تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۱۷۰۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 3 هزار و 100 تنی مس در یک هفته

مس ارزان در بورس کالا، هر هفته بر تقاضا می‌افزاید

می متالز - در طول 4 ماه گذشته و پس از اعلام ارز 4200 تومانی، همه فعالان بازار، تک‌نرخی شدن ارز را مثبت و نگهداشتن نرخ آن را برای طولانی‌مدت منفی تلقی کردند. چرا که این موضوع باعث سوءاستفاده‌های فراوان از نرخ ارزان دولتی و گران‌فروشی در بازار آزاد می‌شود.
مس ارزان در بورس کالا، هر هفته بر تقاضا می‌افزاید

به گزارش می متالز، بازار جهانی مس پس از تلاطم و افت بسیار شدید در یک ماه گذشته، روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارد؛ به‌طوری که در برخی از روزها رشد و روزهای دیگر کاهش قیمت ثبت می‌شود. اما به‌طور کلی چشم‌انداز بازار جهانی مس در ماه‌های آینده مثبت پیش‌بینی شده است. هر چند که جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها، بر چشم‌انداز اکثر فلزات سایه افکنده است.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی بازار مس بیان شد، مس ارزان در بازار ایران باعث هجوم متقاضیان به این بازار شده است و تقریبا هر هفته شاهد بیش از 20 هزار تن تقاضا برای دریافت تنها 3 هزار تن مس هستیم. تفاوت میان نرخ ارز در بورس کالا و بازار آزاد موجب می‌شود تا همه برای خرید مس ترغیب شوند؛ اما این همه ماجرا نیست. هر هفته در بورس کالا حدود 3 هزار تن مس با ارز 4 هزار و 400 تومانی از سوی تولیدکنندگان عرضه می‌شود که با احتساب نرخ جهانی مس حدود 6200 دلار برای هر تن، قیمت معامله هر کیلو مس حدود 30 هزار تومان رقم می‌خورد. بدین ترتیب رقم معامله مس در بورس کالا هر هفته حدود 90 تا 95 میلیارد تومان می‌شود. این مبلغ در حالی در بورس کالا معامله می‌شود که در بازار آزاد شرایط دیگری رقم می‌خورد. در این بازار نرخ ارز حدود 10 هزار تومان (میانگین هفته گذشته) قیمت‌گذاری می‌شود و با قیمت جهانی مس، قیمت هر کیلوگرم مس در بازار آزاد به حدود 65 هزار تومان می‌رسد. این مبلغ در مورد قراضه مس نیز حدود 50 هزار تومان برای هر کیلوگرم است.

شاید گفتن آن سخت و سنگین باشد، اما به‌راحتی می‌توان دریافت که هر هفته در بازار مس با توجه به تفاوت قیمت بورس کالا و بازار آزاد، حدود 90 تا 100 میلیارد تومان رانت توزیع می‌شود. این مبلغ در هر ماه به 360 میلیارد تومان می‌رسد؛ چرا که خریداران از بورس کالا به‌راحتی می‌توانند مس را در بازار آزاد با نرخ آزاد به فروش برسانند و هیچ نظارتی هم بر این فرآیند وجود ندارد. در بازارهای دیگر فلزات یعنی، آلومینیوم، مولیبدن و فولاد نیز به همین صورت است. حتی پایش متقاضیان مس نیز نتوانست از تقاضای آن بکاهد و دوباره پس از مدتی متقاضیان با تقاضای خرید بیشتری بازگشتند. در این شرایط وظیفه نهادهای نظارتی است که مسیر خرید از بورس کالا را به‌دقت رصد کنند و از گران‌فروشی در بازار آزاد و یا حتی صادرات جلوگیری به‌عمل آورند.

عناوین برگزیده