تاریخ: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۹۱۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
توسعه فعالیت‌های معدنی و تولید محصولات جانبی

استراتژی شرکت پان پاسیفیک کاپر برای رهایی از زیان

می متالز - شرکت پان پاسیفیک کاپر، بزرگترین تولیدکننده مس تصفیه شده در ژاپن است که سالانه حدود 630 هزار تن کاتد تولید می‌کند. این رقم سهم 40 درصدی از کل تولید ژاپن را تشکیل می‌دهد. با توجه به آن که ژاپن فاقد منابع معدنی مس است، شرکت پان پاسیفیک کاپر، با تدوین استراتژی‌هایی تلاش کرده تا اقتصاد ضعیف ذاتی صنعت ذوب و پالایش مس را پوشش دهد.
استراتژی شرکت پان پاسیفیک کاپر برای رهایی از زیان

به گزارش می متالز، اگرچه ارزیابی مالی این شرکت نشان می‌دهد که این مجموعه طی سال‌های 2013 تا 2015، چندان موفق عمل نکرده اما در سال‌های 2016 و 2017، در مسیر بهبود قرار گرفته است. با این وجود، شرکت پان پاسیفیک کاپر، سال مالی 2017 را با زیان 9 میلیون دلاری به پایان برد.

سرمایه پرداخت شده پان پاسیفیک کاپر برابر با 105.68 میلیارد ین معادل حدود 951 میلیون دلار آمریکا است و میزان خالص درآمد حاصل از فروش این مجموعه که تنها در حوزه مس و محصولات جانبی آن فعالیت دارد در سال مالی 2017 (منتهی به 31 مارس 2018) برابر با 690.3 میلیارد ین معادل 6.21 میلیارد دلار آمریکا بود. با احتساب هزینه‌های عملیاتی 673.6 میلیارد ینی (6.06 میلیارد دلاری)، سود ناخالص این مجموعه برابر با 150 میلیون دلار و حاشیه سود آن 2.4 درصد محاسبه می‌شود. نمودار 1، صورت سود و زیان شرکت پان پاسیفیک کاپر ژاپنی را برای سال مالی 2017 نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، حاشیه سود ناخالص اندک (2.4 درصدی) این مجموعه با سایر هزینه‌های این مجموعه اعم از فروش، اداری و زیان‌های ناشی از دورریز دارایی‌های ثابت، ارزیابی مجدد سهام شرکت و زیرمجموعه‌هایش و از این قبیل، پوشش داده شد و نهایتا در سال مالی 2017، این شرکت با زیان خالص حدود 9 میلیون دلاری مواجه شد که تعداد سال‌های زیان این شرکت طی 5 سال اخیر را به 4 سال افزایش داد.

مطالعه استراتژی‌ها و ارزیابی مالی شرکت پان پاسیفیک کاپر به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت این مجموعه، در تلاش برای کاهش هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی و افزایش درآمدهای حاصل از محصولات جانبی است. به‌طور کلی، استراتژی‌های شرکت پی.پی.سی را می‌توان به 4 گروه کلی تقسیم‌بندی کرد. نخست، استراتژی‌های بخش معدن، دوم، استراتژی‌های بخش محصولات جانبی، سوم، استراتژی‌های بازاریابی و چهارم، استراتژی‌های لجستیک و حمل‌و‌نقل.

با توجه به این که جغرافیای کشور ژاپن بی‌نصیب از منابع طبیعی مس مانده و تمرکز عمده سود زنجیره مس به بخش معدن تعلق دارد، استراتژی‌های بخش معدن از اهمیت ویژه‌ای برای این شرکت برخوردار است. شرکت پان پاسیفیک کاپر در تلاش بوده تا عدم وجود حلقه معدنی از زنجیره تولید خود را با سرمایه‌گذاری در واحدهای برون‌مرزی جبران کند. گفتنی است که این شرکت تمرکز خود را بر آن دسته از مجتمع‌های معدنی داشته که علاوه بر تولید کنسانتره تمیز با کیفیت بالا، حاوی فلزات گرانبها نیز باشند. اگرچه درصد سهم این شرکت از این معادن نظیر اسکوندیدا، کولاهاوسی و لس‌پلامبرز چندان قابل توجه نیست، این شرکت  برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی تلاش می‌کند.

در نتیجه شرکت پان پاسیفیک کاپر، دستی نیز بر آتش اکتشافات دارد. در سال 2012، این مجموعه در بخشی از سهام اکتشافات منابع مس و طلا در منطقه فرانترا اسپانیا سرمایه‌گذاری کرد و اکنون به‌صورت فعال، به اکتشاف ذخایر مس در استرالیا و کشورهای آمریکای جنوبی می‌پردازد. اهمیت تامین پایدار ماده اولیه به‌گونه‌ای است که این شرکت را بر آن داشته تا علاوه بر سرمایه‌گذاری در واحدهای فعال معدنی، به اکتشاف در این حوزه نیز بپردازد. علاوه بر این، کلیه تولیدات و سهمیه مس شرکت‌های جی.ایکس نیپون و میتسوبیشی از سال 2006 به شرکت پان پاسیفیک منتقل شده، تا نه‌تنها از تامین بلندمدت ماده اولیه بخش ذوب و پالایش این شرکت اطمینان حاصل شود، بلکه ماده اولیه با قیمت کمتری جهت کاهش هزینه‌های تولید در اختیار پی.پی.سی قرار گیرد.

دسته دوم استراتژی‌های پی.پی.سی به بخش محصولات جانبی اختصاص پیدا می‌کند که این شرکت حلقه‌های پسین زنجیره تولید محصولات جانبی نظیر فلزات گرانبها، فلزات همراه و سایر محصولات جانبی اعم از سولفات مس و نیکل را تکمیل کرده تا با فروش آن‌ها و کسب درآمد بیشتر، هزینه‌های تولید مس خود را کاهش دهد. شایان ذکر است که پان پاسیفیک کاپر در فهرست تولیدکنندگان معتبر بازار فلزات گران‌بهای لندن (LBMA) قرار دارد.

پان پاسیفیک کاپر همچنین با تأسیس برندی با نام پی.پی.سی شانگهای (PCC Shanghai) و احداث نمایندگی (دفتر بانگوک در تایلند) در تلاش بوده تا سهم بیشتری از بازارهای مصرف چین و کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا را به دست آورد.

در نهایت، استراتژی‌های لجستیک شرکت پی.پی.سی قرار دارد که خرید 2 فروند کشتی کمبو به نام‌های مار کامینو (Mar Camino) و کوریو (Koryu) به‌ترتیب در سال‌های 2010 و 2013 جهت حمل بارهای فله، نیمه فله (مثلا بشکه‌ای) و کانتینتری با هدف فروش اسید سولفوریک به شیلی و واردات کنسانتره از آن کشور مهمترین این استراتژی‌ها هستند. گفتنی است که مجموع ظرفیت حمل این 2 کشتی سالانه برابر با 400 هزار تن کنسانتره مس و 240 هزار تن اسید سولفوریک است. ناگفته نماند که شرکت پان پاسیفیک کاپر، سالانه حدود 2 میلیون تن اسید سولفوریک در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رساند که بخشی از آن، محصول جانبی واحد ذوب روی شرکت میتسوبیشی است.

با توجه به مدیریت برنامه‌ریزی‌های استراتژی این مجموعه، انتظار می‌رود که با بهبود عملکرد تولید واحد معدنی کاسرونز، تولید مس در این واحد به سودآوری برسد و در سال مالی 2018 با سود خالص همراه باشد. ناگفته نماند که بر اساس اطلاعات موجود از واحد معدنی کاسرونز، به احتمال بالا این مجتمع در صدک‌های بعد از 75ام منحنی هزینه صنعت مس معدنی می‌نشیند که هزینه تولید بالایی دارند و با نوسانات قیمت مس در بازارهای جهانی، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

گفتنی است که مدیریت منابع انسانی و بهره‌وری بالای تولید در شرکت‌های ژاپنی تحسین‌برانگیز است. بر اساس آمار، تعداد کارکنان شرکت پی.سی.سی برابر با 776 نفر است که با احتساب حجم تولید کاتد سال 2017، شاخص بهره‌وری نیروی انسانی این مجموعه تولید بالغ بر 800 تن کاتد به ازای هر نفر است که رقمی به مراتب بالاتر از نرخ مشابه آن در ایران و حتی بسیاری کشورهای دیگر است.

عناوین برگزیده