تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۵۵۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تجارت جهانی قراضه آلومینیومی

قیمت جهانی آلومینیوم تجارت جهانی قراضه را تحت تأثیر قرار داد

می متالز - تولید آلومینیوم از منابع ثانویه باعث صرفه‌جویی بیش از 94 درصد از مصرف انرژی نسبت به تولید اولیه این فلز می‌شود. این امر اهمیت قراضه‌های آلومینیومی را بیش از پیش افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه قراضه‌های آلومینیومی عمدتا به‌ مصرف واحدهای پایین‌دستی صنعت آلومینیوم می‌رسند، میزان تمایل به مصرف این منابع وابستگی زیادی به قیمت آلومینیوم دارد.
قیمت جهانی آلومینیوم تجارت جهانی قراضه را تحت تأثیر قرار داد

به گزارش می متالز، بازیافت آلومینیوم در بین فلزات پرکاربرد صنعتی امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که تولید آلومینیوم از منابع ثانویه باعث صرفه‌جویی بیش از 94 درصد مصرف انرژی نسبت به تولید اولیه این فلز می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر به‌طور متوسط در سطح جهان بیش از 14 مگاوات ساعت انرژی الکتریکی برای تولید هر تن آلومینیوم از منابع معدنی مورد نیاز است که بیش از 35 درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود. بدین ترتیب با استفاده از قراضه‌های آلومینیومی می‌توان از هزینه‌های صرف انرژی کاست که تقریبا سهمی برابر با هزینه اصلی‌ترین ماده اولیه تولید آلومینیوم، یعنی آلومینا را دارد و محصولاتی با قیمت تمام‌شده پایین‌تری تولید کرد.

از طرف دیگر امکان جداسازی نسبتا راحت قراضه‌های این فلز از سایر فلزات، توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان را به این منابع به‌طور روزافزون افزایش داده است.عمده قراضه‌های آلومینیومی، به‌عنوان دومین فلز پرکاربرد صنعتی بعد از فولاد، عمدتا همراه با آهن و فولاد هستند؛ عدم واکنش آلومینیوم به مغناطیس امکان جدایش راحت قطعات قراضه‌های فولادی را از آلومینیوم، با صرف هزینه‌های بسیار پایینی فراهم می‌آورد.

نمودار 1، حجم تجارت جهانی قراضه‌های آلومینیومی را نشان می‌دهد. همان‌طور  که در این نمودار مشاهده می‌شود، حجم تجارت قراضه‌های آلومینیومی طی 5 سال اخیر شاهد رشد اندک 1.4 درصدی در هر سال بوده است و در سال 2016، حجم تجارت جهانی این منابع به نزدیک 8.8 میلیون تن رسید که از مقدار بیشینه سال 2014، حدود 1.7 درصد کمتر بود. این در حالی بود که مقدار قراضه آلومینیومی مصرف شده در سطح جهان طی سال 2016، بیش از 26.6 میلیون تن برآورد شد که در 5 سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال حدود 5.8 درصد رشد داشته است.

همچنین در این نمودار، تغییرات قیمت جهانی آلومینیوم همراه با نسبت تولید به تجارت این محصول در سطح جهان نشان داده شده است. با توجه به اینکه قراضه‌های آلومینیومی عمدتا به‌مصرف واحدهای پایین‌دستی صنعت آلومینیوم می‌رسند، میزان تمایل به مصرف این منابع وابستگی زیادی به قیمت آلومینیوم دارد؛ چرا که از لحاظ فنی تمایل واحدهای پایین‌دستی به استفاده از شمش‌های اولیه آلومینیوم است که از نظر خواص شیمیایی، کیفیت به‌مراتب بهتری دارد، مگر در برهه‌ای که قیمت آلومینیوم و شمش‌های خالص اولیه تا حدی افزایش یابد که برای مصرف‌کنندگان امکان تأمین آن دشوار شود. در چنین شرایطی واحدهای پایین‌دستی عمدتا به مصرف قراضه برای جایگزین کردن نیاز خود روی خواهند آورد. از همین رو تجارت منابع ثانویه آلومینوم (قراضه) با تغییر قیمت جهانی آلومینیوم به‌شدت تغییر می‌کند تا حدی که شاخص نسبت تجارت به مصرف قراضه‌های آلومینیومی در سطح جهان، روند تقریبا مشابهی را با تغییرات قیمت پایه آلومینیوم نشان می‌دهد. براین اساس، در برهه‌هایی که قیمت آلومینیوم افزایش می‌یابد، تمایل بر تجارت قراضه‌های آلومینیومی افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت آلومینیوم، تمایل بیشتر بر مصرف آن است.

عناوین برگزیده