به گزارش میمتالز، شاید برای درک بهتر کلمه شفافیت بتوان بسیاری از کلمات زیبا را از دل آن بیرون کشید و معانی زیادی را از قبل آن دریافت کرد، واژههایی، چون مسوولیتپذیری، پاسخگویی، شایستهسالاری، عدالت محوری، کاهش هزینه، افزایش سود، انگیزه شغلی، کاهش فساد اداری و مالی و از همه مهمتر اعتمادسازی است.
شفافیت در حقیقت کوتاهترین و کمهزینهترین راه رسیدن به مقصد است. طی چند سال گذشته شاید معدود شرکتهایی بودند که با بهرهگیری از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، ریسک کنار زدن پرده را به جان خریدند و نهایتا به دستاوردهای بزرگی رسیدند.
از جمله شرکتهای موفق و پیشتاز در این زمینه شرکت سرمایهگذاری سازمان تامین اجتماعی «شستا» بود. این شرکت که طی سالهای گذشته به دلیل شرایط ویژه همواره دستخوش سوءاستفادهها و ناکارآمدیهای مکرر بود، در دوره اخیر توانست با استفاده از سازوکار شفافیت، ضمن اصلاح تدریجی ساختار، نسبت به تصحیح روشها از طریق بهروزآوری سیستمهای نوین مالی و بازرگانی در هلدینگها و شرکتهای تابعه خود اقدام کند.
البته نقش پررنگ شستا رسانه بهعنوان رسانهای نوپا درروند اطلاعرسانی گسترده و شفافیت بخشیدن به هر آنچه در تحول این شرک در حال انجام بود، هم قابل کتمان نیست، حرکت این رسانه قطعا مسیر بازگشت به شرایط قبل را بهصورت کامل مسدود یا بسیار دشوار خواهد کرد.
بههرحال مجموعه این اقدامات توانست در کمتر از سه سال شستا را از سود ۱۲ هزار میلیارد ریالی سال ۹۷ به سود ۴۵ هزار میلیارد ریالی سال ۹۸ و نهایتا سود چشمگیر ۱۹۲هزار میلیارد ریالی سال ۹۹ برساند و پیشبینی میشود در سال مالی منتهی به ۳۱ / ۳/ ۱۴۰۰ به سود خالص و باورنکردنی ۳۲۰ هزار میلیارد ریالی برساند، رشدی ۲۸برابری تنها طی سه سال. اینکه شستا چگونه در بغرنجترین شرایط روز کشور و جهان یعنی اوج تحریمهای ظالمانه و بیماری فراگیر کرونا، بدون کوچکترین آسیبی به این توفیق بزرگ نائلآمده چندان دشوار نیست.
بدون شک رمز موفقیت این شرکت ایمان به شفافیت و حرکت در این مسیر بوده است، مدیران ارشد و جوان این مجموعه بهخوبی دریافتهاند که هیچ ستونی مستحکمتر از شفافیت برای ساختن بنایی استوار و پایدار وجود ندارد.
منبع: دنیای اقتصاد