تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۷۹۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولاد مبارکه توضیح داد؛

به پایان آمد این دفتر...

می متالز - مدت طولانی است که سندیکای لوله و پروفیل انتقاداتی به فروش ورق فولادی فولاد مبارکه منتشر کرده که سبب شد پیگیر نحوه فروش این مجموعه بزرگ از فولاد مبارکه باشیم.
به پایان آمد این دفتر...

به گزارش می متالز، مقوله‌ای که زیر ذره‌بین سندیکاست حضور فولاد مبارکه در شرکت بورس کالا و نحوه قیمت‌گذاری محصول در بورس کالا بود.در این خصوص خواندن توضیحات فولادمبارکه خالی از لطف نیست.

روابط عمومی فولاد مبارکه در خصوص قیمت‌گذاری و نحوه ارائه محصول عنوان کرد: در خصوص میزان تحویل محصول به بازار، میزان پرداخت مالیات، افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد و دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت‌ها همه‌چیز کاملاً شفاف است. هــدف وزارت صنعت، معــدن و تجارت از ابلاغ این دســتورالعمل، کنترل قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان نهایی است و در حال حاضر فولاد مبارکه ورق را صرفاً به تولیدکننده می‌فروشد به این صورت که خریدار با مدارک مستند به‌عنوان یک تولیدکننده حقیقی تائید می‌شود و پس از تعریف کد خرید از طریق بورس کالا اقدام می‌کند.هرچند که همچنان هدف وزارت صمت اتفاق نیافتاده است. اجرای این دستورالعمل در حال حاضر بیشترین تأثیر را در حق سهامداران واحدهای فولادی عرضه‌کننده در بورس کالا گذاشته و محصولات نهایی مثل لوله و پروفیل همچنان باقیمت‌های گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ به‌طوری‌که قیمت ورق گرم فولاد مبارکه در بورس کالا با احتساب ارزش‌افزوده کمتر از ۳ هزار تومان است؛ اما قیمت محصول نهایی مانند لوله و پروفیل در کف بازار حدود ۶ هزار تومان است.

روابط عمومی این مجموعه در  ادامه با اشاره به تشکیل بازار ثانویه و رسمیت یافتن نرخ ارز در این بازار به معدن نامه گفت: متأسفانه فرمول قیمت فولاد در بورس کالا هنوز به‌روزرسانی نشده و بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین می‌شود که اعتراض فولادسازان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی را موجب شده است؛ چراکه موجب توزیع رانت در بین دلالان و سودجویان می‌شود. همچنین شرایط فعلی قیمت در بورس کالا و بازار آزاد موجب شده تا برخی از خریداران به‌جای تولید محصولات پائین‌دستی، به تجارت که سود بیشتری دارد روی‌آورند.

روابط عمومی مجموعه فولاد مبارکه در ادامه و در پاسخ به ادعای عرضه برنامه‌ریزی‌شده و انحصاری در بورس کالا عنوان کرد: شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا در طول چهار ماه اول سال ۹۷ عرضۀ خود را افزایش داده‌اند برای مثال فولاد مبارکه در ۴ ماهه اول سال ۹۷ با تحویل ۲ میلیون و ۳۴ هزار تن محصول به بازار داخل رشد ۸ درصدی را رقم‌زده است.از این مقدار ۲۷ درصد به صنف لوله و پروفیل تحویل داده‌شده است و لذا تحویل محصول به این گروه مشتریان از ۳۸۳ هزار تن در ۴ ماهه اول سال ۹۶ به ۵۴۴ هزار تن در ۴ ماهه اول سال ۹۷ افزایش‌یافته که رشدی ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شواهدی مبنی بر رشد تولید در این صنعت پایین‌دستی وجود نداشته و مکانیزمهای کنترلی مبنی بر عرضه محصولات این گروه مشتریان در حجم مورداشاره و باقیمت متناسب با مواد اولیه دریافتی به مصرف‌کننده واقعی و نهایی مشاهده نمی‌شود.

مسئله دیگری که در صحبت‌هایی از طرف سندیکای لوله و پروفیل عنوان‌شده بود حضور فولاد مبارکه در هیئت‌مدیره بورس کالا بود که تکذیب شد و دراین‌باره گفته شد: تنها بخشی از سهام بورس کالا توسط کارکنان فولاد مبارکه خریداری شده و یک کرسی از هفت کرسی هیئات مدیره بورس کالا را دارد.

درنهایت باید به این نکته مهم اشاره کرد که سود حاصله از این تبادلات کالایی در بخشی از شرکت‌ها شخصی است اما مبلغ سود فولاد مبارکه به دست عموم مردم تحت عنوان سهام عدالت می‌رسد.

عناوین برگزیده