تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۸
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۱۵۸۵۷۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
به گزارش «می متالز»

هنر و معماری به کمک توسعه صادرات سنگ ایران می آیند

می متالز - ایران دارای ذخایر معدنی ارزشمندی است که بهره برداری از آنها تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد. حوزه سنگ یکی از حوزه های غنی معدنی ایران با کیفیت و تنوع بسیار خوب در جهان است. اما متاسفانه بهره برداری از این ذخایر و همچنین ایجاد ارزش افزوده موضوعی مغفول در حوزه سنگ است.
هنر و معماری به کمک توسعه صادرات سنگ ایران می آیند

به گزارش می متالز، در سال های اخیر و با فشار تحریم ها، صادرات نفت با مشکلات بسیاری همراه شد، درست در همین زمان اقتصاد نیازمند جایگزین مناسب برای درآمدهای صادراتی بود. بخش معدن با در اختیار داشتن ذخایر بسیار می توانست بهترین جایگزین برای صادرات غیر نفتی باشد. موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است.

حوزه سنگ می تواند با ایجاد ارزش افزوده یکی از مهمترین بخش های صادرات غیر نفتی باشد اما مشکلات بسیاری از جمله نبود کارخانه های فرآوری، تجهیزات و نقدینگی لازم باعث شده تا بخش زیادی از سنگ ایران به صورت خام صادر و به نام کشورهای دیگری فرآوری شود.

با این حال در سال های اخیر دولت و بخش خصوصی فعال در این حوزه تلاش های بسیاری برای توسعه هرچه بیشتر صنعت سنگ داشتند. اما در این میان انجمن سنگ ایران برای اولین بار اقدام به برگزاری فستیوال ملی طراحی سنگ ایران کرده است. فستیوالی که می تواند با کمک از هنر و معماری بیش از گذشته سنگ ایران را به دنیا معرفی کند.

در همین راستا کمیسیون هنر و معماری نیز در دل انجمن سنگ کار خود را آغاز کرد تا در کنار بهره برداری از معادن محصول نهایی با ارزش افزوده بیشتر راهی بازارهای صادراتی شود.

اولین فستیوال ملی طراحی سنگ ایران می تواند یکی از رویدادهای داخلی حوزه سنگ باشد، در این باره ایمان علاقه بند رییس انجمن سنگ ایران در نشست خبری رونمایی از پوستر این فستیوال، اظهار کرد: انجمن سنگ ایران به نمایندگى از خانواده سنگ کمیسیون هاى مختلفى دارد که یکى از آنها کمیسیون هنر و معمارى است. با شروع فعالیت این کمیسیون تصمیم بر آن شد تا فستیوالی در زمینه هنر و معماری نیز برگزار شود.

علاقه بند با بیان اینکه سنگ های ساختمانی درایران از تنوع و زیبایی ویژه ای برخوردار هستند، گفت: خوشبختانه سنگ ایرانی در جهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما در کنار این موضوع هنرمندان و طراحان خلاقی داریم که می توانند از این پتانسیل به خوبی استفاده کنند، هنرمندانی که شهرت جهانی و ملی دارند، درنتیجه برگزاری چنین فستیوالی باعث می شود تا هر دو گروه در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رییس انجمن سنگ ایران معتقد است، برگزاری این فستیوال اتفاقی بزرگ است که منجر به رشد و توسعه صنعت سنگ می شود.

حسن زاده استاد معمارى در حوزه سنگ تزیینى نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ایران پیشینه طولانی در حوزه های مختلف هنر دارد، بیان کرد: در کنار این پیشینه تاریخی در حوزه معدن نیز از ظرفیت های بیشماری برخوردار هستیم اما اگر نگاهی به شهرهای بزرگ از جمله تهران داشته باشیم خواهیم دید با وجود چنین پتانسیل هایی اما با فقر بصری در شهرها مواجه هستیم.

وى ادامه داد: با توجه به اینکه انجمن سنگ متولى اتفاقاتى است که در این حوزه انجام مى شود در هیات مدیره جدید انجمن، تشکیل کمیسیون هنر و معمارى انجام گرفت.

حسن زاده معتقد است، این فستیوال مى تواند در سال هاى بعدی خود بهتر از این دوره برگزار شود و نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

اما این فستیوال در اولین گام خود توانسته سفارت اسپانیا و ایتالیا را به عنوان حامیان معنوی در کنار خود داشته باشد و این می تواند شروع خوبی برای ورود به بازارهای جدید صادراتی باشد.

فرهاد آزرمى عضو کمیسیون هنر و معمارى و شوراى سیاست گذارى این فستیوال با اشاره به این موضوع بیان کرد: استفاده سنگ از گذشته تا به امروز در زندگى بشر دیده مى شود. یعنی این ماده معدنی از جایگاه مهمی در میان مردم برخوردار است.

وى در ادامه افزود: ما به دنبال القاى توجه به شرکت کنندگان هستیم تا صنعت سنگ بیش از گذشته پیشرفت کند. امروز عدم پیش بینى آینده به اندازه اى زیاد است که باید به سمت پایدارى حرکت کرد.

اما مهدى فلاح دبیر این فستیوال نیز از اهمیت این رویداد در جذب فرصت های صادراتی خبر داد.

وی اظهار کرد: امروز علاوه بر ابعاد ملى با توجه به مسیرى که فستیوال دنبال مى کند براى ابعاد بین المللى نیز باید برنامه ریزى کرد.

دبیر این فستیوال افزود: ما جزو چند کشور اول دنیا از نظر میزان ذخایر سنگ هستیم اما آن طور که باید در حوزه ارزش افزوده گام برنداشتیم و از پتانسیل های موجود استفاده نکرده ایم. این فستیوال مى تواند ارزشمندى سنگ ایران را افزایش داده و در بازار داخلى و خارجى جایگاه اثر بخش ترى را شاهد بود.

به گفته فلاح، امروز خیلى از رویدادهاى بین المللى سنگ خواستار نمایش آثار این فستیوال هستند و این مى تواند بازار جدیدى را براى سنگ ایران فراهم کند.

وى تصریح کرد: دانشگاه پلى تکنینک مادرید نیز جزو حامیان معنوى این فستیوال است. همچنین مجموعه اى از ایران شناسان در ایتالیا نیز از این فستیوال حمایت مى کنند.

٣ داور ایرانى از افراد برجسته هنر، طراحى و معمارى و ٢ داور خارجى از ایتالیا و اسپانیا، آثار ارسالى به فستیوال را ارزیابى خواهند کرد. مرحله اول بدون مراجعه حضورى که از ١٠ بهمن تا ٢٠ اسفند ماه است آثار ارسال و ارزیابى اولیه انجام مى شود. مرحله دوم نیز از ٢٠ فروردین ١٤٠٠ شروع مى شود و نمونه سنگ ایران در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت و ساخت این طرح ها در شرکت ها آغاز مى شود تا نمونه هاى سنگ ایرانى به جهان و حتى کشور خودمان معرفى شود.

همچنین طرح اول لوح تقدیر و تندیس فستیوال به همراه ٥٠ میلیون تومان، طرح دوم علاوه بر تقدیر و تندیس، ٣٠ میلیون و طرح سوم نیز تقدیر و تندیس فستیوال به همراه ٢٠ میلیون دریافت خواهند کرد. همچنین از نفرات ششم تا دهم نیز تقدیر به عمل آمده و جوایز نقدى پرداخت مى شود. این فستیوال ملی در تیر ماه ١٤٠٠ برگزار خواهد شد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده