تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۱۵۴۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تکلیف فولاد چه می شود؟ وزارت صمت فولاد را به کجا می برد؟

می متالز - به بیان وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با آنچه در مورد فولاد در درازای روزهای گذشته مطرح شده باید تاکید کرد که این وزارتخانه به هیچ عنوان موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. وزارت صمت سهل‌انگاری کرده و یک‌طرفه تصمیم گرفته است. شیوه‌نامه پایه قیمت را ۸۰ درصد cis گذاشته است در حالی وزیر صمت خود شیوه‌نامه را زیر سوال برده و قیمت پایه را ۷۰ درصد cis اعلام کرد.
تکلیف فولاد چه می شود؟ وزارت صمت فولاد را به کجا می برد؟

به گزارش می متالز، طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار در مجلس تصویب شد. در حالی که  وزارت صمت سهل‌انگاری کرده و یک‌طرفه تصمیم گرفته است. طبق شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، بورس کالا قیمت پایه ورق را بر اساس ۸۰ درصد نرخ‌های CIS اعمال کرده است. شیوه‌نامه پایه قیمت را ۸۰ درصد cis گذاشته است در حالی وزیر صمت خود شیوه‌نامه را زیر سوال برده و قیمت پایه را ۷۰ درصد cis اعلام کرد.  طی اعلام این نرخ بسیاری از فولادسازان معتقدند که قیمت‌های داخلی باید بین ۵ الی ۱۰ درصد از قیمت صادراتی پایین‌تر باشد زیرا ما تولیدکننده‌ای هستیم که مازاد نیاز داخلی تولید می‌کنیم .تولیدکنندگان فولاد ۸۰ درصد cis را نیز قبول ندارند، آن وقت وزیر ۷۰ درصد cis را اعلام می‌کند.

وزیر صمت خود شیوه‌نامه را قبول نمی‌کنند

اعلام این نرخ نشان میدهد وزیر صمت خود شیوه‌نامه را قبول نمی‌کنند و قیمت پایه را ۷۰ درصد  cis اعلام می‌کنند.این در حالی است که وزیر در مجلس اعلام کرده است به هیچ وجه موافق با قیمت‌گذاری دستوری نیستم و نبوده‌ام و بحث شیوه نامه است که این شیوه نامه قبل از من توسط سرپرست وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت برده شده بود و اساسا در همه بورس دنیا هم یک قیمت پایه تعیین می‌کنند، لذا قیمت دستوری در کار نیست و ما مدافع سهامداران خرد هستیم . کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آذر ماه ضمن اعلام حمایت از تصمیم دولت برای ساماندهی بازار فولاد تاکید کردند که طرح مجلس شورای اسلامی در زمینه فولاد در حقیقت پشتیبانی قانونی از اقدام دولت خواهد شد.

دولت و مجلس در اظهار نظرهای منتشر شده، تدوین شیوه نامه را راهکاری موثر برای به نظم درآوردن بازار فولاد می دانند و در این زمینه تاکید دارند. علیرضا رزم حسینی در ارتباط با شیوه نامه یاد شده گفته بود، بر اساس شیوه نامه ابلاغی ستاد اقتصادی دولت، تمامی محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند و از مازاد آن صادرات انجام شود.

حمایت از دولت

بنا به گفته وزیر صنعت هدف از ابلاغ این شیوه نامه تقویت تولید بوده تا عرضه و تقاضای محصول در بورس کالا به شکل شفاف دنبال شود و استفاده از این روش و شیوه نامه باعث تعادل قیمت‌ها خواهد شد و عرضه محصولات فولادی در بورس خللی در صادرات ایجاد نمی‌کند. برابر سند فولادی کشور با تعامل تشکلهای بخش خصوصی، سهمیه بندی ها انجام شده و هیچ محدودیتی در صادرات وجود ندارد و با این روش صادرات هم می‌تواند به مورد اجرا درآید.

داریوش اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بیاناتی در این خصوص که کاهش قیمت پایه شمش فولاد از ۸۰ به ۷۰ درصد قیمت منطقه‌ای، توسط وزیر صمت به دلیل کاهش نسبی قیمت محصولات فولادی بوده است تولید فولاد در کشوررا بی ربط به  تحریم‌ها و ارزبری دانست. در کشور حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود که از این میزان، قریب به ۱۰ میلیون تن صادر می‌شود؛ بنابراین مقادیر قابل توجهی فولاد بیش از نیاز مصرف داخلی در کشور وجود دارد.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس

بنا به گفته مهدی طاهری از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  نیز تصویب شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد در دولت، اقدام قابل تقدیری بود که مورد حمایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است و اعتقاد داریم هجمه ها علیه وزیر صنعت در رابطه با جلوگیری از نتیجه بخش بودن اجرای این شیوه نامه است.

رضا تقی پوردیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است شیوه نامه اجرایی دولت برای ساماندهی بازار فولاد اتفاق مثبتی بود و مجلس از این اقدام حمایت می کند.

بر این اساس چنانچه مسوولان امر خواهان کاهش دستوری قیمت محصولات فولادی رانتی گسترده برای بار دیگر در این صنعت توزیع می‌شود که تنها به جیب واسطه‌گران این بازار سرازیر خواهد شد و متضرر اصلی آن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی خواهند بود.

عناوین برگزیده