تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۵۵۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی رشد قیمت نیکل در بازارهای جهانی

نیکل در دور افزایش قیمت

می متالز - نیکل یکی از فلزات اساسی است که در دهه گذشته بیشترین رشد پایدار را در میان فلزات اساسی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نیکل به رشد خود ادامه خواهد داد. تقاضای روز افزون صنعت فولادهای زنگ‌نزن و باتری‌ها 2 عامل هم‌افزا برای ایجاد کسری در بازار و تداوم روند رو به رشد قیمت نیکل بوده است.
نیکل در دور افزایش قیمت

افزایش قیمت نیکل در بلند مدت

به گزارش می متالز، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قیمت نیکل تا سال 2027 رشد سالانه 4 درصدی را شاهد خواهد بود؛ رشدی که از افزایش تقاضای جهانی نشأت می‌گیرد. کاهش تدریجی میزان عرضه نیز کمک کرده است تا بازار نیکل در 10 سال گذشته از مازاد عرضه خارج شود. قیمت نیکل برای هر پوند در سال 2007 (قبل از بحران اقتصادی اروپا) چیزی در حدود 25 دلار بود و در سال 2018 با افزایش 80 درصدی نسبت به سال 2016 به 3.5 دلار برای پوند رسید. انتظار می‌رود قیمت نیکل طی 10 سال آینده به‌صورت تدریجی افزایش یافته و طبق این پیش‌بینی‌ها میانگین قیمت تا پایان سال 2018 بیش از 6 دلار بر پوند و در سال 2019 به حدود 6.5 دلار برای هر پوند برسد.

 

تقویت قیمت‌ها در بازار فولادهای زنگ‌نزن

خواص ضدزنگ و استحکام‌بخشی نیکل، آن‌ را به‌عنوان عنصری بی‌رقیب در بازار فولادهای زنگ‌نزن معرفی کرده است. این اولین و مهم‌ترین کابرد نیکل تاکنون بوده است. بازار جهانی فولادهای زنگ‌نزن با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 5.2 درصد تا سال 2025 به 133.8 میلیارد دلار خواهد رسید. افزایش رشد اقتصادی در شماری از کشورهای در حال توسعه و نیز پروژه‌های زیربنایی تحت حمایت دولت‌ها در سراسر جهان به‌عنوان عاملی اساسی در تقاضای جهانی فولادهای زنگ‌نزن عمل می‌کند.

طبق نظر کارشناسان، فولادهای زنگ‌نزن نزدیک به 70 درصد از تقاضای نیکل جهان را در سال 2017 تشکیل داده است و انتظار می‌رود که تا 10 سال آینده رشد سالانه 2.5 درصدی را تجربه کند. این رشد ناشی از افزایش در تولیدات فولاد زنگ‌نزن عمدتا توسط 2 کشور چین و اندونزی گزارش شده است.

 

نیکل و بازار داغ وسایل نقلیه الکتریکی

طبق پیش‌بینی‌ها قیمت‌ نیکل ناشی از عامل دومی یعنی انقلاب و انفجار در تقاضای باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی تقویت خواهد شد. غیر از خواص ضد خوردگی، نیکل هادی بسیار مناسبی برای الکتریسیته است و می‌تواند به مدت‌ بسیار طولانی در باتری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. افزایش قدرت برق‌رسانی در صنایع خودورسازی با استفاده از نیکل، تقاضای جدید و رو به رشد این کالا است. باتری‌های هیبریدی نیکلی (NiMH Batteries)، از باتری‌های مرسوم مورد استفاده در صنایع خودروهای الکتریکی هیبریدی (HEV) هستند. خودرو‌های الکتریکی هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrids) و وسایل نقلیه تمام‌الکتریکی (Battery Electric Vehicle) که به باتری‌های بزرگتری نیازمند هستند، باتری‌های لیتیوم–یون با گنجایش انرژی کافی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در ساخت کاتد این باتری‌ها عمدتا از نیکل استفاده می‌شود.

نمودار 1 میزان مصرف نیکل را در صنایع مختلف نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست صنعت فولادهای زنگ‌نزن بزرگ‌ترین متقاضی نیکل است و صنعت باتری‌ها 3 درصد از مصرف نیکل را به‌خود اختصاص می‌دهد که می‌تواند تا 5 درصد نیز در کوتاه‌مدت افزایش یابد. طبق موضاعات اشاره شده این درصد در سال‌های آتی رشد بسیاری را شاهد خواهد بود.

عناوین برگزیده