تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۱۵۶۷۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معادنی که به غارتکده تبدیل شده اند/ فقر و فلاکت در سرزمین طلای کشور؛

انتقاد صریح امام جمعه قروه از عدم شفافیت در معادن

می متالز - حجت الاسلام عابدین رستمی امام جمعه قروه با بیان اینکه معادن قروه به غارتکده این شهرستان تبدیل شده اند، گفت: 70 درصد طلای کشور در شهرستانی به نام قروه تولید می شود اما مردمان آن در فقر و فلاکت به سر می برند.
انتقاد صریح امام جمعه قروه از عدم شفافیت در معادن

به گزارش می متالز، حجت الاسلام عابدین رستمی امام جمعه قروه در اظهاراتی با بیان اینکه استقرار دولت جدید آمریکا نباید در سیاست های اقتصادی دولت تاثیرگذار باشد اظهار داشت: این مساله که کسی در درون جمهوری اسلامی بخواهد تعمدا سیاست های اقتصادی را بسته به دولت آمریکا تغییر دهد، همیشه مردم را آزار می دهد.

وی با بیان اینکه مردم آگاه هستند و این را می فهمند، افزود: دولت آمریکا را سیستم اداره می کند نه بایدن و ترامپ و اگر کسی فکر کند اگر ترامپ برود و بایدن بیاید موضوع فرق می کند در اشتباه است.

به گفته امام جمعه قروه در طول بیش از ۴۰ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی تمامی دولت های آمریکا به یک اندازه در سرکوب ملت ما سهم داشته اند.

وی به سخنان اخیر جان کری اشاره نمود و گفت: جان کری اخیرا در مصاحبه ای گفته است تفاوت ما با ترامپ در این است که او اول از برجام خارج شد بعد به ایران فشار آورد در حالی که استراتژی ما فشار و بعد خروج از برجام بود.

امام جمعه قروه ادامه داد: دموکرات ها پدر داعش هستند و خودشان نیز بر این امر اصرار دارند.

وی به تحولات روز گذشته در عراق اشاره نمود و افزود: تحولات دیروز عراق را اگر دیده باشید این انفجارها برای خوش آمد گویی به بایدن آن هم از نوع سلفیت و وحشی گری است چرا که جبهه برانداز منطقه ای و جبهه داعش پشتشان به بایدن گرم است.

رستمی با تاکید بر اینکه اگر بایدن سیاست اقتصادی برای فریب دولتمردان ایرانی داشته باشد به دنبال تحمیل سیاست های خصمانه تری خواهد بود افزود: محدود کردن عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه در دستور کار بایدن است.

وی با اشاره به سخنان اخیر دولتمردان آمریکایی مبنی بر اینکه اگر ایران اقدامات خود را متوقف کند و به تعهدات برجام بازگردد اجازه می دهیم تا وزیر امور خارجه ایران در نیویورک تردد کند، افزود: وزیر امور خارجه ایران وقتی در نیویورک بوده است بیش از ۸۰۰ متر اجازه تردد نداشت و این تحقیر دولت است.

امام جمعه قروه با بیان اینکه مردم ما مردم غیوری هستند و ما اعلام می کنیم که در مقابل محدود کردن رفت و آمد وزیر امور خارجه ایران نظام جمهوری اسلامی رفت و آمد شما را در خاورمیانه محدود خواهد کرد، گفت: توصیه ما به دولتمردان این است که گول این ترفندها را نخورند چرا که در زمان همین دموکرات ها می شد به راحتی تحریم ها برداشته شود اما کسی اقدامی در این خصوص نداشت.

حجت الاسلام رستمی در ادامه به تشریح وضعیت معادن در استان و شهرستان قروه پرداخت و بیان داشت: عدم انضباط در حوزه معادن در کل کشور بر کسی پوشیده نیست و حاشیه رانتی که در کل کشور در این حوزه وجود دارد و استان و شهرستان را هم آزار می دهد غیر قابل وصف است.

امام جمعه قروه خاطر نشان کرد: ما در استانی زندگی می کنیم که در شاخص فقر و فلاکت بالاتر از دیگر استان هاست به گونه ای که کمیته امداد یک سال و نیم قبل ۸ میلیارد تومان مستمری پرداخت می کرده است اما امسال در استان ۲۰ میلیارد ماهانه پرداخت می کند و این نشان می دهد مردم فقیرتر شده اند.

به گفته وی ۱۰ استان از این کشور روز ب روز قدرتمندتر و توسعه یافته تر می شوند و بقیه روز به روز عقب مانده تر می شوند و استان کردستان در قله این عقب ماندگی قرار دارد به گونه ای که ۲۰ درصد بیکاری در استان کردستان برقرار است.

وی ادامه داد: این در حالی است که هفته ای ۷ ساعت اشتغال برای هر فرد به عنوان فرد شاغل به حساب می آید.

رستمی با بیان اینکه شفافیت در معادن شهرستان قروه اصلا وجود ندارد گفت: در حوزه معادن چه معادنی که بهره بردار آن اشخاص و بخش خصوصی هستند و چه بخشی که توسط نهادهایی اداره می شود که انقلابی بودن را یدک می کشند هیچ شفافیتی وجود ندارد و اگر انقلابی بودن این است، این افراد آبروی همه انقلابی ها را برده اند.

وی ادامه داد: یکی از این ها ستاد اجرایی حضرت امام (ره) است که این ستاد برخلاف اصل ۴۵ قانون اساسی که می گوید معادن جزء انفال هستند و هیچ فرد حقیقی و هیچ ارگان دولتی حق ندارد آن را تملک نماید، معادن را در اختیار گرفته اند و آن را سند می زنند و به شخص دیگری واگذار می نمایند و وقتی مردم اعتراض می کنند پای رهبری را وسط می کشند و می گویند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام وابسته به رهبری است.

رستمی بیان داشت: ما انتظار داریم این ها جمع شوند این چه وضعیتی است؟ معادن اصلا به تعهدات خود عمل نمی کنند و در حوزه صنایع تبدیلی اقدام ندارند!

وی خطاب به مسوولین اظهار داشت: ما از مسوولین ستاد اجرایی که به نام حضرت امام است گلایه داریم کسانی که پروانه بهره برداری به این افراد داده اند و در جزئیات این امور دخالت داشته اند.

رستمی در ادامه به بنیاد معادن کوثر اشاره نمود و گفت: مجموعه بنیاد معادن کوثر که وابسته به بنیاد شهید می باشد تمام ظرفیت های معدنی این شهرستان را در اختیار دارد و در همین شهرستان سالانه چیزی قزیب به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد حاشیه سود دارند و پرونده مالیاتی خود را در تهران پرداخت می کنند و چیزی به مردم این شهرستان نمی رسد.

به گفته وی در حوزه پرداخت حقوق دولتی هم فعالیت معادن کاملا غیرشفاف است و اصلا مشخص نیست به چه شکلی حقوق دولتی پرداخت می شود.

رستمی با بیان این سوال که کجا هستند متولیان که بیایند و دست این ها را بگیرند! و کجا هستند کسانی که از اینها حساب کشی کنند، افزود: معادن غارت کده شهرستان شده اند و ما باید با شاخص های فقر و فلاکت دست و پنجه نرم کنیم.

به گفته رستمی در حوزه بخش خصوصی هم دو شرکت صبا نور و زرکوه هستند که اینها هم دارای اشکالات فراوان هستند.

وی افزود: در حوزه زرکوه عدم شفافیت در قراردادها یک معظل است و کسی این قراردادها را ندیده است و عدم شفافیت در این قراردادها و نحوه بهره برداری و استحصال آزار دهنده شده است.

رستمی ادامه داد: در معدن زرکوه ۷۰ درصد از درآمدها و سود خالص آن برای یک سرمایه گذار خارجی و ۳۰ درصد دیگر برای شخص دیگری است و چند درصد هم حقوق دولتی است در حالی که ما هنوز نمی دانیم درآمد این معدن چقدر است!

امام جمعه قروه اظهار داشت: متولیان معدن ادعا می کنند حقوق دولتی پرداخت شده است اما اگر پرداخت شده است باید ۱۵ درصد آن به شهرستان بازگردد پس چرا این میزان هیچوقت بازنگشته است؟

وی ادامه داد: آنها می‌گویند ما در سه سال ۱۰۰۰ میلیارد حقوق دولتی پرداخت کرده ایم پس این پول چرا باز نمی گردد و هزینه نمی شود.

رستمی با بیان اینکه گلایه اصلی ما از مسوولین دولتی است که مساله را پیگیری نمی کنند افزود: این حقوق دولتی کجا پرداخت شده است که به منطقه باز نمی گردد و این رانت ها را چه کسی باید پاسخگو باشد.

امام جمعه قروه با تاکید بر اینکه نهادهای نظارتی باید ورود کنند و وضعیت را مشخص نمایند افزود: هر چیزی که هست در درون قراردادها و در سیستم های بانکی است که باید مشخص شود.

وی در ادامه به مسائل زیست محیطی معادن اشاره نمود و گفت: مساله دوم مساله زیست محیطی است که بسیار نگران کننده است.

رستمی ادامه داد: همه معتقدند که کار در حوزه معادن آثار مخرب زیست محیطی دارد و باید کنترل شود.

امام جمعه قروه خاطر نشان کرد: ما مخالف سرمایه گذاری نیستیم اما سرمایه گذاری باید برای مردم نیز ثمره ای داشته باشد در حالی که ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی منطقه تغییر کاربری داده شده و ۱۶۰ هکتار نیز تصرف شده و حال اگر این معدن جمع شود چه کسی پاسخگوی زیان های زیست محیطی است!

وی با تاکید بر اینکه باید زیر ساخت های اقتصادی از درآمد معادن ایجاد شود افزود: محیط زیست به عنوان ناظر خوب عمل نکرده است چرا که استحصال طلا در فضای باز و به این روش، امروز در دنیا منسوخ شده و روش صحیح باید در فضای بسته باشد.

به گفته امام جمعه قروه اینکه عجله دارند تا کوه را بردارند و به طلا تبدیل نمایند، مشکوک است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با انتقاد از مدیر کل محیط زیست کردستان گفت: مدیر کل محیط زیست خوب عمل نمی کند و در حوزه سد ژاوه نیز خوب عمل نکرده است اما در این مجموعه اگر کسی بخواهد واحد کوچک درآمدزایی ایجاد کند بالای سر او مانند عقاب حاضر می شوند.

وی با بیان اینکه ما انتظار داریم شفاف سازی شود و مشکلات بیان گردد، افزود: در حوزه مسائل کارگری هم اشکالات فراوانی وجود دارد و در مساله استخدام ها مشکلاتی وجود دارد و معدنی که ادعا می کند یک واحد قدرتمند اقتصادی است در تعهدات خود نیز شفاف عمل نکرده است!

وی خواستار ورود مجلس به این مساله شد و بیان داشت: مجلس باید به معادن غرب کشور ورود کند و سازمان بازرسی و قوه قضائیه باید وارد شوند و خیال مردم را راحت کنند.

رستمی با اشاره به وضعیت معدن صبانور نیز بیان داشت: در معادن صبانور نیز وضعیت به همین شکل است و رانندگان بومی به ما مراجعه کرده اند و برای بار کشی هم از این افراد استفاده نمی شود.

وی خطاب به مسوولین معادن گفت: وقتی شما به امام جمعه و فرماندار پاسخ نمی دهید معلوم است که به مردم هم پاسخی نمی دهید.

رستمی ادامه داد: ما همیشه مردم را به آرامش و سکوت دعوت کرده ایم اما وقتی کسی پاسخگو نیست چکار باید کرد؟

وی تصریح کرد: ما از سازمان بازرسی و قوه قضائیه مطالبه داریم و محیط زیست و صنعت معدن باید شفاف پاسخگو باشند.

به گفته رستمی ۷۰ درصد از طلای کشور در این شهرستان تولید می شود اما استان در شاخص فقر و فلاکت آخرین استان است.

عناوین برگزیده