تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۱۲۲۷۶
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

ترکیه؛ بزرگترین و تأثیرگذارترین واردکننده قراضه/ بازار قراضه کشور در سایه ابهام قرار دارد

‌می‌متالز - یک کارشناس ارشد صنعت فولاد با اشاره به اینکه ترکیه به عنوان بزرگترین واردکننده قراضه فولاد کشوری تأثیرگذار در این حوزه است، گفت: بازار قراضه هیچ شاخصه مشخصی ندارد و امکان رانت در این بازار وجود دارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت قراضه فولادی در کشور گفت: کشور ما در حوزه قراضه فولاد صادراتی ندارد، اما در برهه‌ای از زمان واردات اتفاق می‌افتد، ولی چین، هندوستان، پاکستان و ترکیه وابسته به واردات قراضه هستند و ترکیه بازار بسیار بزرگی است که سالیان سال واردات قراضه داشته است.

وی تصریح کرد: چین از اول فوریه ۲۰۲۱ واردات قراضه فولادی را معاف از عوارض اعلام و آزاد کرد؛ هندوستان و پاکستان مدت‌ها این کار را بدون عوارض انجام می‌دادند و ترکیه سالانه نیمی از ۲۱ تا ۲۲ میلیون تن قراضه فولاد خود را از آمریکا وارد می‌کند و دوسوم مود اولیه از ۳۴ تا ۳۷ میلیون تن تولید فولاد ترکیه طی ۵ سال‌های گذشته، از آهن قراضه بوده و سهم سنگ آهن کمتر از یک سوم است.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد افزود: بازار بسیار خوب این کشور‌ها باعث شده بود که ما نتوانیم در جذب آهن قراضه موفق باشیم و قراضه‌های داخلی بیشتر تأمین خوراک می‌کردند؛ هرچند که یکسری واردات هم اتفاق افتاده است، اما آمار دقیق آن در دسترس نیست.

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه متال بولتن مرجع قیمت‌های جهانی قراضه فولاد است، تأکید کرد: این نشریه قیمت سی‌اف‌آر ترکیه را از مبادی آمریکا و یا کشور‌های اروپایی اطلاع‌رسانی می‌کند که خم اکنون مرجع قیمت گذاری قراضه و آهن اسفنجی DRI ایران است، اما پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌ها از آگوست ۲۰۱۸، مؤسسات بین‌المللی مانند متال بولتن اسمی از ایران نمی‌آورند مگر به صورت محدود. اگر اطلاعاتی هم ارائه بدهند صرفا جهت اطلاع مشترکین خارجی خود بوده و قیمت‌های صادرات فولاد ایران را اعلام می‌کنند.

وی افزود: با این حال، بازار وارداتی قراضه ایران هیچوقت بازار بزرگی نبوده است تا مؤسسات بین المللی به آن استناد کنند بنابراین، ملاک قیمت‌گذاری قراضه فولادی در ایران صرفا عرضه و تقاضاست که مانند بازار‌های کوچک دیگر تعیین کننده است.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد درباره واردات قراضه ایران گفت: ما سابقه واردات قراضه از عراق را بعد از جنگ تحمیلی داشتیم که شاهد هستیم این قراضه‌های جنگی بار‌ها باعث انفجار‌هایی در کوره‌های کشور شدند، چون بسیاری از آن‌ها مهماتی بودند که عمل نکرده بودند.

جعفری طهرانی ادامه داد: این موضوع به اواخر دهه ۶۰ و طول دهه ۷۰ بازمی‌گردد که واردات آهن قراضه از عراق و حتی صادرات مجدد آن بسیار رونق داشت که این محصولات به صورت ترانزیت وارد ایران می‌شد و بعد، از بندر عباس، بندر امام و یا بندر بوشهر صادر می‌شد که این اتفاقات حتی در کشور‌های فولاد خارجی هم اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در آنزمان کشور‌هایی مانند پاکستان و هندوستان از قراضه‌های عراق و ایران برای تولید فولاد استفاده می‌کردند، تصریح کرد: این کشور‌ها بعد‌ها از واردات قراضه‌های جنگی جلوگیری کردند، زیرا انفجار‌هایی در کوره‌های تولید فولاد آن‌ها اتفاق افتاد و در حال حاضر هم سازمان انرژی اتمی به همین دلایل واردات قراضه از عراق را ممنوع اعلام کرده است.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد در پایان افزود: قراضه فولاد بازار بسیار بسته‌ای است چراکه هیچ رسانه داخلی و یا خارجی هیچ اطلاعات دقیقی از آن منتشر نمی‌کند. نشریه‌های خارجی مانند متال بولتن قراضه وارداتی ایران را اعلام نمی‌کنند و صادراتی در این بازار نداریم که آن را منتشر کند و فروش داخلی هم معمولا به صورت بسته و توسط فروشنده به خریداران مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد، وقتی بازار شاخصه مشخصی نداشته باشد، تبدیل به یک رانت می‌شود.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده