تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۳:۲۶
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۹۰۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس بانک مرکزی خبر داد:

آمار ۵ ماهه صادرات غیرنفتی و روان سازی خرید و فروش ارز در صرافی ها

می متالز - رئیس بانک مرکزی ضمن اعلام حجم صادرات غیر نفتی در پنج ماه نخست سال جاری از برنامه های در دست اقدام جهت روان سازی خرید و فروش ارز در صرافی ها خبر داد.
آمار ۵ ماهه صادرات غیرنفتی و روان سازی خرید و فروش ارز در صرافی ها

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی حجم صادرات غیر نفتی در 5 ماه نخست سال جاری را بیش از 19 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این مجموعه 3 میلیارد دلار صادرات گاز و فرآورده های نفتی بوده که به چرخه اقتصاد بازگشته و حدود 16 میلیارد دلار باقی مانده نیز باید به این چرخه باز برگردد.

وی ادامه داد: مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در مدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون نزدیک 2 میلیارد یورو بوده که از این مبلغ، بیش از 80 درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از 20 درصد در بازار ثانویه داشتند.از سایر صادرکنندگان غیرنفتی نیز درخواست می شود با عرضه ارزهای حاصل از صادرات در تعمیق بازار ثانویه نقش آفرینی کنند البته بانک مرکزی نیز برای تنظیم این بازار برخی از انواع ارزهای مورد نیاز وارد کنندگان را عرضه می کند.

همتی تاکید کرد: 13میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته که به تدریج تامین و واردات آنها درحال انجام است.اسکناس مربوط به نیازهای واقعی مردم نیز توسط بانک‌ها و صرافی ها تامین می‌شود، ورود اسکناس به داخل توسط صرافی ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز شده و درحال افزایش است و در کنار آن، بانک مرکزی هم باقی مانده نیاز را تامین می‌کند، مضافاً بخشی از ارز سامانه نیما توسط صرافی ها به صورت اسکناس وارد شده و در بازار عرضه می‌شود. مسئولان ذیربط در بانک مرکزی تعامل خوبی با کانون صرافان داشته و جهت روان سازی خرید و فروش ارز در صرافی ها، برنامه هایی در دست اقدام دارند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده