تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۷۲۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 75 هزار تنی آهن اسفنجی در 4 ماه

جذابیت محصولات میانی فولادسازی برای مصرف‌کنندگان

می متالز - آهن اسفنجی به‌عنوان یکی از محصولات میانی زنجیره فولاد، در سال جاری یکی از محصولات دارای متقاضی فراوان لقب گرفت و با عرضه‌های پیاپی از سوی تولیدکنندگان، به میزان 75 هزار تن معامله شد. این موضوع نشان می‌دهد که زنجیره فولاد به‌سمت کامل شدن می‌رود و علت افزایش تقاضای محصولات میانی نیز تمایل به تکمیل زنجیره در جهت پر شدن ظرفیت‌های خالی است.
جذابیت محصولات میانی فولادسازی برای مصرف‌کنندگان

به گزارش می متالز، ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان است و علت آن را می‌توان در فراوانی ذخایر گازی در کشور دانست؛ چرا که برخورداری از ذخایر گازی باعث شده تا جهت تکنولوژی تولید فولاد در کشور ما تغییر کند. نخستین کارخانه تولید فولاد در ایران ذوب آهن بود که با کوره بلند کار می‌کرد؛ اما نهایتا کشور به سمت کوره قوس برای تولید فولاد رفت و همین مسأله باعث شد ایران در مقاطعی بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی لقب گیرد. میزان تولید سالیانه آهن اسفنجی کنونی کشور حدود 20 تا 21 میلیون تن برآورد می‌شود، در حالی که ظرفیت 25 میلیون تنی در کشور نصب شده است. نکته مهم در این میان آن است که اغلب تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور ما خود دارای واحدهای ذوب هستند و این محصول در همان واحد مصرف می‌شود. ناگفته نماند که ایران در سال گذشته بیش از 700 هزار تن آهن اسفنجی صادر کرد که این صادرات به شرکت‌هایی تعلق داشت که هنوز زنجیره تولید و واحدهای ذوب خود را کامل نکرده‌اند. بنابراین این شرکت‌ها ناچارند که بخشی از تولید خود را در بازارهای داخلی و یا بین‌المللی به فروش برسانند.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در 4 ماه ابتدای سال 1397، بالغ بر 80 هزار تن آهن اسفنجی از سوی تولیدکنندگان در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 354 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 75 هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. بگذریم از این بحث تکراری که عرضه این محصول نیز بر مبنای دلار دولتی دستوری 4200 تومانی در بورس انجام می‌شود که قطعا از حوصله بحث خارج است. با این حال عرضه‌کنندگان اصلی آهن اسفنجی در بورس کالا شرکت‌های فولاد سیرجان ایرانیان، جهان فولاد سیرجان و پارس فولاد سبزوار بودند.

فولاد سیرجان ایرانیان متعلق به هلدینگ میدکو است که هنوز برخی از طرح‌های فولادی خود را تکمیل نکرده و بنابراین این شرکت بخشی از مازاد تولید خود را که حدود 40 هزار تن بود در بورس کالای ایران عرضه کرد که با تقاضای 185 هزار تنی مواجه شد و توانست 35 هزار تن از آن را به فروش برساند. جهان فولاد سیرجان نیز از شرکت‌های واقع در منطقه گل‌گهر است که هنوز طرح فولاد خود را به اتمام نرسانده و قرار است این طرح اوایل پاییز راه‌اندازی شود. بنابراین این شرکت نیز 25 هزار تن از آهن اسفنجی تولیدی خود را در بورس کالای ایران عرضه کرد که با تقاضای 125 هزار تنی مواجه شد و همه این محصولات به فروش رفتند. پارس فولاد سبزوار نیز که اخیرا به بهره‌برداری رسیده است، 10 هزار تن از آهن اسفنجی خود را در بورس عرضه کرد که با تقاضای 14 هزار تنی مواجه شد و توانست همه آن را به فروش برساند.

عناوین برگزیده