تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۹۸۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رضا اشرف سمنانی، مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو:

توسعه معادن کشور با واگذاری محدوده‌های امیدبخش محقق می‌شود

می متالز - امکان رقابت در محیط سالم و یکسان برای بخش‌های خصوصی و دولتی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه صنعت هر کشوری به‌شمار می‌رود.
توسعه معادن کشور با واگذاری محدوده‌های امیدبخش محقق می‌شود

به گزارش می متالز، طرح واگذاری 200 محدوده امیدبخش در توسعه معادن کشور نزدیک به چند سال از سوی کارشناسان و متخصصان حوزه معدنی کشور مطرح شده است. نقشه راه توسعه معادن و صنایع معدنی تدوین و ابلاغ شده که براساس آن ۲۰۰ محدوده امیدبخش جدید علاوه بر ۴۰۰ محدوده قبلی اعلام شد. این واگذاری که از آن به‌عنوان فرصت طلایی اکتشافات معدنی یاد می‌شود در تاریخ 26 شهریور آغاز شده که امکان انتخاب آن‌ها توسط بخش خصوصی وجود داشته و منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاران در حوزه معدن و صنایع معدنی خواهد شد. در این راستا، گفت‌وگوی کوتاهی را با رضا اشرف سمنانی، مشاور مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه انجام داده ایم. وی اعتقاد دارد که انجام این طرح تاثیرات مثبتی در توسعه معادن کشور خواهد داشت. در ادامه متن کامل این گفت‌وگوی کوتاه را می‌خوانید.

 

آیا واگذاری 200 محدوده امیدبخش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قابلیت حل مشکلات توسعه معادن کشور را خواهد داشت؟

اولین قدم در حوزه معادن، بحث اکتشاف است که علاوه بر سرمایه‌گذاری جهت شروع، نیاز به زمان و تلاش فراوان و مستمر دارد. اکتشاف درست و اصولی در نهایت منجر به تشکیل معدن و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی خواهد شد. با اکتشاف و واگذاری محدوده‌های اکتشافی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی فراهم خواهد شد. در صورت واگذاری مناسب محدوده‌های مذکور به افراد متخصص و دلسوز، امکان بهره‌برداری از این معادن وجود دارد. به اعتقاد من، طرح ارائه شده بسیار مناسب و تاثیرگذار است و باعث پیشرفت و توسعه معادن کشور خواهد شد.

 

چالش‌های ایجاد شده در قبال این طرح چه خواهد بود؟

به‌طور حتم هر طرح و واگذاری نامناسبی منجر به هدررفت سرمایه‌های کشور و ایجاد مشکلاتی خواهد شد اما موضوع چالش‌ و کمی و کاستی‌های این طرح بستگی به جاذبیت محدوده‌های اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت از دید فعالان معدنی دارد. اما در مجموع این واگذاری به بخش خصوصی بسیار مفید و نیاز توسعه معادن کشور است. اطلاعیه‌های عمومی و واگذاری محدوده به تمامی متخصصان و کارشناسان، موجب یکسان بودن شرایط رقابت و پیشرفت در کشور خواهد شد. با ارائه این محدوده‌ها و انجام فعالیت‌های تخصصی بر روی آن‌ها می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بود و امید می‌رود تا تعداد کثیری از این محدوده‌ها به معادنی با پتانسیل و سودآوری بالا تبدیل شوند.

عناوین برگزیده