تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۱۶۲۷۲
رعایت استانداردهای بین‌المللی، دغدغه راه‌آهنی‌ها؛ ذوب آهن نگران ریل‌های وارداتی

اختـلاف، روی ریل ملی

می متالز - با وجود اعلام یکی از مسئولان راه آهن نخستین محموله ریل ملی، خرداد امسال از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و قرار است محموله دوم آن نیز به زودی واگذار شود.
اختـلاف، روی ریل ملی

به گزارش می متالز، قرار بوده تحویل این محموله در سال ۹۵ انجام شود که به دلیل حساسیت ساخت ریل، الزام استاندارد بودن آن و مسائل مالی و نقدینگی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، فرآیند تولید و تحویل به درازا کشید.


مشکل نقدینگی بود

درباره مشکلات مالی پروژه ریل ملی که سبب طولانی شدن زمان تحویل ریل از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران شد، چندی پیش معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان عنوان کرد مشکل راه‌آهن، نقدینگی است. مسئولان می‌گویند پیش از این، ریل را به وسیله فاینانس خریداری می‌کردند و خارجی‌ها به ما فاینانس می‌دادند. موضوع این است که شرکت ذوب‌آهن نمی‌تواند ریل را با فاینانس به راه‌آهن تحویل دهد. در کل مشکل به‌وجود آمده در زمینه نقدینگی است. دشتیانه ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی نیز در مصاحبه‌ای عنوان کرد قصد دارند از فاینانس هند استفاده کنند. ما نیز برخلاف میل باطنی تلاش می‌کنیم با مشارکت هندی‌ها ریل تولید کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به‌صرفه خواهد بود برای تولید ریل از هند شمش وارد کنید و آیا واحدهای فولادی کشور قادر به تولید شمش ریل نیستند، اظهار کرد: ما موافق واردات شمش برای تولید ریل نیستیم زیرا ذوب‌آهن و کارخانه‌هایی مانند فولاد آلیاژی و فولاد اسفراین قادر به تولید چنین شمش‌هایی هستند اما مسئولان راه‌آهن اعتقاد دارند یک بخش را به این شکل انجام بدهیم تا از فاینانس دولت هند استفاده کنند. البته معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد فاینانس‌ها برای ایران به نتیجه نرسید.


دومین محموله هم آماده تحویل است

احسان دشتیانه درباره تحویل ریل ملی از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان به راه آهن جمهوری اسلامی اظهار کرد: نخستین محموله ریل، خرداد امسال تحویل راه‌آهن شد. دشتیانه در واکنش به ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مبنی بر تحویل نشدن ریل از سوی کارخانه ذوب‌آهن به راه ‌آهن خاطرنشان کرد: محموله دوم نیز در حال تولید است که به محض اعلام آمادگی حمل از سوی راه آهن تحویل داده خواهد شد.
وی در ادامه عنوان کرد: خط تولید ریل ملی، آبان ۱۳۹۵ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری با قابلیت تولید انواع ریل‌ مورد نیاز راه آهن و مترو از جمله U۳۳، UIC۵۴ و UIC۶۰ بهره‌برداری شد و نخستین قرارداد فروش ریل بین شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت راه آهن برای ۴۰هزار تن ریل U۳۳ منعقد شد که نخستین محموله ریل، خرداد امسال با حضور مدیرعامل ذوب آهن و مدیرکل راه آهن استان اصفهان، به راه آهن تحویل داده شد و اخبار مربوط به آن نیز در رسانه‌های کشور منتشر شد. 
دشتیانه در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و سایر خریداران ریل از شرکت‌های خارجی به‌دلیل مشخص بودن سفارش، ملزم به پرداخت پیش‌پرداخت و تامین ضمانت‌های لازم درباره پرداخت ارزی هستند و درباره خرید داخلی نیز همین مراحل وجود دارد، در حالی‌که شرکت ساخت در سال گذشته، درخواست خرید ریل از شرکت ذوب آهن به صورت اعتباری و تامین مالی از طرف ذوب آهن را مطرح کرد و باوجود شرایط یک طرفه درخواست یادشده، نرخ و شرایط فروش از سوی ذوب آهن به این شرکت اعلام شد و از سال گذشته منتظر دریافت پاسخ آن هستیم. وی با اشاره به رویکرد شرکت ساخت و اینکه مجموع ریل وارداتی به کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ همزمان با بهره‌برداری از خط تولید ریل ملی حدود ۳۵۰هزار تن بوده، تصریح کرد: این میزان با واردات ریل در ۷ سال پیش از آن برابری می‌کند. براساس اطلاعات ما انبارهای شرکت راه آهن و حتی گمرکات کشور در این ۲سال مملو از ریل‌های وارداتی شده که با اعلام معطل بودن پروژه‌ها برای تامین ریل در تناقض است.
دشتیانه درباره کیفیت ریل‌های وارداتی تاکید کرد: در این مورد نیز مباحث زیادی مطرح است که ورود سازمان‌های مسئول و مقایسه شرایط کیفی ریل‌های تولید ذوب آهن اصفهان با ریل‌های وارداتی می‌تواند موضوع را روشن کند. وی در ادامه اظهار کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان در راستای عمل به وظیفه ملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور در شرایط سخت تحریم نسبت به خرید، نصب و راه‌اندازی یکی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید ریل اقدام کرده و موفق به تولید ریل بر اساس استانداردهای روز جهان شده است.
وی در ادامه افزود: کسانی که مدعی هستند کارخانه ذوب‌آهن، ریل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی را نساخته است، متخصص نیستند یا در جریان قراردادهای ما قرار نگرفته‌اند زیرا کارخانه ذوب آهن با ۵۰سال پیشینه، صادرات به بیش از ۱۴کشور و ساخت ریل براساس الگوهای اروپایی، هیچ مشکلی در ساخت ریل ندارد. دشتیانه در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع این است که هر خط تولیدی، یک دوره را برای راه‌اندازی و رسیدن به ظرفیت مطلوب باید طی کند. خط ریل ذوب‌آهن نیز تازه کار خود را آغاز کرده و تا زمانی که به ظرفیت اسمی برسد، نیازمند زمان است. ذوب‌آهن در تولید ریل، کنترل‌های کیفی بالایی را در نظر گرفته و کیفیت ریل آن مشابه ریل چینی یا هندی نیست که شاهد واردات آن به کشور هستیم بلکه براساس استانداردهای اروپایی است. از این‌رو تولید چنین ریل باکیفیتی زمان بیشتری می‌طلبد. هدف ما این است که ریل ملی با کیفیت بالا و بدون هیچ‌گونه ریسکی تحویل دهیم.


۵۰۰ تن ریل تحویل گرفتیم

البته درباره تاخیر تحویل ریل از سوی شرکت ذوب آهن، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: قرار بوده این محموله در سال ۹۵ تحویل داده شود اما به دلیل اینکه شرکت ذوب آهن باید شرایط تولید را آماده می‌کرد، با دقت و وسواس موضوع را پیگیری کرد و نخستین محموله را با حجم ۵۰۰ تن به ما تحویل داد. سعید محمدزاده افزود: ریل در ظاهر یک قطعه آهنی است اما در واقع قطعه حساسی است و اگر در آن مشکلی به‌وجود بیاید سبب آسیب‌های جدی می‌شود. به دلیل حفظ و رعایت استانداردها در تحویل این محموله، تاخیر ایجاد شده اما مشکلی نیست زیرا قرارداد داشتیم و کل پول را یکجا پرداخت کردیم، فقط منتظر تحویل از ذوب آهن هستیم و نهایت حمایت را هم انجام داده و می‌دهیم تا این کار اجرایی شود زیرا نخستین بار است که در کشور ریل تولید می‌شود.
آنها هم باید استانداردهای لازم را طی کنند. وی بیان کرد: ذوب آهن به لحاظ فنی مشکل ندارد اما ممکن است در زمان بیشتری نسبت به زمان قرارداد و تعهدی که دارند، آن را تحویل دهند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: در کشور ما شرایط ایمنی بسیار خوب است و موردی از نظر ایمنی خط ریلی نداشته‌ایم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده