تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۶۱۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 3 هزار و 100 تنی مس در یک هفته

پالایش متقاضیان هم تقاضای مس را کم نکرد

می متالز - پس از 2 ماه التهاب در بازار مس کشور و تقاضای بسیاری که در بازار وجود داشت، تصمیم بر آن شد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی مس در بازار کشور شناسایی شوند و میزان تقاضا در بورس کالا به‌صورت واقعی در آید؛ اما این راهکار تنها یک هفته جواب داد و باز هم مس ارزان باعث شد تا متقاضیان به بازار هجوم آورند.
پالایش متقاضیان هم تقاضای مس را کم نکرد

به گزارش می متالز، بازار مس در دنیا طی یکی دو هفته اخیر دستخوش تغییرات شگرفی شد و قیمت مس در بازار از 7 هزار و 200 دلار در هر تن به 6 هزار و 600 دلار در هر تن رسید. این نوسانات در بازار مس و همچنین در سایر فلزات به‌دلیل افزایش ارزش دلار رخ داد و قیمت مس را تا 10 درصد نسبت به 3 هفته گذشته کاهش داد. علاوه بر این احتمال شکل‌گیری اعتصابات کارگری نیز در برخی از معادن بزرگ با توافق میان کارگران و کارفرمایان به اتمام رسید و تولید از معادن بزرگ بدون وقفه قابل توجهی ادامه یافت. با این حال، این احتمال همچون اهرمی برای چند روزی سبب تحریک قیمت مس و افزایش آن شد. البته در این میان نباید از افزایش حجم ذخایر مس نیز غافل شد که موجب نگرانی برخی از فعالان بازار مس شده و رشد قیمت مس را محدود کرد.

در بازار مس کشور پس از یکی دو ماه کش و قوس فراوان برای خرید مس از سوی متقاضیان، اعلام شد که متقاضیان مس در بازار شناسایی و پالایش شدند و قرار است تنها مصرف‌کنندگان واقعی در بورس کالا به خرید محصولات مس بپردازند، اما این سیاست تنها برای یکی دو هفته دوام آورد و باز هم عرضه مس با ارز ارزان باعث هجوم خریداران به بازارهای مس شد؛ چرا که هنوز فاصله بسیاری میان نرخ ارز آزاد و ارز دولتی وجود دارد و حتی با وجود شناسایی و پالایش متقاضیان واقعی مس، ممکن است متقاضیان کالاهای دیگر نیز به بازار مس رجوع کنند. متأسفانه گزارش‌هایی مبنی بر صادرات فلزات به‌صورت قراضه و یا شمش به کشورهای عراق و افغانستان و تبدیل ارز حاصل از آن به ریال در صرافی‌های آن سوی مرزها به گوش می‌رسد و این زنگ خطر بزرگی برای تأمین مواد اولیه صنعت کشور محسوب می‌شود.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته بالغ بر 3 هزار و 100 تن محصول مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 14 هزار و 400 تن تقاضا وجود داشت. این یعنی تنها یک هفته پس از اعمال محدودیت متقاضی برای مس، باز هم شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم؛ هر 2 محصول کاتد و مفتول متقاضی بسیاری داشتند. با وجود اینکه 2 هزار تن کاتد در بورس عرضه شد، اما بیش از 8 هزار تن تقاضا داشت. مفتول نیز به میزان یک هزار و 100 تن عرضه شد که در مقابل خود حدود 6 هزار تن تقاضا دید. در نهایت همه محصولات مورد معامله قرار گرفتند.

عناوین برگزیده