تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۱۵۷۶۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استقبال های سرد از عرضه های فولاد در بورس کالا

می متالز - در کل می توان با قطعیت اعلام کرد که کاهش قیمت ها در مسیر فولاد قرار گرفته و به احتمال زیاد تا ۱۵ درصد اصلاح قیمت در بورس را تجربه کنیم. شیوه‌نامه فولادی که دولت برای صنعت فولاد ارائه کرده است، همه تولیدکنندگان محصولات فولادی اعم از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی را ملزم به عرضه محصول در بورس کالا کرده
استقبال های سرد از عرضه های فولاد در بورس کالا

به گزارش می متالز، موضوعی که در معاملات اولین روز هفته در بورس کالا و در بخش فولاد به چشم میخورد بی رمق بودن بازار فولاد در بورس کالا و حتی معاملات مچینگ است.عده ای معتقدند که رکود به بازار فولاد تزریق شده و همه در انتظار قیمت های پایین تری از دلار هستند.البته موضوع شیوه نامه ی جدید و اصلاح شده ی عرضه ی فولاد در بورس نیز در این بی رمقی بازار تاثیرگذار بوده است. در ادامه به این موضوع با جامعیت بیشتری می پردازیم.

 

شیوه نامه اصلاحی عامل رکود بازار

موضوع اصلی و جدید در بورس فولاد کشور موضوع شیوه نامه ی اصلاحی قیمت گذاری فولاد است. شیوه‌نامه مصوب ستاد اقتصادی دولت در راستای جهش تولید ابلاغ شد که یکی از اصول این شیوه‌نامه عرضه تمام محصولات فولادی اعم از انواع شمش و ورق در بورس کالا است. در حال حاضر جلسات مستمری در حال برگزاری است تا شرکت‌های بخش فولاد کشور مواد اولیه را در بورس عرضه کنند؛ همچنین واقعی سازی تقاضا و سهمیه‌ها در حوزه ورق نیز به موازات انجام شده است.

 

رفتار معامله گران در بورس کالا منطقی است

تجربه نشان داده است که بعد از اجرای شیوه نامه های جدید و تغییر استراتژی های بازار و تنوع سبک های معاملاتی در بورس فولاد، ریسک ورود به بازار زیاد شده و افرادی که صرفا به عنوان سرمایه گذاری کوتاه مدت و بعضا نوسان گیری در بورس کالا ورود می کنند تمایلی به ورود و تست بازار ندارند.لذا در شرایط فعلی وضعیت بورس کالا در بخش فولاد در این شرایط به سر می برد و همین موضوع سبب شده است که میزان حجم معاملات و حتی معالات مچینگ فولادی با کاهش چشم گیری همراه شود.

 

عدم استقبال از عرضه های فولادی بورس کالا

با توجه به سه عرضه متوالی در بورس کالا و عدم استقبال ۵۰ درصدی تقاضا، حالا مطابق شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد کشور، بحث کاهش ۵ درصد ضریب هم پیش می‌اید که اگر قرار باشد، مفاد شیوه نامه اجرا گردد؛ این پنچ درصد هم باید درنظر گرفته شود. این موضوع سبب شده که روند ریزش قیمت ها در بازار فولاد را ادامه دار کند و با توجه به رشد های اخیر قیمت به احتمال زیاد حباب قیمت فولاد با سرعت بیشتری فرو خواهد ریخت.در چنین شرایطی منطقی است که بازار وارد رکود شود و به احتمال زیاد تا اواخر هفته جاری بازار تحت تاثیر این جو به کاهش ها چراغ سبز نشان دهد.

 

احتمال عمیق تر شدن رکود بورس فولاد

پیش بینی بالا به احتمال زیاد در این هفته به وقوع می پیوندد و استدلال ارائه شده در این بخش منطقی به نظر می رسد ، اما به نظر می رسد موضوع فراتر از این ۵ درصد دیده می شود، ریزش قیمت های جهانی در کنار بحث دیشب رئیس بانک مرکزی و احتمالا ادامه کاهش دلارنیمایی حداقل تا کانال ۲۲ هزار تومان؛ این ها مسائل مهمی است که حالا باید ببینیم واکنش بورس کالا به آن در قیمت گذاری های هفته جاری چگونه خواهد بود؟

 

شفافیت؛ عامل رکود بورس فولاد

در کل  می توان با قطعیت اعلام کرد که کاهش قیمت ها در مسیر فولاد قرار گرفته و به احتمال زیاد تا ۱۵ درصد اصلاح قیمت در بورس را تجربه کنیم. شیوه‌نامه فولادی که دولت برای صنعت فولاد ارائه کرده است، همه تولیدکنندگان محصولات فولادی اعم از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی را ملزم به عرضه محصول در بورس کالا کرده که نظرات متفاوتی را از سوی فعالان این حوزه در پی داشته است.این شفافیت عرضه برای برخی از سرمایه گذاران بورس فولاد موضوع خوشایندی نیست و حتی می تواند سبب کوچ سرمایه ها به صورت مقطعی از بورس کالا شود.

 

بررسی کمی رکود در بورس کالا

قیمت پایه شمش بلوم در عرضه‌های چهارشنبه هفته گذشته ۱۲۱۶۰ تومان به ازای هر کیلو بود. در عرضه‌های هفته گذشته قیمت پایه شمش ۱۲۳۲۱ تومان بود. قیمت پایه عرضه شمش نسبت به هفته گذشته، ۱.۳ درصد کاهش یافته است. شمش فولادی با احتساب نرخ ارز نیمایی مبنای معاملات محصولات پتروشیمی (دلار ۲۵۴۶۹ تومانی)، با قیمت پایه ۴۷۷ دلار به ازای هر تن در بورس کالا عرضه می‌شود.

 

درجا زدن قیمت شمش عامل توقف معاملات فولادی

آخرین نرخ شمش صادراتی ایران ۵۷۲.۵ دلار است و قیمت پایه شمش در بورس کالا ۹۵.۵ دلار پایین‌تر از قیمت شمش صادراتی ایران است. آخرین قیمت شمش CIS نیز ۵۹۹ دلار بوده است و قیمت پایه شمش در بورس کالا ۱۲۲ دلار پایین‌تر از آن است.این قیمت ها نشان می دهد که بورس ایران پتانسیل رشد به سمت قیمت های جهانی را داشته ولی شرایط فعلی سبب شده است تا قیمت ها درجا بزنند و دلیل اصلی آن کاهش نرخ شمش در معاملات چهارشنبه ی هفته ی گذشته است.

معاملات فولادی بورس کالا با کمترین رمق ممکن صورت می گیرد و اکثرا در بهترین حالات شاهد درجا زدن قیمت ها در بورس کالا هستیم. برای ۴ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه G معامله‌شده روی تابلو قیمت پیشنهادی خریداران همان قیمت پایه یعنی ۲۳۵ هزار و ۵۹۴ ریال بوده است. همچنین در ۱۰۱ هزار و ۴۹۰ تن ورق گرم B عرضه شده، در عرضه ورق گرم B کارخانه فولاد مبارکه با رقابت ۱٫۴۱ درصدی، قیمت پیشنهادی خریدران به ۱۶۰ هزار و ۱۱۳ ریال رسید

 

آخرین نرخ معاملاتی فولاد در بورس کالا

ورق گرم B مجتمع فولاد گیلان با همان قیمت پایه ۱۵۷ هزار و ۸۸۱ ریال معامله شد.قیمت پیشنهادی خریداران ۴۵ هزار تن ورق سرد خودرو عرضه شده همان قیمت پایه یعنی ۲۰۷ هزار و ۶۷۳ ریال ثبت شد و همچنین قیمت پیشنهادی برای ۱۲ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی نیز روی قیمت پایه یعنی ۲۰۷ هزار و ۶۷۳ ریال رسید.  عرضه ۲۰ هزار تن گندله سنگ آهن نیز با قیمت پیشنهادی حدود نصف قیمت پایه روبه‌رو شد و مورد معامله واقع نشد و برای سومین بار عرضه گندله ذوب فولاد اردکان بی‌نتیجه ماند.

 

لزوم اجرایی کردن شیوه نامه اصلاحی فولاد

شیوه‌نامه تولیدکنندگان را ملزم کرده که در صورت خرید مواد اولیه خود از بورس، همه محصول خود را مجددا در بورس عرضه کنند. با این شیوه، مبدا و مقصد کالاها کاملا شفاف می‌شود و فاصله قیمت میان شمش و محصول نهایی نیز مشخص خواهد بود. انجمن تولیدکنندگان فولاد و تولیدکنندگان شمش فولادی از عرضه همه محصولات در بورس کالا استقبال می‌کنند. هنگامی که همه محصولات در بورس کالا عرضه شود، قطعا منافع برخی به خطر می‌افتد. صرف نظر از بد یا خوب بودن دستورالعمل، باید قانون به طور کامل اجرا شود. شاید عرضه اجباری همه محصولات در بورس کالا به مذاق همه خوش نیاید و راهکار مناسبی نباشد اما عدم اجرای کامل بخشنامه و گزینشی عمل کردن نیز راهکار مناسبی نیست.

 

دغدغه ی تحلیلگران فولاد از تعمیق رکود

برخی تحلیلگران بازار فولاد طی نامه‌ای تفصیلی به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن تشریح ایرادات طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد»، پیشنهادات اصلاحی خود برای رفع نواقص این طرح را ارائه کرد. گفتنی است کلیات این طرح اخیراً به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

منوط کردن صادرات به عرضه کل تولید در بورس کالا، وضع عوارض صادراتی و حذف معافیت مالیاتی، صادرات و ارزآوری فولاد کشور را به شدت محدود خواهد کرد. این اقدام در شرایطی که بیش از ۲ برابر نیاز داخل،تولید فولاد داریم و کشور نیازمند ارز صادرات غیر نفتی است، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

 

افت قیمت دلار عامل کاهش معاملات فولاد

علیرغم کاهش توامان دلار و نرخ فولاد صادراتی؛ هنوز هرگونه اظهار نظر قطعی در خصوص روند کنونی نرخ فولاد در بازار داخلی زود است؛ چراکه با توجه به وضعیت ناپایدار نرخ دلار در کشور؛ تمامی بازارهای ما در حال حاضر شرایط بسیار حساس و تا حدی غیر قابل پیشبینی را تجربه میکنند.

 

بالا رفتن ریسک معاملات در بورس کالا

هر سیگنال سیاسی و یا به عبارت واضح‌تر هرگونه اظهار نظر سیاسی طرفین درگیر ایران و آمریکا؛ می‌تواند به سرعت سمت و سوی بازار ارز را در کشور ما تغییر دهد؛ روند کاهشی را تشدید نموده و یا وارد پروسه ای معکوس گرداند. ولی فعلا زمان؛ زمان تاخت و تاز در بازارها به خصوص بازار داخلی فولاد نیست؛ بنظر می‌رسد فعلا اتخاذ رویه کج دار و مریز توام با صبر و نظاره، تنها راه و منطقی ترین واکنش فعالان بازار داخلی به شرایط حاکم باشد تا از این وضعیت عبور کنیم .

عناوین برگزیده