تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۷۵۸۸
سرویس خبر : انرژی

رقبا در اوپک در صدد اشغال جایگاه صادرات نفت ایران، آیا کیفیت اجازه این حرکت را خواهد داد؟

می متالز - دو تن از بزرگترین رقبای نفتی ایران در اوپک، یعنی عربستان و عراق در پی توسعه سهم صادرات نفت خود به اروپا برای جایگزینی ایران پیش از شروع تحریم های ایالات متحده در نوامبر می باشند.
رقبا در اوپک در صدد اشغال جایگاه صادرات نفت ایران، آیا کیفیت اجازه این حرکت را خواهد داد؟

به گزارش می متالز، گرید نفت خام این دو کشور بیشترین شباهت را به نفت ایران دارد، با این حال درصد پایین تر سولفور نفت کشورمان برگ برنده ایران در جدال با رقبا می باشد. نفت ایران عمدتا توسط پالایشگاه های چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و در مقیاس کمتر ترکیه و اتحادیه اروپا خریداری می شود.

این در حالیست که یافتن نفت خامی مشابه تولید ایران چندان هم در بازار آسان نیست. با شروع تحریم های نفتی ایران و مشکلات احتمالی تولید از سوی دیگر تامین کنندگان، حفظ توازن عرضه و تقاضا برای جلوگیری از صعود قیمت کار مشکلی به نظر می رسد. از این رو، ترامپ دستور داده تا ۱۱ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک ایالات متحده همزمان با از سرگیری تحریم ها از نوامبر وارد بازار شود. ایران پیشتر در اجلاس اوپک هشدار داده که هیچکدام از اعضا حق ندارند سهم ایران از صادرات نفت به بازارهای مصرف را در اختیار بگیرند.

اما نگاهی به مبادی واردات نفت اروپا نشان می دهد که عراق و عربستان عملا به این اقدام مبادرت نموده اند. از ابتدای سال جاری، صادرات نفت ایران به اروپا با ۳۵ درصد کاهش به ۴۱۵ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالیکه صادرات نفت عربستان به این حوزه دوبرابر و صادرات عراق ۳۰ درصد افزایش داشته اند. از میان سه تامین کننده نفت دنیا به نام های عربستان، عراق و روسیه، نفت عراق از اوپک و روسیه از کشورهای نوپک شباهت بالاتری به گرید نفت ایران دارد.

با کاهش احتمالی ۱/۵ میلیون بشکه نفت از سوی ایران از ابتدای نوامبر، خریداران چاره ای جز روی آوردن به سایر تامین کنندگان ندارند. لازم به ذکر است که نفت خام معمولا بر اساس درصد سولفور موجود و میزان دانسیته نسبت به آب دسته بندی می شود. نفتی که دانسیته بالای ۳۵ درجه داشته باشد به عنوان سبک، بین ۲۵ تا ۳۵ درجه متوسط و زیر ۲۵ با نام سنگین شناخته می شوند. هر چه نفت سبک تر باشد، استخراج و حمل آن آسان تر و ارزان تر بوده و قابلیت پالایش بالاتری دارد.

نفت های سنگین تر، میزان ناخالصی های بیشتری از قبیل سولفور و فلزات را در خود دادند و پالایش آنها برای استخراج مواد دارای ارزش بالا سخت تر است. همچنین، نفتی که دارای سولفور زیر ۰/۵ درصد باشد نفت شیرین نامیده شده و تولیدات با سولفور بالای ۰/۵ درصد نفت ترش لقب می گیرند. سولفور خاصیت خورندگی داشته و پالایشگاه هایی که از این خوراک استفاده می کنند تعمیرات بیشتری را انجام می دهند. نفت ایران در دسته نیمه ترش دسته بندی می شود و دانسیته آن از نفت شیل آمریکا پایین تر است. بیشتر پالایشگاه های دنیا برای خوراک با دانسیته ۳۲ تجهیز شده اند، در حالیکه دانسیته نفت شیل آمریکا ۳۵/۷ می باشد، بدان معنا که آمریکا نیاز دارد تا تولید خود را برای پالایش بهتر با نفت سایر کشورها مخلوط نماید.

از این رو می توان انتظار داشت که با خروج نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضا برای گرید های مشابه افزایش یافته و گریدهایی مانند نفت ترش ونزوئلا با افت قیمت مواجه شوند.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده