تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۱۶۲۷۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفت‌وگو با بدری مطرح شد؛

رشد تولید فولاد، نتیجه برنامه‌ریزی بلندمدت جهت ارزآوری/ تولید فولاد در کشور یک و نیم برابر نیاز داخلی است

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در زمینه تولیدات فولاد با توجه به شرایط کرونایی و تحریمی کشور، تقریباً یک و نیم برابر نیاز داخلی است.
رشد تولید فولاد، نتیجه برنامه‌ریزی بلندمدت جهت ارزآوری/ تولید فولاد در کشور یک و نیم برابر نیاز داخلی است

به گزارش می متالز، صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع کشور است که در حال حاضر نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است اما با وجود شرایط کرونایی و تحریمی کشور، صنعت فولاد با رشد تولید همراه است.

در همین راستا با صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در رابطه با جهش تولید در صنعت فولاد می‌گوید در موضوع جهش تولید اقداماتی توسط دولت اقدام گرفته است ولی شرایط مطلوبی را ندارد. یکی از صنایعی که در حال حاضر به نسبت صنایع دیگر و عرصه‌های دیگر و حوزه‌های دیگر به بهبود تولید داشتیم، حوزه فولاد بوده است. این امر هم بخشی به بحث برنامه‌ریزی برمی‌گردد؛ همچنین بخش دیگری نیز به بازار جهانی برمی‌گردد و به بحث‌های صادراتی و رونق ساخت‌وسازها در بازار داخلی برمی‌گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌افزاید مجلس در راستای حمایت از جهش تولید، کمیسیون جهش تولید را تشکیل داده است و این کمیسیون ویژه هر هفته دو جلسه دارد و بحث‌های مختلف حمایتی از تولیدکنندگان و بحث‌های قوانین موانع تولید را بررسی می‌کند. در عرصه ‌ تولید یا در عرصه مسکن، در حوزه ‌ مسکن هم یک طرح دوفوریتی حمایت از تولید مسکن، به نام جهش تولید مسکن برای مخصوصاً برای اقشار نیازمند جامعه هم در مجلس تصویب‌شده است.

بدری در رابطه با حمایت از تولید با کاهش مالیات تولیدکنندگان معتقد است به نظر من تولیدکننده واقعی حتماً باید در مبلغ مالیات او مساعدت شود و کمک شود ولی در بحث سوداگری باید مالیات سنگینی بسته شود. تولیدکنندگان کشور در شرایط فعلی باید حمایت شوند و وام کم‌بهره، سرمایه در گردش کم‌بهره به آن‌ها پرداخت شود. مالیات تولید باید کم و نزدیک به صفر شود باید از مرحله تولید مالیات کم گرفته شود ولی در بخش توزیع و دلالی محصولات باید مالیات سفت‌وسخت گرفته شود و با این بخش غیرمولد محکم مقابله و برخورد شود. در حال حاضر صنایعی مانند فولاد و مسکن تولیدکننده مالیات سنگینی می‌پردازد اما در بازار و سوداگری آن مالیاتی وضع نمی‌شود. مالیات باید از بُعد تنظیم ‌ گری باید در نظر گرفته شود.

وی در رابطه با افزایش تولید فولاد در شرکت‌های تولیدی در شرایط کرونا و تحریم می‌گوید در زمینه تولیدات فولاد با توجه به شرایط کرونایی و تحریمی کشور، بسیار خوب اتفاق افتاده است که این نتیجه نشان‌دهنده برنامه‌ریزی خوب مدیران این صنعت بوده است. به‌علاوه ‌ این‌ها وقتی بازار کشش آن را دارد و طبیعتاً وقتی تقاضا وجود دارد، تولیدکننده ترغیب به افزایش حجم تولید می‌شود. تولیدات فولاد در کشور تقریباً یک و نیم برابر نیاز داخلی است. این‌ها می‌تواند یک فرصت خوبی برای ارزآوری داشته باشد. البته باید به شرایط بازار داخلی و سوداگران حلقه توزیع نیز دقت کرد به‌طوری‌که بازار داخلی را دچار چالش جدی نکنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحمات فراوان تولیدکنندگان فولاد برای افزایش تولید فولاد در سطح کشور می‌گوید در حوزه ‌ صادرات جهش خوبی داشتیم. اقدامات صنعت فولاد، هم از حیث افزایش تولید و هم از حیث افزایش صادرات قابل‌تقدیر است. منتهی آن بحث‌های حاشیه‌ای و بحث‌های سوداگری و دلالی را باید دولت و مسوولان مدیریت کنند. سوداگران و دلالان زحمات آن تولیدکنندگان صنعت فولاد را نباید تضییع و خراب کنند.

بدری به لزوم حرکت به سمت مسوولیت‌های اجتماعی در زمینه شرکت‌های بزرگ در شرایط کرونایی اشاره کرد و معتقد است هر کار اجتماعی و خیری که شرکت‌های بزرگ در مسیر مسوولیت اجتماعی انجام بدهند، قابل‌تقدیر و قابل‌تحسین است و اصلاً باید تشویق شوند و دامنه ‌ این‌ها گسترش داده شود. اگر شرکتی‌های فولادی در کنار مسوولیت‌های اقتصادی و تولیدی، مسوولیت‌های اجتماعی هم بر عهده می‌گیرد بسیار کار مهم و خوبی انجام می‌دهد. مسوولیت اجتماعی این شرکت‌ها وظیفه ‌ شرعی آن‌ها است و هم وظیفه ‌ قانونی آن‌ها که باید انجام بگیرد و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم حفظ سطح تولید فولاد در کشور از طریق فناوری‌های روز مانند انتقال آب خلیج‌فارس و تصفیه فاضلاب، می‌افزاید انتقال آب از خلیج‌فارس به کارخانه فولاد، باید کیلومترها انتقال داده شود و هزینه القایی زیادی دارد ولی باید مسوولان این را در نظر بگیرند برای تأمین نیاز صنعت، از هر فرصتی چه انتقال آب خلیج‌فارس و چه در حوزه تصفیه فاضلاب که در شهر اصفهان در حال انجام است، از این امکان استفاده شود تا خدای‌نکرده تولیدات و صنعت دچار مشکل نشوند و ظرفیت تولیدات صنعتی کشور افزایش یابد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده