تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۲:۳۹
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۵۹۵۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد:

تمام حلقه های زنجیره فولاد عضو یک خانواده هستند/ نقدینگی شرکت های بزرگ باید به سمت توسعه و رشد حرکت کند

می متالز - وجیه الله جعفری ریس هیات عامل ایمیدرو در هفتیمن کنفرانس استیل پرایس اظهار کرد: در حوزه اکتشاف باید اقدامات به شکلی باشد که هدف 1404 یعنی تولید 55 میلیون تن فولاد محقق شود.
تمام حلقه های زنجیره فولاد عضو یک خانواده هستند/ نقدینگی شرکت های بزرگ باید به سمت توسعه و رشد حرکت کند

به گزارش می متالز، جعفری با اشاره به آمارهای رشد اقتصادی، بیان کرد: در سال 2020 میلادی رشد اقتصادی نسبت به پیش بینی ها کمتر بود زیرا شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده بر فعالیت واحدهای اقتصادی اثر گذار شد. البته پیش بینی می شود با توجه به اقداماتی که در چین رخ داده، این وضعیت تغییر کند.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال 2021 وضعیت مطلوب تر از سال قبل باشد. به عنوان مثال در حوزه فروش تجهیزات برای بیل مکانیکی افزایش 40 درصدی ثبت شده است. همچنین چین اجرای طرح های بزرگ زیرساختی را دنبال می کند و در کنار آن طرح های جدیدی نیز کلید می خورد.

معاون وزیر صمت، اضافه کرد: برنامه های چین بدین معنا است که مصرف فولاد، سیمان و... بیشتر و این محصولات بازار بهتری پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، بازار فولاد نقش مهمی در اقتصاد، اشتغال، ارز آوری و... دارد. آمار فولادی بیانگر اهمیت این صنعت در اقتصاد ایران و جهان است.

جعفری در ادامه تصریح کرد: در ایران افق 55 میلیون تن برای 1404 پیش بینی شده و امیدواریم در این زمان به هدف تعیین شده دست پیدا کنیم. اما این رقم با فرض معادن موجود و پیش بینی عمر حدود 18 ساله برای معادن در نظر گرفته شده است اما امیدواریم با اکتشافات جدید به عمر معادن اضافه  شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به دیگر طرح های فولادی، افزود: در کنار افق 1404، طرح های دیگری در سواحل کشور با ظرفیت 20 میلیون تن با تامین مواد اولیه از خارج از کشور پیش بینی شده است.

جعفری ادامه داد: امروز ظرفیت های نشان می دهد که بدون شک به تولید 55 میلیون تن دست پیدا خواهیم کرد زیرا 57.6 میلیون تن طرح های کنسانتره اجرا شده است که 24 میلیون تن آن طرح در حال اجرا است. همچنین 47.6 میلیون تن ظرفیت گندله ایجاد شده است که 28 میلیون تن آن در حال اجرا است. در حوزه آهن اسفنجی 35.3 میلیون تن طرح ظرفیت ایجاد که 14 میلیون تن آن در حال اجرا است. همچنین در حوزه فولاد 37.5 میلیون تن ظرفیت ایجاد و 17.5 میلیون تن آن اجرا شده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زنجیره فولاد، تصریح کرد: برای تکمیل طرح ها حدود 4.8 میلیارد دلار سرمایه نیاز است. در سال 99 حدود 7.5 میلیون تن کنسانتره به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد. در حوزه گندله نیز حدود 15 میلیون تن و در آهن اسفنجی 1.7 میلیون تن و حدود 5.7 میلیون تن شمش به ظرفیت ها اضافه می شود.

معاون وزیر صمت بیان کرد: در سال 98 در حوزه کنسانتره حدود 98 درصد و 100 درصد در گندله و 73 درصد در آهن اسفنجی و 67 درصد در تولید فولاد رشد داشته ایم. در 99 نیز شاهد رشد خوبی در 9 ماهه سال بوده ایم. درحوزه محصولات فولادی 10 درصد، در شمش 12 درصد، آهن اسفنجی 9 درصد و در گندله 11 درصد رشد به ثبت رسیده است.

جعفری همچنین با اشاره به آمارهای صادراتی، افزود: علی رغم تمام محدودیت هایی که وجود داشت، در حوزه فولاد و محصولات فولادی شاهد افزیش 50 درصدی ارزش افزوده در بخش معدن ثبت شده است. همچنین صادرات ما در بخش معدن و صنایع معدنی به 8.5 میلیارد دلار رسید که 4.5 میلیارد دلار در سال 98 مربوط به فولاد و محصولات فولادی است. همچنین سهم شرکت های در بورس نیز حدود 23.7 درصد رشد پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: نکته مهم در زنجیره فولاد آن است که ما در بالادست نیازمند یک برنامه جدی هستیم. مابقی زنجیره متصل به تامین مواد اولیه است. اگر برنامه های تامین مواد اولیه درست تدوین نشود، بدون شک در حلقه های بعدی با ظرفیت های ایجاد شده با مشکل همراه خواهیم شد.

جعفری با بیان اینکه اولین حلقه زنجیره اکتشاف است، افزود: امروز در این حلقه حفاری هایی که در طول سال انجام می شود حدود 150 تا 200 هزار متر بود. این عدد نمی تواند نگاه ما به توسعه اکتشاف را کامل کند. بیش از 870 هزار متر حفاری برای سال آینده پیش بینی شده است، درواقع بستر این اقدام فراهم شده است. بررسی ما نشان می دهد نیازمند تجهیزات لازم برای این هدف هستیم. به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم در مسیرهایی حرکت کنیم که تجهیزات مورد نیاز را ازداخل و خارج تامین کنیم. هدف ما بر این است با پهنه هایی که شناسایی شده می توانیم در حوزه های دیگر فلزی نیز برنامه داشته باشیم. یعنی باید برای حفاری 2 میلیون متر در سال برنامه ریزی داشته و برای آن برنامه ریزی کنیم. این کار باعث می شود در حوزه اکتشاف و شناسایی ذخیره در بازه زمانی مشخص به رشد خوبی دست پیدا کنیم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این کار در قالب کنسرسیوم ها و تشویق سرمایه گذاری در این بخش دنبال خواهد شد. امیدواریم این اقدام در کمترین مدت زمانی عملیاتی شود و بستر حرکت آن برای استفاده از توان شرکت های بزرگ و بخش خصوصی توانمند فراهم شود.

جعفری در حوزه زیرساخت های نیز، بیان کرد: در این حوزه 2.5 میلیارد دلار نیازمند تامین اعتبار برای زیرساخت های بخش فولادی هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به پروژه انتقال آب خلیج فارس، اظهار کرد: انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان و رسیدن به چادرملو و سرچشمه اتفاق بزرگی بود. این موضوع شرایط زیرساختی برای حضور سرمایه گذار جهت توسعه طرح ها را فراهم می کند. این پروژه بر کاهش قیمت تمام شده تاثیر گذار خواهد بود.

جعفری تصریح کرد: بحث انتقال آب جزو طرح هایی است که سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو آن را دنبال می کند و امیدواری اتفاقات بزرگی در این زمینه رخ دهد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر بحث نوآوری و فناوری های روز دنیا است. امروز نسبت به 20 سال گذشته 75 درصد از 350 گرید فولاد را در اختیار داریم. یعنی محصولات جدید با شرایط جدید در حوزه های مختلف در صنایع پایین دستی ارائه می شود.

جعفری افزود: امروز مساله این نیست که تنها بالادستی تولید شمش انجام دهد. امروز از لحاظ استقامت و استحکام ورق و هم استفاده در صنایع مختلف مسائل مورد اهمیت است و در این زمینه باید به سمت استفاده از توانمندی نیروهای متخصص و شرکت های دانش بنیان حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در فناوری های جدید 25 تا 40 درصد فولادهای آلیاژی تولید شده ما نسبت به گذشته سبک تر هستند. این موضوع از نظر زیست محیطی نیز بسیار مهم است. در کنار این موضوع مصرف انرژی نیز حائز اهمیت است که خوشبختانه استفاده از فناوری های جدید در این موضوع تاثیرات خوبی داشته است.

جعفری اضافه کرد: درحوزه فولاد آلیاژی تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر باید در دستور کار قرار بگیرد و در این زمینه 2 طرح از سوی سازمان توسعه ایمیدرو دنبال می شود.

وی در ادامه افزود: البته اعتقاد ما بر این است که شرکت های بزرگ فولادی کشور باید به این سمت حرکت کنند. اما به عنوان سازمان توسعه ای به آنها کمک خواهیم کرد.

جعفری با اشاره به بومی سازی نیز تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه بومی سازی اتفاقات خوبی انجام شده است. امروز در زنجیره ارزش فولاد از 60 تا 80 درصد بومی سازی صورت گرفته است. این امکان وجود دارد که در حوزه های فناوری و نوآوری با استفاده از شرکت هایی که امروز فعالیت دارند، ساخت داخل را تقویت کرده که هم منجر به تولیدات به روز شده و هم کاهش وابستگی را به همراه دارد.

وی درباره توازن زنجیره فولاد نیز تصریح کرد: باید دید به چه میزان می توانیم تولید فولاد داشته و چه مقدار سنگ آهن داریم و چه اقداماتی در حوزه اکتشافات انجام شده است. بخشی دیگر در حوزه صنایع پایین دستی است که باید میزان تکنولوژی های روز را بررسی کرد، اما نکته مهم تر آن است که برای رسیدن به هدف 1404 باید به این موضوع اعتقاد داشت که از بخش اکتشاف تا انتها یک خانواده و یک زنجیره است. در این زنجیره همکاری و همراهی می تواند بسیاری از اهداف را در بازه زمانی کوتاه محقق کند.

جعفری افزود: متاسفانه امروز ناهماهنگی هایی در زنجیره وجود دارد اما همه یک خانواده هستیم. باید هماهنگی ایجاد شده و افزایش تولید و ارتقا تکنولوژی و... باید هدفی باشد که همه آن را دنبال می کنند. تلاش ما بر این است که این کمک را با مجموعه های بالادستی و پایین دستی داشته باشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: باید برای این هماهنگی حلقه های زنجیره برنامه داشته باشند. ما باید به دنبال منطقی شدن قیمت تمام شده باشیم تا قدرت رقابت پذیری خود در بازار های جهانی را افزایش دهیم. امیدوارم این همایش کمک کند تا زنجیره فولاد نقش خود را در اقتصاد بیش از گذشته کند. ما نیز در مجموعه ایمیدرو به این موضوع کمک خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد: شرکت های بزرگ ما مانند فولاد مبارکه ، گل گهر و... شرکت هایی هستند که امروز می تواند بستر حرکت برروی هر موضوعی را فراهم کنند. این موضوع در طرح انتقال آب خلیج فارس قابل مشاهده است. باید کمک کنیم تا نقدینگی این شرکت ها به سمت رشد هدایت شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده