تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۰۰۹۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان:

تولید مازاد طرح قائم به دیگر فولادسازان فروخته می‌شود

‌می‌متالز - معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: کارگاه آهن اسفنجی (طرح قائم) ذوب آهن روزانه ۶۰۰ تن تولید دارد که ۴۰۰ تن آن در ذوب آهن استفاده و بقیه آن به دیگر فولادسازان فروخته می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهرداد تولائیان در خصوص جزئیات طرح قائم، اظهار کرد: طرح قائم یکی از طرح‌های ذوب آهن در سال ۱۳۷۴ بود که با روشی متفاوت از سایر کارخانجات فولاد، گندله را به آهن اسفنجی تبدیل می‌کند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل مشکلات تأمین مواد اولیه (گندله) مورد نیاز کارگاه قائم و از سوی دیگر مشکل تأمین نقدینگی، این کارگاه حدود یک سال و نیم پیش متوقف شد و در این مدت اقدامات تعمیراتی در آن انجام شد.

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: بر این اساس ذوب آهن با توجه به سیاست گذاری‌های خود قراردادی با شرکتی منعقد کرد تا بتواند گندله مورد نیاز را تأمین کند تا این کارگاه بتواند تولید آهن اسفنجی داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق در هفته گذشته انجام شد.

وی افزود: نقش آهن اسفنجی این است که می‌تواند در فرایند تولید ذوب آهن جایگزین قراضه شود که به لحاظ اقتصادی و همچنین تأمین نسبت به قراضه قیمت مناسب تری دارد.

تولائیان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید این کارگاه ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است، گفت: آهن اسفنجی در ذوب آهن به عنوان قراضه داخل کنورتور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین در سایر صنایع فولادی به عنوان بیس آهن در کوره‌های قوس استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگاه قائم علاوه بر تأمین نیاز آهن اسفنجی ذوب آهن، ظرفیت مازاد آن به دیگر شرکت‌های فولادی فروخته می‌شود، اظهار کرد: این کارگاه روزانه ۶۰۰ تن تولید دارد که ۴۰۰ تن آن در ذوب آهن استفاده و ۲۰۰ تن به دیگر فولادسازان فروخته می‌شود.

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با تأکید بر اینکه تأمین قراضه در کشور سخت است و از سوی دیگر قیمت آن بالا است، همچنین در ایران قراضه فولاد زیادی نداریم، تصریح کرد: با راه اندازی دوباره کارگاه قائم وابستگی ذوب آهن به بازار بیرون کاهش می‌یابد و تولید آهن اسفنجی در داخل خود مجموعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت ذوب آهن روزانه نزدیک ۶۰۰ تن قراضه مصرف می‌کند که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن آن در فرایند تولید تأمین می‌شود، گفت: پیشتر بقیه نیاز ذوب آهن به قراضه باید از بیرون خریداری می‌شد که با راه اندازی دوباره کارگاه قائم، بخشی از قراضه از فرایند تولید ذوب آهن و بقیه از آهن اسفنجی تولیدی این کارگاه تأمین می‌شود.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده