تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۵۸۵
کد خبر: ۲۰۰۰۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۵۰ درصد معادن آذربایجان شرقی راکد و تعطیل

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: نیمی از معادن استان راکد است.

به گزارش می‌متالز، علی جهانگیری در برنامه اقتصادی «تراز» شبکه استانی سهند، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ معدن در استان شناسایی شده است که ۵۰ درصد آن‌ها راکد و تعطیل است و در حوزه مس نیز از ۱۴ معدن شناسایی‌شده، ۶ معدن غیرفعال است.
وی ادامه داد: برخی از معادن استان به دلیل واگذاری به افراد غیرحرفه‌ای تعطیل هستند و در برخی معادن نیز مشکلات طبیعی و زیست‌محیطی وجود دارد و همچنین برخی معادن با مشکل معارض مواجه هستند.
وی با بیان اینکه جزو استان‌های اول از نظر ذخایر معدنی در کشور هستیم تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد استان هنوز از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند نشده است.
جهانگیری با بیان اینکه معدن، بهترین گزینه برای جایگزینی نفت است، افزود: تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات بخش خصوصی را برطرف کنیم و همچنین طرحی برای فرآروی معادن کوچک در یک منطقه تعیین شده در دست بررسی است.
وی با اشاره به رتبه نخست استان در ذخایر مس کشور گفت: در استان بیش از یک میلیارد تن ذخایر مس داریم که ۳۰ درصد از ذخایر مس کشور را شامل می‌شود.
وی افزود: تلاش می‌کنیم معادن مس غیرفعال در استان را فعال کنیم و با تکمیل زنجیره ارزش این محصول در استان، ارزش افزوده آن در استان باقی بماند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای ۲۲ طرح در مجتمع مس سونگون، گفت: با اتمام دو طرح مهم تغلیظ و ذوب مس، برای سه هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: مس سونگون بیشترین ذخایر مس را در استان دارد و تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه، فرآوری محصولات این مجتمع در خود استان صورت گیرد.
وی اضافه کرد: برای ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی مس نیز محلی در شهرستان ورزقان شناسایی شده و طرح ایجاد آن نیز در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور تصویب شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده