به گزارش می متالز، در این میان، خصوصیسازی و تشکیل بازارهای برق، یکی از عمدهترین مباحث آن است. در ایران نیز بازار برق از ابتدای آبان سال 1382 آغاز به کار کرده است. از مهمترین دلایل و انگیزههای تجدید ساختار و راهاندازی بازار برق در ایران میتوان به موضوعهایی مانند ایجاد فضای رقابتی در بخشهای تولید و توزیع برق و تامین منابع مورد نیاز از طریق حضور بخش غیردولتی در سرمایهگذاری اشاره کرد.
باوجود نوپا بودن، افزایش بهرهوری اقتصادی بازار برق ایران، شامل فرآیندهای انفورماتیک بازار برق است که از جمله آنها میتوان به پیشنهادهای قیمت ارسالشده، آرایش تولید واحدها، نیاز خریداران، اطلاعات تولید، مصرف، خاموشی و صورتحسابهای خرید، فروش و انتقال انرژی اشاره کرد. خریداران، فروشندگان و ارائهکنندگان خدمات انتقال که بازیگران بازار برق نامیده میشوند، بهطور روزانه با سیستم اطلاعات بازار برق ایران در ارتباط هستند و اطلاعات لازم را ارسال یا دریافت میکنند.
در حال حاضر دهها رکورد مربوط به شرکتهای برق و آب منطقهای، شرکت توزیع برق، شرکتهای مدیریت تولید برق و نیروگاههای خصوصی و دولتی از طریق سایت تبادل داده به پایگاه داده سیستم بازار برق اضافه میشود و دهها هزار رکورد دیگر نیز از سایر پایگاههای داده مانند مرکز «دیسپاچینگ ملین به این پایگاه فرستاده میشود و مورد پردازش قرار میگیرد که با توجه به روند توسعه بازار برق این مقدار برای سالهای آینده بهسرعت افزایش خواهد یافت.
در بازار عمدهفروشی، مالکان نیروگاهها، برق تولیدی خود را در بازار ارائه میکنند. برخی از اطلاعاتی که مالکان نیروگاهها باید به بازار اعلام کنند به شرح زیر است: