به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، تعرفههای پیشنهادی رئیسجمهور ایالات متحده امریکا، هزاران دلار بر هزینههای واردات وسایل نقلیه میافزاید. این در حالی است که حتی اتومبیلهای امریکایی نیز شامل اجزا و قطعات وارداتی هستند. این تعرفهها بر زنجیره تأمین وسایل نقلیه در سراسر امریکای شمالی و سایر نقاط جهان اعمال میشود، بهطوریکه حتی نزدیکترین متحدان امریکا نیز تحت تأثیر این اقدامات قرار میگیرند.
در تاریخ 25 ماه می، دولت ترامپ تحقیقی را برای تعیین اینکه آیا واردات وسایل نقلیه و قطعات خودرو تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب میشود یا خیر، انجام داد. براساس نتایج این تحقیق رئیسجمهور امریکا پیشنهاد اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات این کالاها را داد. این در حالی است که تعرفه پیشنهادی نسبت به نرخ فعلیِ 2.5 درصدی رشد شدیدی محسوب میشود. این تعرفهها اکنون مشابه تعرفه اعمالی بر واردات کامیونها است که از سال 1964 وضع شده است.
ایالات متحده برای برآورده کردن تقاضای خودرو، بهشدت به واردات متکی است و واردات این کشور خیلی بیشتر از صادرات است. در سال 2017، کل حجم واردات این بخش در ایالات متحده به حدود 294 میلیارد دلار رسید و در مقابل، تنها 130 میلیارد دلار خودرو صادر کرده است. خودرو و قطعات آن حدود 15 درصد از کل واردات ایالات متحده را تشکیل میدهد و این صنعت، بزرگترین دسته از محصولات وارداتی به ایالات متحده محسوب میشود.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند این تعرفههای جدید بازار فلزات را هدف قرار داده است. فولاد، آلومینیوم و مس ازجمله فلزات اساسی در ساخت خودرو هستند. اگرچه فولاد و آلومینیوم حجم بیشتری را در ساخت خودروها به خود اختصاص میدهند و بازار این دو فلز بیشتر از مس از تعرفههای جدید متأثر میشود ولی از آنجا که در وسایل نقلیه سواری بین 9 تا 25 کیلوگرم مس مصرف میشود، باید منتظر تغییراتی در بازار مس نیز بود.
گفتنی است خودروسازان مکزیک و کانادا بیشترین آسیب را از تعرفههای جدید خواهند دید چراکه گزارشهای سال 2017 نشاندهنده حجم بالای صادرات وسایل نقلیه از این دو کشور به امریکاست. آن طور که گفته شده در سال گذشته میلادی ارزش واردات خودروهای مکزیک و کانادا به امریکا بالغبر 40میلیارد دلار بوده است. کشورهای اروپایی در جایگاه بعدی صادرکنندگان خودرو به امریکا هستند.
چین دهمین کشور صادرکننده خودرو به امریکاست. این کشور بهسختی توانست بخشی از بازار وسایل نقلیه سواری ایالات متحده را به خود اختصاص بدهد و با وضع تعرفههای جدید، چین بخشی از بازار خود در امریکا را از دست میدهد. ازسوی دیگر وضع تعرفه 25 درصدی اقتصاد چین را که حجم تولید سالانه 28.1 میلیون دستگاه خودرو دارد، متأثر میکند و با کاهش رشد اقتصادی چین، بازار مس مجدداً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.