سیاست‌های قیمتی اوپک پلاس حمایت کرد. ایران و عربستان و روسیه می‌توانند در این زمینه بازار را مورد حمایت جدی قرار دهند.

یادمان باشد که هیچ عامل حقوقی از جمله اف‌ای‌تی‌اف نباید مانع حضور جدی ما در بازار شود و بهانه‌ای به دست این و آن بدهد که کار خود را دنبال کنند؛ بنابراین تصویب لوایح چهارگانه یک اولویت محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده